Nieuws

Invoerapparatuur

Logitech: Het moet een keuze zijn om op kantoor, onderweg of thuis te werken

Portret van de auteur


Logitech: Het moet een keuze zijn om op kantoor, onderweg of thuis te werken
1

Advertentie

De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de manier waarop we werken. Logitech is een belangrijke fabrikant op dat vlak en biedt niet alleen de toetsenborden en muizen, maar ook de vergaderapparatuur om overal te kunnen werken. We praten met James Campanini een specialist op het gebied van samenwerking van het bedrijf.

We praten met hem over hybride werken. Dat was een paar jaar geleden een modeterm die te pas en te onpas werd gebruikt. We vragen ons af hoe het nu zit: gaan we allemaal continu achter een camera zitten en blijven we van kantoor weg? Wat zijn de ontwikkelingen, tijd voor een fysiek gesprek en dus niet via een webcam.

We ontmoeten elkaar in een hotel op Schiphol. De vergaderapparatuurspecialist geniet van een kopje koffie in de ruime foyer van het hotel. Hij begint direct: “Digitale apparatuur vervangt niet het schudden van een hand. Als je eenmaal iemand fysiek hebt ontmoet, kun je makkelijker digitaal vergaderen of een presentatie geven via internet. Bij Logitech draait het om de menselijke interface naar de digitale wereld, van de comfortabele MX-producten tot webcams en vergadercamera’s.

Mensen moeten in staat zijn om overal te kunnen werken. Het moet een keuze zijn om op kantoor, onderweg of thuis te werken. Het draait allemaal om de optimale balans voor professionals.”

Dat overal kunnen werken gaat soms te ver, volgens Campani: “Wij bieden de mogelijkheid om overal te werken. Tegenwoordig ben je zelfs in het vliegtuig bereikbaar en zit ik straks in de vlucht terug naar Londen te appen. Vroeger was dat een uurtje voor jezelf. Op sommige vluchten heb je tegenwoordig snel internet, maar als iedereen in een vlucht naar New York gaat vergaderen met een ruisonderdrukkende headset, wordt het een zooitje.”

Toch komen bedrijven zoals Amazon terug op hun thuiswerkbeleid. Hoe kijk jij daar tegenaan? “Het nieuwe werken is niet van negen tot vijf, maar 24 uur per dag. Hybride werken was voor Covid. Nu hebben mensen een nieuwe manier van werken. Medewerkers moeten de mogelijkheid krijgen om overal te kunnen werken. Bij Amazon moeten mensen nu terug naar kantoor komen, en als je dat niet wilt, moet je vertrekken. We hebben de afgelopen jaren geleerd effectief te zijn. Het is niet hoe je het doet, maar wat je doet. Daar past ook het uitlaten van je hond bij. Dit vraagt ook om andere werkruimtes. Kantoordagen zijn dagen om mensen te ontmoeten en ideeën uit te wisselen.”

Hij vervolgt: “Sommige kantoorgebouwen zijn op bepaalde dagen helemaal leeg, omdat iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat. Dat zorgt voor overvolle wegen, treinen, bussen en kantoren. Persoonlijk geldt voor mij dat als ik vanaf mijn thuisadres naar ons kantoor in Londen ga, ik anderhalf uur onderweg ben. Tijd die ik niet kan werken of aan andere dingen kan besteden. Als ik op kantoor ben, ga ik vaak even wandelen met een collega om ideeën uit te wisselen. Het is belangrijk om te realiseren dat niet iedereen fysiek bij een vergadering aanwezig zal zijn. De mensen op afstand moeten bij de vergadering betrokken worden. Ook vragen kantoorgebouwen om verschillende soorten vergaderruimtes: kleine ruimtes om met een paar mensen samen te werken, banken en andere ontmoetingsplaatsen. Mensen zijn sociale wezens; negentig procent van de communicatie is non-verbaal.”

Conclusie

De conclusie is duidelijk: werken kun je overal. Werken doe je bij voorkeur op de momenten en de plaatsen waarop je dat past. Daarvoor heb je apparatuur nodig die daarbij helpt. Producten en software die helpt om je een optimaal mensen op afstand te zien en documenten te delen. Bij meetings moet je er rekening mee houden dat niet iedereen fysiek aanwezig kan zijn. Hoewel de techniek ‘helpt’ vervangt het een fysieke ontmoeting niet helemaal. Ideeën uitwisselen en ontmoeten doe je bij voorkeur in persoon. We zijn immers mensen en geen avatars.
 

 

Bronnen en meer links

    Advertentie

    REACTIES (1)