Main PC MSI build

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Processor --> AMD RYZEN 7 7700 (wil nog de 7800x3d erin testen.)
Moederbord --> MSI MAG X670E Tomahawk WIFI
Videokaart --> ASUS PRIME OC RADEON RX 9070 16GB
CPU Cooler --> MSI MAG CORE LIQUID E240
Casefans --> Alles is van de MSI MAG core liquid E240 gebruikt.. De originele fans zijn eruit gehaald omdat die het niet zo best deden en eruit zien.
Geheugen --> TEAM GROUP T-FORCE VULCAN Z 32GB DDR5 6000MHZ
Voeding --> Fractal Design ION GOLD 660wat.
SSD --> KINGSTON 1TB KC3000

Monitor -->
Behuizing --> MSI MPG SEKIRA 100R
Geluidskaart -->
Extra SSD --> KINGSTON FURY RENEGADE 2TB HEATSPREADER
Extra SSD -->
Monitor steun -->
OS --> Nog Onbekend wat ik hiermee ga doen. (ben wat dingen aan het testen.) (misschien een Ubuntu Based OS.)

Omschrijving --> De hoofd pc die me oude AM4 build vervangt. Systeem is uitgezocht op redelijk zuiniger pc onderdelen. (geen gpu van 300watt erin)
Hier wil ik gewoon me basis dingen erop kunnen doen. Bankieren, youtube, internet.. Mogelijkheid tot gaming.
Ben nog niet uit welke monitor ik hier op aan ga sluiten.. Komt i.i.g geen Ultrawide 1440P op.
Mogelijk blijf ik hier op 27 inch 1440P hangen, andere optie is om een 4K scherm te nemen.

Toekomstige upgrades:

- Wil ten eerste een moederbord erin hebben op AM5 die USB 4.0 heeft, 5Gbit Ethernet, Wifi 7. Minimaal 2x PCi-e 5.0 x4 en 2x Pci-e 4.0 x 4 op het bord heeft.
( ga dit systeem niet updaten naar AM6, want dat word te duur. wil hem met het nieuwe bord wel een veel langer leven willen geven. (al moet ik er 8 jaar of zo er nog mee doen.)

- Er komt zeker een snellere cpu erin als die over 3 jaar beschikbaar zijn. (misschien maak ik gebruik van een door schuif systeem, dus Ryzen 7 9800X3d misschien in dit systeem en een snellere in de snelste game pc een Zen 6 bijvoorbeeld.
(ligt aan de situatie, de prijzen, en wat ik zelf als budget bereik over houd.) (in de snellere game pc wil ik minimaal 48GB 8000Mhz geheugen erin zetten( ga er vanuit dat ik in die jaren later nog geen 64GB nodig zal hebben.

Misschien dat ik voor de MSI alleen een snellere kit ga plaatsen, maar capaciteit misschien het zelfde hou.

- Kan ook zijn dat ik alleen een andere cpu ga plaatsen, en de rest call it a day word. (videokaart gaat er verlopig toch niet eruit. Misschien is het verplaatsen van de 9800x3d een beter idee.. Of het bij een Zen 6 cpu houden.
Dan heb ik tenminste genoeg cpu kracht..

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ga denk ik aan dit systeem verlopig niet meer veel meer aan doen. Kan helaas geen 3 a 4 systemen constant blijven upgraden ( ga ook mijn Retro Skylake 6700K systeem upgraden naar een iets zwaarder coffee lake systeem met minimaal 6 cores. (heb bij deze al een hele tijd een core i7 9700KF liggen) Skylake doe ik weg, omdat SATA drives straks ook lastiger aan te komen zijn.. Dan heb ik liever een geheel pci-express nvm-e ssd systeem)
Dit systeem (MSI systeem in dit profiel) is momenteel niet echt in gebruik. (alleen als ik echt boven ga en blijf zitten)
Waarom dit systeem gebouwd is vraag je je af? Met dit systeem kan ik het stroom verbruik wat onder toom houden en voor wat langere uren game plezier, zonder het stroom verbruik hoog te worden als je er een hele lange tijd er achter zit. De snelle game pc is wat meer voor wat kortere game sessies en iets meer luxe om op een grotere scherm te kunnen gamen)

Ben er Nobara Linux op aan het testen (misschien fedora 44 als andere optie) Geen Arch omdat het kan zijn dat dit system niet elke dag op gestart zal worden.(zit momenteel vrijwel beneden, ook i.v.m de kinderen.)

Twijfel of dat ik de voeding ga wisselen voor een(deze heb ik al liggen en hoef niet te kopen) phanteks AMP 650 watt die een stukje lichter is.(aangezien met deze kast het gewicht best wel heftig is) (anders gaat deze AMP 650 naar mijn Windows build)

Wil voor mij snelle game pc toch wachten met het bouwen ervan. Vind het momenteel niet het juiste moment.Wil daar denk ik een Zen 6 erin zetten. (misschien wil ik langer wachten tot Zen 7) Ligt even aan de situatie) (wil uiteraard ook geen 4 jaar wachten met de bouw ervan)
Vermoed dat ik wellicht dan ook een ander moederbord en geheugen daar in ga zetten.
Wat ik van die snelle game pc dan over houd is:

Asus RX9070 XT 16GB (deze blijft voor de snelle gamepc verlopig)

Asus ROG Strix X670E-F gaming wifi..

AMD R7 9800X3d.

G.Skill TridentZ RGB 32GB 6000Mhz CL30

Heb nog een ander mATX AM5 bord liggen van MSI

En een OEM Ryzen 7 7800x3d van Aliexpress.

Wilde eerst mijn oude AM4 hardware overbouwen (X570S bord + 5800x3d) naar een nieuwe Fractal design pop air XL behuizing i.p.v de corsair crystal 680x die ik nou nog heb van het oude hoofd systeem.
Snap dat het lastig is om een upgrade te doen naar AM5.
Maar aangezien er dan een eemalige windows licentie eraan komt te hangen. (En ik liever direct met een clean install begin) Ik dan niet continu het bord wil swappen voor het windows systeem.
Weet dat er in de toekomst nog aardig wat gaat veranderen en er ook nog sneller geheugen gaat komen. Leek het me handiger om 6000Mhz geheugen beter in een wat oudere build te houden.
Aangezien ik misschien nog pas over 2 jaar die snelle game pc wil gaan bouwen (en de hardware prijzen wellicht weer wat gezakt / gunstiger zijn)

Leek het me handiger om het TridentZ 32GB 6000Mhz CL30 geheugen en het Strix X670E-F gaming Wifi moederbord dan maar over te zetten naar die Fractal Design pop air XL behuizing. i.c.m de Ryzen 7 7800x3d van aliexpress die ik nog heb liggen. En dan wellicht met de Phanteks AMP 650watt erbij.
Uit het oude systeem gaat wel de RX7800XT 16GB eruit en die komt dan in de FD behuizing.

En dan alleen de R7 9800X3d gaat naar deze MSI build. (weet dat het MSI x670e tomahawk wifi bord minder is in dit geval) Opzicht niet erg, denk niet dat ik hier nog een pci-express 5 ssd erin ga zetten omdat pci-express 4.0 ssds verlopig wel genoeg is.
Post automatically merged:

Processor --> AMD RYZEN 7 7700 (wil nog de 7800x3d erin testen.) (Ryzen 7 9800x3d TRAY van de snelle game pc gaat hier na toe)
Moederbord --> MSI MAG X670E Tomahawk WIFI (weet alleen niet wat de max DDR snelheid is wat het werkelijk aan kant (website zegt 7800Mhz) (waarschijnlijk geen CUdimm nodig)
Videokaart --> ASUS PRIME OC RADEON RX 9070 16GB *later vervanger voor de RX7800XT 16GB in windows pc build*
CPU Cooler --> MSI MAG CORE LIQUID E240
Casefans --> Alles is van de MSI MAG core liquid E240 gebruikt.. De originele fans zijn eruit gehaald omdat die het niet zo best deden en eruit zien.
Geheugen --> TEAM GROUP T-FORCE VULCAN Z 32GB DDR5 6000MHZ
Voeding --> Fractal Design ION GOLD 660wat. (misschien veranderen voor een wat li
SSD --> KINGSTON 1TB KC3000

Monitor -->
Behuizing --> MSI MPG SEKIRA 100R
Geluidskaart -->Onboard.
Extra SSD --> KINGSTON FURY RENEGADE 2TB HEATSPREADER
Extra SSD -->
Monitor steun -->
OS --> Nog Onbekend wat ik hiermee ga doen. (ben wat dingen aan het testen.) Fedora of wellicht Nobara.

Omschrijving --> De hoofd pc die me oude AM4 build vervangt. Systeem is uitgezocht op redelijk zuiniger pc onderdelen. (geen gpu van 300watt erin)
Hier wil ik gewoon me basis dingen erop kunnen doen. Bankieren, youtube, internet.. Mogelijkheid tot gaming.
Ben nog niet uit welke monitor ik hier op aan ga sluiten.. Komt i.i.g geen Ultrawide 1440P op.
Mogelijk blijf ik hier op 27 inch 1440P hangen, andere optie is om een 4K scherm te nemen.

Toekomstige upgrades:

- Wil ten eerste een moederbord erin hebben op AM5 die USB 4.0 heeft, 5Gbit Ethernet, Wifi 7. Minimaal 2x PCi-e 5.0 x4 en 2x Pci-e 4.0 x 4 op het bord heeft.
( ga dit systeem niet updaten naar AM6, want dat word te duur. wil hem met het nieuwe bord wel een veel langer leven willen geven. (al moet ik er 8 jaar of zo er nog mee doen.)

- Er komt zeker een snellere cpu erin als die over 3 jaar beschikbaar zijn. (misschien maak ik gebruik van een door schuif systeem, dus Ryzen 7 9800X3d misschien in dit systeem en een snellere in de snelste game pc een Zen 6 bijvoorbeeld.
(ligt aan de situatie, de prijzen, en wat ik zelf als budget bereik over houd.) (in de snellere game pc wil ik minimaal 48GB 8000Mhz geheugen erin zetten( ga er vanuit dat ik in die jaren later nog geen 64GB nodig zal hebben.

Misschien dat ik voor de MSI alleen een snellere kit ga plaatsen, maar capaciteit misschien het zelfde hou.

-
Kan ook zijn dat ik alleen een andere cpu ga plaatsen, en de rest call it a day word. (videokaart gaat er verlopig toch niet eruit. Misschien is het verplaatsen van de 9800x3d een beter idee.. Of het bij een Zen 6 cpu houden.
(eigenlijk is de 9800x3d in deze situatie nog meer als voldoende) Zen6 komt er denk ik alleen erin als ik die van de snelle game pc later kan overzetten. En of het mogelijk is om zeker minimaal 8000MT geheugen op dit huidige bord kan draaien) misschien komt er een fix met een bios update)

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh