[Verzamelthread] Algemene Linux discussie forum

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Voor algemene linux discussies. Die niet gebonden zijn aan 1 distributie.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ben nou Nobara Linux aan het testen.
Vond dat de installer aardig wat langzamer is dan die van cachyos.
Het hello scherm is niet zo geadvanceerd als die van cachyos helaas.
Het belangrijke eraan is dat het wel de codecs (video ect) daarvan laat installeren.
De rest van tools is daar helaas niet te vinden, waardoor dit voor beginners wat lastiger is om mee om te gaan.
De gebruikte DNF package manager vind ik ook wat erg aan de te slome kant. (misschien een fedora zelf proberen)
Ik dacht dat Nobara wel in een ver gevorderde staat was om te gebruiken. Het lijkt echter of dat je in een verhuizing zit van een groot bedrijf.
Snap gebruik ik hier niet. (schijnt ook niet aan te raden zijn)
Het word Flatpacks gebruikt en ik vind deze maar erg wat aan de beperkte kan. (cachys os heeft ze echte repo`s (under the hood) + Flatpack+ AUR. (veel meer uit te kiezen waarvan je kan instaleren)
Update systeem ziet er oke uit en makkelijk zo uit te voeren hoe ze dan geimplementeerd hebben. Alleen jammer dat het een beetje cheap eruit ziet.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn 2 Kubuntu HTPC's geupgrade naar 25.10 (vanaf 25.04)

Op het AM4 systeem feilloos. Het Intel/Nvidia systeem geeft natuurlijk weer problemen. Na afsluiten Firefox crashen naar Desktop, die zwart blijft.
Ik moet maar eens op zoek naar een low profile AMD kaartje.

Weet iemand misschien hoe je asus-ec-sensors moet gebruiken.

Volgens AI heeft mijn bord geen hardware level WMI.

The ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI7 does not have hardware-level WMI (Windows Management Instrumentation) support for direct thermal sensor polling. It relies on standard IO monitor controllers (like the Nuvoton NCT6701D), which means third-party software cannot read sensor data via WMI without proprietary ASUS driver APIs. [1, 2, 3, 4]

Why is this important?
  • Hardware Monitoring: Programs like FanControl or Linux lm-sensors may fail to detect motherboard fans and system temperatures natively because ASUS blocks direct hardware access on newer architectures in favor of vendor-specific APIs.
  • Linux Users: You will likely need to rely on the asus-ec-sensors or nct6775 kernel modules to read fan and thermal telemetry.
  • Windows Software: Desktop software requires specific hardware monitoring packages (like the ASUS plugins for FanControl) or the official Armoury Crate utility for hardware configurations. [1, 2, 3, 4]

Ik heb dit nodig om de ventiloren te kunnen gebruiken op mijn moederbord.

Heb wel een AUR package gevonden.. Die lijkt out-of-date te zijn.

Ook niet zinnig om te installeren ondanks de 0 up votes.

Deze package zou officieel al in de kernel moeten zitten.
Vroeg me af hoe dit te gebruiken.. Is dit gewoon met lm-sensors en modprobe?

Vond wel dit:

Waarschijnlijk dat ik geluk heb met kernel 7.1?

Ik heb mijn 2 Kubuntu HTPC's geupgrade naar 25.10 (vanaf 25.04)

Op het AM4 systeem feilloos. Het Intel/Nvidia systeem geeft natuurlijk weer problemen. Na afsluiten Firefox crashen naar Desktop, die zwart blijft.
Ik moet maar eens op zoek naar een low profile AMD kaartje.

En vervolgens heb ik de Kubuntu LTS 26.04 Distro geinstalleerd met hetzelfde resultaat. De Drivers in Kubuntu (vanaf 25.10) zijn niet compatibel met de GT1030.
Dit vervolgens opgelost door de Ubuntu drivers te installeren.

In Terminal:

sudo apt update
sudo ubuntu-drivers install
sudo reboot

Tot op heden op de punten waar het systeem eerder verwacht ging crashen (Kwin), nog geen crashes weer gehad.

Weet iemand misschien in welke kernel HDMI 2.1 FRL zit ingebakken.. Staat zover ik gezien heb nergens aangegeven.

Kernel 7.2 ( official)

Heb het maar opgegeven om via bluetooth fotos van me honor 5c over te zetten naar pc.

Kan er geen geschikte tool voor vinden. (zie wel bluetooth device managing tools) Maar dat is feitelijk al zo dat cachyos dat standaard erin heeft zitten.
Had echter een data Smartphone browser tool nodig. Anders kan ik de data niet inzien van de telefoon.

Blueman, en andere tools geprobeerd zoals localsend..
Ten eerste las ik dat het via bluetooth erg traag gaat.

Heb daarnaast niks beters gevonden om het eventueel via wifi te doen.

Uiteindelijk geeindigd op Android File transfer (mtp)
Moet het alleen nog proberen met een USB kabel.

Informatie over gaming op Pop_OS

Dacht vermeld het even hier, wellicht zijn hier nog dingen toepasbaar voor andere distros.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh