MSI MPG X870E CARBON MAX WIFI. Veel luxe maar geen 10 gigabit.

Lid geworden
mrt 6, 2017
De MPG X870E Carbon Max WiFi is een luxer moederbord voor AM5-processors, in deze review kom je alles te weten over deze subtopper uit het programma van MSI. De afgelopen tijd hebben we flink wat moederborden van dit merk aan de tand gevoeld. Het waren voornamelijk modellen met een vriendelijke prijs op het prijskaartje. Dit model is afkomstig uit het hogere segment en biedt dan ook wat meer features en mogelijkheden. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Mooi bordje toch. Vraag me altijd wel af waarom je wifi op zo'n ding wilt. Kan me niet voorstellen dat iemand zo'n bord koopt, met tig andere mooie en dure componenten in een kast stopt en dan draadloos aansluit. Of ben ik dan oldskool?

Mooi bordje toch. Vraag me altijd wel af waarom je wifi op zo'n ding wilt. Kan me niet voorstellen dat iemand zo'n bord koopt, met tig andere mooie en dure componenten in een kast stopt en dan draadloos aansluit. Of ben ik dan oldskool?
Het biedt je flexibiliteit. Lang niet iedereen heeft een vaste verbinding in iedere kamer.

Het biedt je flexibiliteit. Lang niet iedereen heeft een vaste verbinding in iedere kamer.

Ook lang niet iedereen heeft goede wifi in elke kamer in huis.
Als ik via wifi verbind, blijf er maximaal 20% over van de capaciteit die mijn internetverbinding aan kan.

Ik snap de wifi wel, en beter een heel klein beetje wifi dan helemaal geen internet.. En die 10Gb connectie vind ik echt wel jammer, wel 5Gb aanwezig natuurlijk, maar ik denk dat het dan 20cent meer kost om een 10Gb chip te plaatsen ipv de 5Gb chip..
Verder wel een redelijk decent bordje, (je hoort hier duidelijk sarcamse, want is wel heel erg goed uitgerust op dei 10gig na dan)

Wifi betekend ook onboard blue tooth erbij.

Voor mijn woonkamer pc maak ik daar momenteel veel gebruik van.

- Draad loze hoofdtelefoon van sony kan zo easy connecten met de computer in Cachy OS.
- Aangezien mijn 27 inch 1440P QD-OLED geen speakers heeft, heb ik daarvoor een simpele creative GS5 soundbar onder gezet.
Het is een woonkamer pc aan een simpel bureautje en dan wil ik zo min mogelijk apparaten hebben staan zoals losse speakers of losse sub-woofer.
De soundbar is een hele verbetering tegenover de pc speakers, die normaal al vrij waardeloos waten. Dan heb ik het over de klank die meestal hol klinken.. En een beperkte maximale volume die er maar eruit kan komen. En zo klinken het ook bij andere monitoren het geluid weer anders.. Wil je beetje goed geluid eruit hebben word dat heel lastig. Is niet veel voor te krijgen.
En meeste moderne monitoren worden er geen speakers meer erin gezet.. (ze waren in een bepaald geval toch al vrij nutteloos om ze erin te hebben)
Met de soundbar kan ik op diverse punten connecten
-Bleutooth
-Optisch (toslink)
-3,5 inch
- USB A- naar USB C kabel.

Wifi vind ik op KDE Desktop omgeving vrij waardeloos. Goede internet connectie is wel heel belangrijk hier, omdat je vrij veel updates daar vandaan haal.
Ethernet kabel is stabieler en sneller.

Maar blue tooth is zeker in beperkte gevallen best wel handig om te hebben. Kan er i.i.g niet meer zonder.

De soundbar is zo handig dat het ding niet meer groot is dan een buis die weinig ruimte in neemt en overal mee te connecten is.
60watt voor beetje woonkamer is prima genoeg.

Wifi betekend ook onboard blue tooth erbij.

Voor mijn woonkamer pc maak ik daar momenteel veel gebruik van.

- Draad loze hoofdtelefoon van sony kan zo easy connecten met de computer in Cachy OS.
- Aangezien mijn 27 inch 1440P QD-OLED geen speakers heeft, heb ik daarvoor een simpele creative GS5 soundbar onder gezet.
Het is een woonkamer pc aan een simpel bureautje en dan wil ik zo min mogelijk apparaten hebben staan zoals losse speakers of losse sub-woofer.
De soundbar is een hele verbetering tegenover de pc speakers, die normaal al vrij waardeloos waten. Dan heb ik het over de klank die meestal hol klinken.. En een beperkte maximale volume die er maar eruit kan komen. En zo klinken het ook bij andere monitoren het geluid weer anders.. Wil je beetje goed geluid eruit hebben word dat heel lastig. Is niet veel voor te krijgen.
En meeste moderne monitoren worden er geen speakers meer erin gezet.. (ze waren in een bepaald geval toch al vrij nutteloos om ze erin te hebben)
Met de soundbar kan ik op diverse punten connecten
-Bleutooth
-Optisch (toslink)
-3,5 inch
- USB A- naar USB C kabel.

Wifi vind ik op KDE Desktop omgeving vrij waardeloos. Goede internet connectie is wel heel belangrijk hier, omdat je vrij veel updates daar vandaan haal.
Ethernet kabel is stabieler en sneller.

Maar blue tooth is zeker in beperkte gevallen best wel handig om te hebben. Kan er i.i.g niet meer zonder.

De soundbar is zo handig dat het ding niet meer groot is dan een buis die weinig ruimte in neemt en overal mee te connecten is.
60watt voor beetje woonkamer is prima genoeg.
Helemaal mee eens, ik vergeet dat wel s maar ik connecteer mijn keyboard, muis en numpad via bluetooth en Wifi gebruik ik enkel op mijn laptop. Zeker is een kabel praktisch altijd sneller en beter qua connectie tenzij je natuurlijk perfecte Wifi 7 dekking hebt ;)

Ik snap de wifi wel, en beter een heel klein beetje wifi dan helemaal geen internet.. En die 10Gb connectie vind ik echt wel jammer, wel 5Gb aanwezig natuurlijk, maar ik denk dat het dan 20cent meer kost om een 10Gb chip te plaatsen ipv de 5Gb chip..
Verder wel een redelijk decent bordje, (je hoort hier duidelijk sarcamse, want is wel heel erg goed uitgerust op dei 10gig na dan)
Om heel eerlijk te zijn: 10-gigabitchips zijn redelijk prijzig om in te kopen. Ze zijn afhankelijk van de chip waar je het over hebt: 5-10x zo duur als een gigabitchipje en al gauw meer dan het dubbele van een 5-gigabitchip.

Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn: 10-gigabitchips zijn redelijk prijzig om in te kopen. Ze zijn afhankelijk van de chip waar je het over hebt: 5-10x zo duur als een gigabitchipje en al gauw meer dan het dubbele van een 5-gigabitchip.
Maar het is dan ook een duur bordje, is dat dan 1% van de verkopprijs? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Misschien is dat eens iets om een artikel over te schirjven. Je ziet ook bij switchen bijvoorbeeld een heel groot verschil tussen pakweg de Aliexpress switches, die van gerenomeerde merken zoals Cisco an dan heb je de hobby merken zoals netgear en dlink en prijsbrekers als Ubiquiti..

Maar het is dan ook een duur bordje, is dat dan 1% van de verkopprijs? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Misschien is dat eens iets om een artikel over te schirjven. Je ziet ook bij switchen bijvoorbeeld een heel groot verschil tussen pakweg de Aliexpress switches, die van gerenomeerde merken zoals Cisco an dan heb je de hobby merken zoals netgear en dlink en prijsbrekers als Ubiquiti..

Ach meestal word je toch gen***d door de fabrikant. Want ze proberen vaak echter toch een grote winst per bord eruit te slepen door te bezuinigen op componenten.
Aan de andere kant proppen ze een god-like bord zo overdreven vol dat het zo prijzig is geworden, dat ik zelf vind mag zo`n bord eigenlijk nog de naam godlike voeren.
Aan de nog andere kant beknibbelen ze weer op de borden onder de 250 euro om zo`n 25 jaar lang er een ALC897 chippie van een paar cent erop te proppen, en dan op de website van de fabrikant niet eens erbij te vermelden om welke soundchip het gaat.. niet interessant om er bij te noemen, dus laten ze het liever weg.

Je moet denken dat zo'n chip al snel 25-30 euro inkoop kost. Daarnaast is de markt voor dit borden met 10 gigabit aan boord kleiner en wordt er dus minder geproduceerd. Dat maakt het allemaal duurder. Natuurlijk maken ze er winst op. Als je alles doorrekent, dan vallen de marges heel erg mee.

Ethernet hadden beter gewoon upgrade baar mogen maken door een pcb en slot te gebruiken zodat het niet dus danig prijs bepalend is.
Lever je het standaard met 2.5Gbit.. En kan gebruiker dit naar wens zelf upgraden.

Mooi dat "wifi" toch meer discussie oproept. Ik heb wel eens gehad dat ongemerkt het systeem na een herinstallatie of ander dipje, overgeschakeld was naar de wifi en ik dat wel merkte (snelheid) maar niet opmerkte (o dat is de oorzaak). Ik waardeer dan ook zeer dat het in de BIOS uitgezet kan worden omdat ik er dus geen usecase voor heb. EN dat de chip, in dit geval, ook de bluetooth afhandelt, zie daar zie ik wel nut van in om alle genoemde redenen.

Ethernet hadden beter gewoon upgrade baar mogen maken door een pcb en slot te gebruiken zodat het niet dus danig prijs bepalend is.
Lever je het standaard met 2.5Gbit.. En kan gebruiker dit naar wens zelf upgraden.
Je kunt zelf natuurlijk gewoon kiezen om een goedkoper bord te kiezen en een insteek kaart erin te zetten. Ik werk met meerdere insteekkaarten in een van de testsystemen, bijvoorbeeld voor 25 of 100 gigabit.

Laatst bewerkt:
Je kunt zelf natuurlijk gewoon kiezen om een goedkoper bord te kiezen en een insteek kaart erin te zetten. Ik werk met meerdere insteek kaarten in een van de testsystemen, bijvoorbeeld voor 25 of 100 gigabit.
Ik beperk me tot 10Gb ;)

Die 'dikke' systemen van QNAP moeten natuurlijk goed getest worden, daarom ben ik heel blij met de Threadripper die ik heb staan.
Helemaal waar en een Threadripper kan wel wat veroorzaken.. (qua verkeer bedoel ik dan).

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh