AMD beweert dat Ryzen 9850X3D nauwelijks voordeel heeft aan sneller werkgeheugen

Lid geworden
mrt 6, 2017
Deze bewering komt natuurlijk in de hoop gamers over te halen toch een computerupgrade uit te voeren, ondanks dat DDR5-prijzen volledig te pan uit rijzen. Volgens het bedrijf zou het verschil tussen DDR5 kits van 4800 MT/s en 6000 MT/s minder dan een procent bedragen. Hiermee zouden geïnteresseerden wat geld kunnen besparen bij de aankoop van werkgeheugen, wat de chips wellicht interessanter maakt voor wie zich nu genoodzaakt voelt een computer te moeten kopen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Oud nieuws, het is al veel langer bekend dat X3D chips door hun grote cache weing baad hebben bij sneller geheugen.
Op de 1% lows heeft het wel wat invloed.

3-7% is ook niet veel. Denk dat je minimaal toch wel 15% minstens wilt hebben.

De 9850x3d is straks 520 euro
De huidige 9800x3d kost 440 euro momenteel

Denk niet dat de nieuwe variant echt heel interessant is om te hebben.
Zit je bij de 9800x3d nog beter.

De 9850x3d is straks 520 euro
De huidige 9800x3d kost 440 euro momenteel

De 9850X3D zou 3 tientjes duurder worden dan de 9800X3D.
Vraag is dan of dat gezien wordt vanaf de launchprijs, of de huidige prijs.
In het begin zat de 9800X3D tegen de €600, wat vrij snel daalde naar ~€550
Als ik mij goed herinner heb ik er in april '25 €549 voor betaald, kan ook 2 tientjes minder geweest zijn.
Nu een klein jaar later is er nog eens €100 vanaf.

Voor de prijzen nu, €440+30 zou nog te overzien zijn, en de overweging waard, maar als de 9850X3D €500+ gaat kosten, kun je beter de 9800X3D halen en deze undervolten/PBO-en
Binnen dezelfde generatie is de 9850X3D net zo snel aan zijn levensduur qua gebruik als de 9800X3D., Daar gaat die paar honderd MHz echt niet bij helpen.

In eerste instantie vond ik de prijs van de CPU wel (te) hoog. Maar achteraf met prijzen van RAM/SSD's nu heb ik er goed aan gedaan alles toen te kopen. Ik was dan nu 4 tot 500 euro meer kwijt geweest voor dit systeem.
En dat uitgespreid over de systemen die ik heb vervangen is dat best een klap geld. Dan gaat het denk ik al snel over 1200/1300 euro extra

Laatst bewerkt:
AMD geeft hier best een creatieve spin aan, maar ik denk dat ook het ''paupergeheugen'' dat op 4800 megatransfers draait prijstechnisch niet eens veel goedkoper is en net zo zeer last heeft van prijsstijgingen. Plus mensen die de allerbeste CPU willen zullen doorgaans niet graag een compromis sluiten op geheugen zodat kunstmatige intelligentie boeren energie kunnen verspillen zonder ook ooit iets zinvols te oogsten.

maar ik denk dat ook het ''paupergeheugen'' dat op 4800 megatransfers draait prijstechnisch niet eens veel goedkoper is en net zo zeer last heeft van prijsstijgingen.

Corsair Vengeance als voorbeeld bij megekko:

Je kan soms zelfs beter 6000MHz hebben

Jayztwocents heeft de 9850X3D getest:

Zoals ik verwacht had, is het niet de moeite waard, tenzij je een nieuwe CPU platform moet gaan bouwen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh