Nieuws

Thuisbioscoop

Amerikaanse privacywaakhond publiceert rapport dat Smart TV’s een ‘privacy-nachtmerrie’ zijn

Portret van de auteur


Amerikaanse privacywaakhond publiceert rapport dat Smart TV’s een ‘privacy-nachtmerrie’ zijn
6

Advertentie

De bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van smart TV’s, streamingsticks en streamingdienstverleners hebben een soort 'surveillancesysteem' ontwikkeld, dat al jaren ongestoord zijn gang kon gaan. Dit blijkt uit een rapport van het Amerikaanse Center for Digital Democracy (CDD), dat het document heeft gedeeld met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Volgens Jeffrey Chester, co-auteur van het rapport en CDD’s uitvoerend directeur, zijn connected TV’s (CTV’s) een ware ‘privacy-nachtmerrie’, omdat bedrijven allerlei trackingtechnieken hebben kunnen toepassen zonder enige vorm van controle.

Denk aan bedrijven zoals Amazon, NBCUniversal, Tubi, LG, Samsung en Vizio die hier allemaal aan meewerken. De informatie die zij verzamelen omvat welke streamingdiensten je bekijkt, via welke ingangen en hoelang. Volgens het CDD vormt dit een groot privacyrisico, vooral voor jonge kijkers of wanneer het gaat om gevoelige gegevens zoals gezondheidsinformatie of politieke voorkeuren. Chester stelt dat het probleem verergert doordat steeds meer mensen kiezen voor goedkopere, reclame-ondersteunde streamingdiensten nu de prijzen van streamingdiensten stijgen. Bovendien bieden de privacybeleidsregels van deze bedrijven maar minimale informatie over wat er precies wordt gevolgd.

“Als je een smart TV aanschaft die verbonden is met het televisiemarktplaatsnetwerk, is dat hetzelfde als een Trojaans paard in je huis halen,” aldus het rapport van de CDD. Een ander zorgwekkend punt is dat de CTV-industrie ook generatieve AI wil gaan gebruiken om advertenties effectiever te maken. Zo werken Amazon Web Services en het ad-technologiebedrijf TripleLift aan een model waarmee producten dynamisch in content kunnen worden geplaatst, zonder dat de kijkervaring wordt verstoord. Ook de Amerikaanse streamingdienst Peacock is hiermee bezig.

"Wanneer een gebruiker episodische content afspeelt, wordt het product of de boodschap van je merk dynamisch geplaatst in de frames van gerichte scènes, waardoor een niet-onderbrekende advertentie-ervaring ontstaat die de programmering afstemt op het thema of de doelstellingen van je campagne."

Bovendien kunnen sommige AI-tools in advertenties bijvoorbeeld de kleding van acteurs aanpassen, promotiecodes invoegen of de locatie van een deal wijzigen. Met de groeiende populariteit van reclame-ondersteunde streamingdiensten, om de kosten laag te houden, is er een reëel risico dat meer consumenten hiermee te maken krijgen. Een specifiek probleem in de VS is dat het een van de weinige landen is waar farmaceutische bedrijven rechtstreeks aan consumenten mogen adverteren. De CDD waarschuwt dat deze hoge druk verkooptechnieken invloed kunnen hebben op de gezondheid van consumenten.

Hetzelfde kan uiteraard gelden voor politieke partijen, die hun advertenties rechtstreeks kunnen richten op mensen die veel politieke programma’s kijken. Daarnaast stelt het CDD-rapport dat Zwarte, Hispanic en Aziatische Amerikanen specifiek worden uitgekozen door marketeers voor advertenties, omdat deze groepen als zeer loyaal en snelgroeiend worden beschouwd. Dit zou volgens Chester kunnen worden gezien als een vorm van discriminatie.

Chester probeert met zijn CDD verschillende Amerikaanse instanties, zoals de FTC, FCC, de Attorney General van Californië en de CPA, te overtuigen om een onderzoek te starten naar de Amerikaanse CTV-industrie, voornamelijk op het gebied van antitrust, consumentenbescherming en privacy. Hij pleit voor meer regulering door de overheid over wat bedrijven mogen doen met privacygevoelige informatie op je smart TV.

Hoewel veel van deze partijen ook actief zijn in Nederland en Europa, zijn we hier beter beschermd dankzij de EU-wetgeving. Een voorbeeld hiervan is dat de Autoriteit Persoonsgegevens in 2013 TP Vision (maker van Philips TV’s) al op de vingers tikte, waarbij werd geëist dat het bedrijf duidelijk zou aangeven welke informatie het verwerkt in hun persoonsgegevensbeleid. Het is zeker mogelijk dat, mocht deze zaak in de VS vaart krijgen, ook de EU de CTV-bedrijven onder de loep neemt. Uiteindelijk kan iedereen hiervan profiteren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je smart TV niet op het netwerk aan te sluiten, waardoor je risico aanzienlijk kleiner wordt. Het volledige rapport van de CDD kun je hier teruglezen.