Iconische Zilog Z80 cpu-productie wordt na bijna halve eeuw stopgezet

Thread Starter
Lid geworden
mrt 6, 2017
Berichten
69,010
Chipmaker Zilog stopt na 48 jaar met het produceren van de Z80. Deze chip die oorspronkelijk gebaseerd was op de Intel 8080 was een van de meest gebruikte en populairste 8-bit processors voor zowel gaming-consoles als computers in het algemeen. ... verder lezen
 
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Dit nieuws galmt flinkt rond op het net.
Voor mij was mijn MSX home-computer mijn eerste aanraking met computers en tevens de Z80.
Het is dan ook een stukje nostalgie en tech-historie dat hier wordt afgelsoten. :cry:

Dat dit soort technologie nog steeds in een of andere vorm gebruikt wordt zegt wel iets over hoe capabel en robuust deze tech. uit de 'begindagen' is. Tegelijk kun je niet anders dan denken hoe ontzettend veel en ver we inmiddels gevorderd zijn qua doorontwikkeling. Daarnaast kan je ook voor een momentje niet om je leeftijd heen 😁.
 
Voor mij was mijn MSX home-computer mijn eerste aanraking met computers en tevens de Z80.
Hier ook. Mijn Philips VG8020 had een Z80 en het was de eerste computer waar ik nog wat gerommeld heb met assembler. Op een 8088/8086 was dat al een heel stuk complexer.
 
Ik had een Sinclair Spectrum met van die rubberen toetsen. We moesten deze verplicht aanschaffen ivm een dynamisch simulatie software TUTsim. Heeft er trouwens voor gezorgd dat ik pas met Win95 weer een computer aanschafte was er toen helemaal klaar mee.
 
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..


Terug
Bovenaan Onderaan refresh