Probleem is dat de meeste mensen van generatie op generatie een nieuwe videokaart kopen..
Hebben ze een RTX4090, moeten ze ineens weer een RTX5090 hebben.. En volgend jaar zitten ze met smart te wachten op de RTX6090..
Dat is de werkelijke reden waarom alles zo duur word.
Sla gewoon eens 2 generaties over en kijk dan nog eens of zo..
Stroomverbruik hou ik eigenlijk altijd wel in de gaten.. 300 watt is voor mij wel echt de max op een Dgpu.
Dat is ook de reden waarom ik voor een 9070 ben gegaan en niet die 9070xt. 9070 is DE kaart die heel goed presteerd op 220 - 230watt vermogen) dat kon eerder alleen een RX6700XT.(alleen niet met de prestaties van een 9070.)
Volgende generatie RDNA5 zijn we die 9070xt allang al weer vergeten en dan is er weer iets veel beters dat waarschijnlijk 275 watt doet.
En dan is die 9070xt ook de held allang niet meer in Raytracing. Vind de 9070XT een zonder kaart. (leuk voor dit moment) maar over paar maanden heeft niemand het er meer over)
Zodra ze normale prijzen gaan vragen koop ik ze weer, nu zie ik wel wat ik tegenkom qua videokaart.
Probleem is dat dit nooit meer gaat gebeuren omdat AI ook aanwezig is. Kan alleen gebeuren is AI genoeg hardware heeft gekregen en dan weer over blijft voor de consumenten markt.
Alleen die hardware word ook weer langzamer, en AI heeft weer snellere kaarten nodig.. En zo blijft het balletje het cirkeltje rond gaan.
Wil je echt een andere kaart, zou je toch een keertje voor een keertje de knop moeten door hakken.