Advertentie
Tijdens de Shanghai Auto Show heeft het Chinese autobedrijf BYD een indrukwekkende innovatie gepresenteerd: megawattladen. Met deze technologie kunnen elektrische auto’s worden geladen met piekvermogens tot 1000 kW, goed voor 400 km bereik in slechts vijf minuten. Daarmee pakt BYD één van de grootste pijnpunten van elektrische voertuigen aan: de relatief lange laadtijd vergeleken met benzineauto’s.
Ter vergelijking: bij concurrenten als Tesla, Hyundai en Lucid duurt het doorgaans 15 tot 18 minuten om 270–320 km bereik toe te voegen. De nieuwe technologie van BYD is dus bijna drie keer zo snel.
De megawattlaadtechniek werkt samen met de nieuwe modellen Han L (sedan) en Tang L (SUV), die zijn gebouwd op het recent geïntroduceerde Super e-Platform met een 1000 volt-architectuur. Deze voertuigen beschikken over 1500V siliciumcarbide-chips aan boord en krachtige elektromotoren van 580 kW. Ondanks deze specificaties blijven de prijzen verrassend laag in China, met instapprijzen vanaf $29.900.
De nieuwe batterij op basis van LFP-chemie (lithium-ijzerfosfaat) haalt volgens BYD wereldrecords qua laadcapaciteit: tot 1000 ampère en een 10C-laadtempo, zonder dat de levensduur van de batterij significant wordt aangetast.
Om deze snelheden te halen, heb je wel een speciale BYD Megawatt Charger nodig, die tot 1360 kW kan leveren. Deze laders hebben ingebouwde energieopslag en zijn voorbereid op gebruik in gebieden met een beperkte netcapaciteit. Uniek is ook dat BYD-auto’s kunnen laden via twee DC-poorten tegelijkertijd — een zeldzaamheid in de huidige markt. Met dit dual charging-principe verdubbelt de laadsnelheid, al zal dit in Europa of de VS waarschijnlijk tot frustratie leiden als één auto twee snelladers tegelijk bezet houdt.
Volgens Tu Le, expert bij Sino Auto Insights, is BYD’s grote kracht dat het bedrijf de volledige keten beheerst: van auto’s tot batterijen en laders. Doordat BYD volledig verticaal geïntegreerd is, kan het efficiënter opschalen, mede dankzij staatssteun. Terwijl in het Westen de discussie over subsidies en laadinfrastructuur voortduurt, bouwt BYD in hoog tempo door — met naar verluidt al 4000 megawattlaadstations in aanbouw. China zet hiermee stevig de toon op het gebied van EV-innovatie.