AMD beheerst een derde van de markt voor desktop x86-processors, volgens een rapport

Lid geworden
mrt 6, 2017
Mercury Research heeft de nieuwste gegevens voor het tweede kwartaal van 2025 samengesteld, met updates voor desktop-, mobiele, client- en serverplatforms. In het tweede kwartaal van 2025 behaalde AMD zijn beste kwartaal tot nu toe. AMD's marktaandeel voor desktop x86-processors steeg tot 32,2 procent, ongeveer een derde van de markt, en zijn marktaandeel voor desktop-CPU's klom tot 39,3 procent. Deze winst weerspiegelt de sterke vraag naar Ryzen 9000-processors en de favoriete X3D-modellen van gamers, die samen zowel het momentum van de units als een onevenredig groot deel van de omzet in desktops hebben aangejaagd. Intel blijft weliswaar de grootste desktopleverancier, maar zijn marktaandeel van 67,8 procent vertegenwoordigt nu een aanzienlijk kleinere voorsprong dan in voorgaande jaren. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Intel toch nog twee derde van de desktopmarkt, als ik de berichtgeving en de hysterie op de beurs moest geloven het afgelopen jaar stond Intel op de rand van de afgrond.
De hardware wereld is al net zo opportunistisch als het voetbal, één goede wedstrijd en je bent een top talent, één slechte en je carrière is voorbij.

Maar AMD heeft een mooie prestatie geleverd, van net geen 10% naar een derde van de markt in 9 jaar is knap.
Het nadeel is dat de prijsvechter dagen er nu wel op zitten, ze zijn qua prijsstelling het nieuwe Intel geworden.
Ik hoop dat één van de Chinese fabrikanten met een enigszins betaalbaar ITX bordje met de Ryzen AI Max+ 395 komt want de kant en klare pc'tjes zijn behoorlijk stevig geprijsd.
Die chip heeft een fantastische prestatie per watt verhouding en ik zou er graag een 1440p console build mee maken.
Als AMD de stijgende lijn van de ontwikkeling van de APU's door kan zetten zal het marktaandeel in een rap tempo naar de 50% gaan denk ik.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh