HP Z400 Intel Xeon x5687 (Westmere-EP)

MSDOS Retro

Nieuweling
Thread Starter
Lid geworden
apr 15, 2024
Berichten
45
HP Z400 Intel Xeon x5687 (Westmere-EP)



Moederbord: HP P/N586968-001 586766-002 (6 DIMM Version)
CPU: Intel Xeon X5687 (Westmere EP) 4C-8T
CPU koeler: Stock High Performance
RAM: 24GB Crucial Ballistix LP 1600MHz
Videokaart: Nvidia Quadro K4000 3GB (Info: KLIK HIER)
Harddisk (SSD BOOT): Samsung 830 256GB
Harddisk (SSD BACKUP): Crucial MX500 1TB
ODD1: Origineel HP
ODD2: /
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: HP Z400
Voeding HP Z400 475W (Stock)
Monitor: 3x HP Elitedisplay 241i
Toetsenbord: HP KU-0316
Muis: Logitech M500 Corded
Floppy: 3,5 Inch
Cardreader: HP

Besturingssysteem: Debian 12 (Link KLIK HIER)



Dit is het systeem wat ik normaal gesproken het meeste gebruikt. De HP Z400 vind ik de mooiste kast die er momenteel is.
Deze kast wilde ik eigenlijk alleen hebben. Op dat moment had ik mijn defecte Haswell de deur uit getrapt, en had alleen nog een Core2Quad 9550. Werkte op zich ook prima, zowel met Windows 10 als 11.

Maar dit systeem dus gekocht om de kast, maar bij aankomst bleek zelfs PSU, Mobo en CPU aanwezig.
Ram erop geprikt, en systeem werkte gewoon. Al vrij snel was ik de aanwezige CPU zat (kon sneller). Info opgezocht over het moederbord, en wat erop kan... De X5687 kon erop, en die CPU kon ik via een kennis gratis krijgen vanuit een webshop.
Uiteindelijk nieuw BIOS erop (vereist), en de X5687 erop en gaan met die banaan.


Toen voor het eerst de stap gemaakt naar ZorinOS 16.2. Later is daarnaast nog Fedora38 bijgekomen in DualBoot.
ZorinOS had toen nog geen goede support of zo voor Multi monitor, dus daar moest ik de nodige moeite voor doen om dat werkende te krijgen. Fedora 38 werkte wel goed.

Later zag ik via TPU Debian 12 "Bookworm" voorbij komen. en dat leek mij ook wel wat. Persoonlijke bestanden naar de 2e SSD gekopieerd, en de Bootdrive gewist.
Installatie van Debian was easy. Fijne daarvan vind ik de diverse bureaublad omgevingen die je kunt installeren tijdens Setup. voor mij was dat 100% de X11 omgeving.

Debian draai ik nu al weer meer dan anderhalfjaar naar volle tevredenheid.

Voor nu eerst nog even een oud fotootje met ZorinOS 16.2 geïnstalleerd. Meer foto's volgen snel!

xeon 5687.png
 
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
De Z800 is ook wel een systeem wat ik graag zou hebben.
Maar ik heb zelf ook nog een omgebouwde Z400 met 2x Xeon 2690v2 en Firepro 7000 kaart (4xDVI) Moederbord is een Supermicro X9DRi-F
ATX kast heb ik zodanig verbouwd, 5.25 inch slots eruit, op 1 na, en andere gaten voor moederbord aangebracht.

zie spoiler:
1.jpg
 
De Z800 is ook wel een systeem wat ik graag zou hebben.
Maar ik heb zelf ook nog een omgebouwde Z400 met 2x Xeon 2690v2 en Firepro 7000 kaart (4xDVI) Moederbord is een Supermicro X9DRi-F
ATX kast heb ik zodanig verbouwd, 5.25 inch slots eruit, op 1 na, en andere gaten voor moederbord aangebracht.

zie spoiler:
Oe nice, ik zie Noctua.
 
Oe nice, ik zie Noctua.

Klopt. Ik had bij die PC met dat moederbord ook weinig andere keuze. Op normale moederborden met een 2690v2 serie, heb je de vierkante gaten patroon voor cpu montage. Maar dit server moederbord maakt gebruik van een rechthoekig gatenpatroon, waardoor de keuze heel beperkt was..... Tenzij ik voor rotzooi van AliExpress zou gaan.
 
Het bureau wil ik ooit nog eens gaan vervangen. En dan 2 gelijke (eventueel met hoek ertussen) zodat ik meerdere systemen kan opstellen. Eerdaags ook nog even zo'n XXL muismat van de Action halen, want het is best lastig muizen op zo'n gladde glanzende oppervlak.


photo_2024-05-02_22-15-32.jpg
 
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..


Terug
Bovenaan Onderaan refresh