Gebruiker lukt het Windows XP op een Intel i486 te laten draaien

Lid geworden
mrt 6, 2017
Het is een Duitse gebruiker gelukt om Microsoft Windows XP te laten draaien op een pc met Intel 486, een processor uit 1989. Het ISO-bestand is beschikbaar voor iedereen om te downloaden. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Voor de beeldvorming van het verschil van 486 tegenover de Pentium:

de 486 ging van 25MHz tot 150MHz
De Pentium ging van 60 tot 233MHZ

De Pentium 75 (75MHz) was al sneller in de meeste gevallen dan de 486-133MHz
De Pentium 75 had een bussnelheid van 50MHz x multiplier 1.5, waar de am58x6 met bussnelhied 33MHz intern x4 draaide om zo tot 133MHz te komen. AMD gebruikte de naam Am5x86-P75 om de CPU, die op 133MHz draait tegenover de Pentium 75 te zetten.

Alles bij elkaar, kun je nagaan hoeveel sneller de laatste Pentiums met MMX zijn (166, 200 en 233MHZ), tegenover de snelste 486

Kan me nog heel vaag herinneren dat er ergens rond midden of eind jaren 90 bij ons de eerste PC kwam, als ik het me goed herinner een Compaq met een 486, destijds nog ''kapot'' gegaan omdat ik als kind een shareware floppy van de lokale Marskramer had gespeeld en daar een virus op zat.
Ik denk dat voor veel mensen de 486 nostalgisch zal zijn omdat toen het vervangen werd door snellere Pentiums computers plotseling betaalbaar werden voor een publiek dat daarvoor nog geen enkele ervaring had met computers.

Ik denk dat voor veel mensen de 486 nostalgisch zal zijn omdat toen het vervangen werd door snellere Pentiums computers plotseling betaalbaar werden voor een publiek dat daarvoor nog geen enkele ervaring had met computers.

Ik kan me nog goed herinneren, het zal in 1994 geweest zijn. Toen hebben we een 486DX2-66 aangeschaft met 4MB RAM. in guldens toen nog 1699. Ernaast stond een Pentium 75, de prijs van dit systeem was toen 1999 gulden. Dat was toen best een prijsverschil. Toen dacht ik: Dat scheelt maar een paar MHz. Maar eigenlijk laat de Pentium 75 al alle 486-ers achter zich.

Moet ook zeggen, want ik heb zelf ook 486ers, en de Pentium 75, en die laatste is veel fijner/sneller om mee te werken in Windows 95.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh