Acer Predator Z57 Miniled Review. Deze ultieme monitor omarmt je met ruim 16 miljoen pixels

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Hopelijk dat de andere merken spoedig* met vergelijkbare monitoren gaan komen (specifiek: superwide mini led met deze pixel verhouding) zodat die prijs wat sneller zakt. Zou bijna mijn 13e maand aan deze willen opofferen maar ik wacht toch nog eventjes... 😅

*Ja er is ook nog de Samsung Odyssey maar die zit ook in deze prijs categorie dus iets meer concurrentie zou fijn zijn..

Bij een scherm als dit is een curve wel zinvol ja, anders heb je een bureaustoel op een rails nodig.
Ik zou in ieder geval eerst op zoek moeten naar een breder bureau.

Een aanvullende zorgverzekering is sowieso aan te raden voor de fysio.
Oh, en bestel de nekband ook alvast

Ik vind de kleurafwijking voor een scherm van 2500 euro dan toch eigenlijk niet kunnen. Ik snap aan de ene kant de ultimate award (ivm het scherm an-sich is redelijk uniek), maar om dan toch sub-optimale kleurafwijking te moeten accepteren.

Een opmerking/vraag voor @Frank Everaardt : zou er een (algemene) uitleg pagina kunnen komen over het (interpreteren van) de testresultaten? Zeg maar dit plaatje : https://www.hardwareluxx.nl/images/...edator_z57_miniled_testresultaten_000_0px.jpg

Ik zie trouwens dat de plaatjes link naar hardwareluxx.nl gaat, is dat een alternatieve website (hij redirect ook naar TI?

In de basis gebruiken we de techniek van Hardwareluxx, de servers bevinden zich dan ook in Duitsland. Ti is ontstaan uit een samenwerking tussen mijzelf en Dennis Bode (de eigenaar van Hardwareluxx). Wij kennen elkaar al jarenlang en ook is Dennis net als ik een actief lid van de European Hardware Association, een samenwerking van techwebsites. Toen eind vorig jaar duidelijk werd dat Hardware Info ging stoppen, hebben we de koppen bijelkaar gestoken en sindsdien werken we aan Ti en het realiseren van een mooie techsamenwerking die de Benelux en Duitstalige landen samenbrengt. Van die samenwerking zie je op redactioneel vlak nog niet veel, maar zoals je dagelijks ziet: op technisch vlak heel veel.

Dit is geen scherm voor het bewerken van foto's of video, het scherm is bedoeld om te gamen en als je hem daarvoor gebruikt is het een ultiem scherm. Dus is de kleurafwijking iets minder relevant. Een waarde van kleiner dan 4 is goed, een waarde kleiner dan 3 is zeer goed, kleiner dan 2 fantastisch, kleiner dan 1 ongelofelijk goed. Als je kijkt naar de testwaarden dan is de gemiddeld afwijkingen DeltaE het meest relevant en de helderheid. Welke kleur te krachtig is, bij een afwijking kun je ook uit het plaatje halen: dat is de kleur met een te groot balkje. Voor een (semi)professionele fotogaaf moet het scherm een kalibratie hebben, maar een dergelijke persoon kan naar mijn mening veel beter een ander scherm aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Nog even een kleine toevoeging over de grafiekjes. Heel relevant zijn ook de kleurruimtes die je ziet. De grafieken tonen er drie: sRGB, DCI-P3 en Rec.2020. Die laatste is het grootst en bevat de meeste kleuren, DCI-P3 iets minder, sRGB het minst. Als je een beetje professioneel aan de slag wil, dan is DCI-P3 iets om op te letten, Die standaard wordt veel voor videobewerking gebruikt. Als je een scherm hebt met een (bijna) volledige sRGB-dekking dan is het een prima scherm voor wie af en toe een foto of video bewerkt. Voor gaming vind ik een ruime 90 procent sRGB prima, maar focus ik me ook op helderheid. De helderheid van de meeste oledschermen is niet zo heel erg hoog, in vergelijk met traditionele ips, va-schermen en helemaal in vergelijk met miniled zoals dit scherm. Helderheid vind ik belangrijk als je echt het HDR-effect in games, series en films wil kunnen zien.

Daarnaast meet ik ook de vertraging van het hdmi-signaal. Als het signaal verzonden wordt vanuit de gpu komt het bij de monitor aan. De beeldprocessor (overigens is dat vaak Mediatek), verwerkt dat en uiteindelijk zie je wat er gebeurt.. Rond de 9ms is goed, dik boven de 10 is slecht.

Niet al te lang geleden was ik een monitor op locatie aan het testen. Ik werd door een van de medewerker gevraagd om eens mee te kijken naar zijn scherm. De meetapparatuur toonde aan dat het scherm veel te groen was, terwijl het kleurvolume voldoende was. Dat betekent dat na een kalibratie het scherm uitstekend kan functioneren en dus niet vervangen hoeft te worden.

Bedankt @Frank Everaardt ! Hele leuke en nuttige informatie en zou zo in een algemeen artikel kunnen (waar je dan heen kan linken bij deze test, wink wink *hint* *hint* :d)

Nee grapje natuurlijk het is de site van jou, maar ik vind dit soort dingen vaak nog leuker/interessanter om te lezen dan de product reviews omdat je hierna of echt begrijpt waar je naar kijkt (y)

Bedankt @Frank Everaardt ! Hele leuke en nuttige informatie en zou zo in een algemeen artikel kunnen (waar je dan heen kan linken bij deze test, wink wink *hint* *hint* :d)

Nee grapje natuurlijk het is de site van jou, maar ik vind dit soort dingen vaak nog leuker/interessanter om te lezen dan de product reviews omdat je hierna of echt begrijpt waar je naar kijkt (y)
Dat snap ik. Een manier is iedere keer dezelfde pagina ertussen zetten en dat is nogal saai. Ik neem je suggestie mee.

Dat snap ik. Een manier is iedere keer dezelfde pagina ertussen zetten en dat is nogal saai. Ik neem je suggestie mee.
Ja dezelfde pagina zou ik niet doen, maar als je dus ergens een aparte uitleg hebt en daar altijd een linkje naar doet op zo'n testresultaten pagina kan het wel interessant zijn.

Vooral voor diegene die "toevallig" de eerste keer op ti komt en daar dan tegen deze resultaten aanlopen kan dat interessant zijn om de resultaten beter te duiden (alhoewel jij dat natuurlijk ook voor de gebruiker al doet :))

Nuja het is in ieder geval een suggestie. Ik vond je extra uitleg heel interessant tenminste (y)

Ja dezelfde pagina zou ik niet doen, maar als je dus ergens een aparte uitleg hebt en daar altijd een linkje naar doet op zo'n testresultaten pagina kan het wel interessant zijn.

Vooral voor diegene die "toevallig" de eerste keer op ti komt en daar dan tegen deze resultaten aanlopen kan dat interessant zijn om de resultaten beter te duiden (alhoewel jij dat natuurlijk ook voor de gebruiker al doet :))

Nuja het is in ieder geval een suggestie. Ik vond je extra uitleg heel interessant tenminste (y)
Ja, misschien meer iets van een voetnoot aan het einde van dergelijke artikelen met een link naar werkwijze/toelichting !?

Dank voor de suggesties. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen.
Je mag me ook altijd vragen stellen, dan kan ik je ook van een persoonlijk advies voorzien;-)

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh