Nieuws

Processors

Samenwerking MediaTek en Nvidia werpt eerste vruchten af in vorm van Dimensity Auto Cockpit-SoC

Portret van de auteur


Samenwerking MediaTek en Nvidia werpt eerste vruchten af in vorm van Dimensity Auto Cockpit-SoC
0

Advertentie

Afgelopen zomer maakten de twee techbedrijven bekend samen te gaan werken om chips te ontwikkelen voor gebruik in auto’s. De cpu zou door MediaTek gedesigned worden op basis van Arm en moest geïntegreerd worden in een SoC samen met een Nvidia GPU. Nu laat MediaTek op GTC de eerste resultaten uit deze samenwerking zien in de vorm van vier verschillende autochips.

De vier verschillende chips zijn onderverdeeld in vier prestatieklassen: het premium model is de CX-1, high-end wordt verzorgd door de CY-1, mid-range auto’s kunnen de CM-1 verwachten, en het instapmodel is de CV-1. De hoger gepositioneerde modellen zullen meer cpu- en cuda- cores bevatten, maar MediaTek verklapte nog geen exacte aantallen. Ook is het nog onbekend welke technologie precies van Nvidia is gelicenseerd. Wel werd er gesproken over een “Nvidia next-gen gpu met AI-acceleration en Nvidia RTX graphics”. Dit zou kunnen duiden op Blackwell, maar dat hoeft niet. De gpu wordt geïntegreerd op de SoC in de vorm van een chiplet en moet dus zowel DLSS 3 als raytracing ondersteunen. Ook kunnen onder andere Large Language Models versneld worden, wat chatbot functionaliteit moet kunnen geven in de auto.


Er is iets meer bekend over het processor gedeelte van de chip. Deze moet namelijk gebruik maken van Arm v9 kernen. Qua timing opvallend, aangezien kort geleden de eerste Arm v9 AE kernen werden onthuld die specifiek voor auto’s waren ontworpen. Deze zullen dus niet gebruikt worden in de eerste generatie van deze samenwerking tussen MediaTek en Nvidia. 

De chip moet in staat zijn meerdere videostreams van meerdere camera’s verwerken. Ook moeten er tegelijk meerdere beeldschermen kunnen worden aangestuurd en is er ondersteuning voor de gangbare stemassistenten. De chips ondersteunen ook Nvidia’s Drive OS wat aan de grondslag ligt van het automotive platform van het bedrijf. Hierbij hoort Drive AV voor autonoom rijden, en Drive IX voor de gebruikerservaring in de ‘cockpit’.