AMD Ryzen 7 9700X - 32GB DDR5-6000 CL30 - RX 7800 XT

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Naast mijn main systeem wil ik nog een extra systeem bouwen. Dit systeem wordt niet zo extreem als mijn andere. En dan met name in de prijs. Qua moederbord, processor en geheugen ben ik er nog niet helemaal uit, wat erin zou moeten komen. Een nieuwere non- X3D, of eventueel oudere gebruikte X3D CPU. Qua moederbord denk ik wel voor de 800 serie te gaan, maar dan meer budget. Ik wil wel graag de wat nieuwere features. Qua RAM ga ik waarschijnlijk voor hezelfde als in het main systeem. Corsair Vengeance DDR-6000-CL30, maar dan 32GB. Tenzij ik ander matchend RAM nodig heb, wat afhangt van het moederbord.
Voor dit systeem komt er wel een AIO CPU koeler in van Corsair. Daarbij matchende Casefans werden in een bundel aangeboden, die ik niet kon laten gaan.

De bedoeling is om er uiteindelijk Windows 11 op te gooien en ermee te gamen op 1080p. Het andere systeem behoudt Bazzite met de 9800X3D CPU en gaat gebruikt worden voor 1440p of 4K.
Zodra ik de kans krijg komt de RX7800XT ook in deze PC, en krijgt de 9800X3D een upgrade.

Basiscomponenten:
  • Processor: Ryzen 7 9700X
  • Moederbord: Gigabyte B850 Aorus Elite WiFi7 Rev 1.1
  • Geheugen: Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 CMH32GX5M2B6000Z30K
  • Geheugen Addon: Corsair DDR5 Vengeance RGB Light Enhancement Kit Black
  • Videokaart: ASUS Radeon RX 7800XT 16GB
  • Processorkoeler: Corsair Nautilus 360 RS ARGB
  • Casefans: Corsair RS120 3-Pack
  • SSD/opslag: Lexar NQ 790 1TB
  • Behuizing: Jonsbo TK-2
  • Voeding: Cooer Master MWE Gold 750 Full Modular V2 - ATX 3.1
  • Besturingssysteem: Windows 11 Pro

Randapparatuur:

• Muis: Razer Basilisk V3 (26K DPI)
  • Toetsenbord: Attack Shark X98 Pro Wireless White

*********** Inmiddels is het systeem gerealiseerd *********

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
1755813436359.png 1755813453026.png
1755813470839.png 1755813573095.png
1755958456582.png

Laatst bewerkt:
Ik was me al een beetje aan het verdiepen in de moederborden.
Hij hoeft niet zo luxe zijn, maar wil wel minimaal 1x PCI-e 5.0 voor de SSD... USB4 hoeft in dit geval niet...
Ik kom zelf uit bij de Gigabyte B850 Eagle WiFi6e
Deze is te koop voor €180

Zijn er nog alternatieven, die tot max 2 tientjes meer, veel meer waar voor je geld bieden?
Zoals ik al zei, USB4 hoeft niet (is ook alleen x870(e) als ik het goed heb). En WiFi op het bord kan me ook gestolen worden.

Het liefst blijf ik wel bij Gigabyte, tenzij een ander merk echt heel veel meerwaarde biedt tot max €200

2 dingen om rekening mee te houden. (misschien wist je dat zelf ook al, maar benoem ze toch maar even als dat toevallig niet zo was)

1. 800 serie moederborden zijn een aardig stuk duurder geworden dan de 600 serie borden.

2. Ben je er mee bekend dat het gekozen bord 1Gbit Ethernet heeft en geen luxer 2.5Gbit Ethernet?

Voor een 1080P build hoef je kwa hardware niet echt diep in de buidel te tasten..

Met een Ryzen 5 7500F of een Ryzen 5 7600 kom je ook al heel ver.. Zeker als je straks nog een RX7800XT 16GB erbij wilt hebben.

Zou alleen voor ryzen 5 gaan als je budget niet ver strekt.. Doet het prima voor die value.

Alleen zelf zou ik een stapje hoger gaan als je beetje meer toekomst zekerheid wilt hebben.

Vandaar ik zelf gekozen hebt voor de Ryzen 7 7700 non X.. Ongeveer dezelfde prestatie als een Ryzen 5 7600x. Maar dan heb je 2 cores en x threads meer.

Aangezien 8 cores vrijwel soon de basis word raad ik je zeker een 8 core aan als je verlopig even niks meer wilt wisselen.

Wil je er toch wat geld tegen aan gooien kan je nou beter voor een Ryzen 7 7800x3d gaan.. Zelfde cpu als de 7700, maar je gaat voor die meerprijs wel lekker van dat x3d cache geheugen kunnen genieten op 1080P.
Met een 7800XT 16GB kan je al smooth gamen, alleen je hebt geen FSR 4 (wat ik zelf op dit moment nog niet echt mis) (daarvoor moet de game liberary eerst een heel stuk groter worden, plus dat FSR4 meer voor de nieuwere titels is)

Zou voor het moederbord iets meer geld tegen aan gooien want voor 219 euro heb je deze:

Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7

Is een stuk luxer met pcie 5.0 x16 videokaart slot, pci-e 5.0 ssd en 2.5Gbit en wifi 7.
(misschien koop ik die in de toekomst ook wel.)

1. 800 serie moederborden zijn een aardig stuk duurder geworden dan de 600 serie borden.
Klopt, alleen zullen ze waarschijnlijk ook nog langer ondersteund worden door de fabrikant. Daar betaal je uiteindelijk ook wel voor.

2. Ben je er mee bekend dat het gekozen bord 1Gbit Ethernet heeft en geen luxer 2.5Gbit Ethernet?
Klopt, dat had ik gezien. Maar ik vraag me af hoe een issue dat gaat zijn. Voor mijn andere systeem, wat de main is vind ik het wel een mooie feature. Maar de kans dat ik de komende jaren echt 2.5Gbit internet krijg acht ik klein. Tenzij dat heel goedkoop gaat worden. Maar dan nog.... ik download niet dagelijks games, en als het een keer een halfuur/uur duurt (bij extreem grote games), is dat ook geen probleem.

Alleen zelf zou ik een stapje hoger gaan als je beetje meer toekomst zekerheid wilt hebben.

Vandaar ik zelf gekozen hebt voor de Ryzen 7 7700 non X.. Ongeveer dezelfde prestatie als een Ryzen 5 7600x. Maar dan heb je 2 cores en x threads meer.
Het wordt sowieso een Ryzen 7. Geen 4/6 cores meer... Ik heb nog wel even een 7500F overwogen, maar nee toch maar niet.
Vraag is alleen of ik iets uit de 7000 of 9000 ga nemen

Zou voor het moederbord iets meer geld tegen aan gooien want voor 219 euro heb je deze:

Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7

Is een stuk luxer met pcie 5.0 x16 videokaart slot, pci-e 5.0 ssd en 2.5Gbit en wifi 7.

De Eagle heeft ook gewoon een PCI-e 5.0 videokaartslot, en PCI-e 5.0 SSD. Hij doet alleen onder in de Ethernet en WiFi. Maar ik denk dat 1Gbit de komende jaren geen problemen gaat opleveren. En zoals eerder benoemd doe ik toch niks met de WiFi. En die is in deze huizen toch belabberd. ik kom niet boven de 30Mbit met een Zyxel 60 glasvezelmodem beneden in de meterkast. Verder niet heel gecharmeerd van die extra draadloze signalen door het huis.
En het moederbord is al weer €40 meer....
Ik zag dat hij wel een betere stroomvoorziening had, maar OC-en vind ik niet de moeite waard. Een beetje spelen met PBO voor een hogere boost is leuk, maar daar blijft het wel bij.

Ik zag gister een test,tussen de 9700x en 9800X3D....
Dat is eigenlijk best een groot verschil tot ~25%

Zou de 7800X3D dan niet de betere keuze zijn? Die verschilt maar een 5-6% tov de 9800X3D als ik mij niet vergis.
Het prijsverschil tussen de 9700X en 7800X3D is niet zo heel groot.

Ik zag gister een test,tussen de 9700x en 9800X3D....
Dat is eigenlijk best een groot verschil tot ~25%

Zou de 7800X3D dan niet de betere keuze zijn? Die verschilt maar een 5-6% tov de 9800X3D als ik mij niet vergis.
Het prijsverschil tussen de 9700X en 7800X3D is niet zo heel groot.
9000 serie is een stuk efficiënter.
Met PBO+ undervolt haal je met die 320 AIO veel hogere boostclocks dan bij de 7000 serie.
Maar voor 1080p gaming is die X3D cache weer beter.
Voor puur gaming neem je beter de 7800X3D, voor productiviteit de 9700X

Gaming (Windows) is inderdaad wel het doel van dit systeem.
Voor alle andere taken en Linux Gaming heb ik de 9800X3D

Zou zelf voor de Ryzen 7 7800X3D gaan.. Als je de prijs kijkt is deze vrijwel hetzelfde ongeveer (in de 300 euro range) als de 9700x.

Je spaart je er ook nog wat stroom mee.
Post automatically merged:

Met PBO+ undervolt haal je met die 320 AIO veel hogere boostclocks dan bij de 7000 serie.

Opzicht wel eens met het dik gedrukte.. Alleen de praktijk heeft nog niet veel beters laten zien tegenover de 7000 serie.
En daar naast is de IO die het zelfde slechte ding wat ook in de 7000serie zit

Twijfel nog wel tussen de CPU's en moederbord.
Het goedkoopste x870 bord kost evenveel als B850. Heeft dan USB4.
Alleen dan heb ik geen heatsink zoals bij mn Aorus bord.
Het B bord heeft dat dan weer wel. En anders kost het al weer €70 meer voor een X bord met heatsink

Dat zijn nog overwegingen die ik moet maken

heatsinks voor de M.2?

Zou die altijd als prioriteit nemen.

Een ssd die met koeler komt is meestal duurder, heeft weinig contract oppervlak om warmte af te voeren.. En dan moet je als nog kosten gaan maken om eventueel een losse m.2 koeler erbij te kopen.

Chipset ligt eraan wat je ermee gaat doen, en hoe lang je deze wilt gebruiken.. Vaak is goedkoop echter ook een duurkoop.
Dus je moet even bij je zelf nagaan of dat je die extra features in de toekomst wellicht nodig gaat hebben.

Waar je ook op moet letten is dat op sommige borden misschien geen grote displayport connector op de achterkant heeft zitten. Maar dit opgelost word door gebruik te maken van USB 4.0 C connector..
Dus USB 4 is niet alleen maar snellere USB zo gezegd.
Ik denk dat steeds meerdere fabrikanten over gaan stappen van de grotere DP connector naar de USB 4.0 C variant.

Als je niet veel wilt uitgeven aan de cpu.. Dan is opzicht de ryzen 7 7700(x) / 9700X ook wel voldoende. Als tot een 5080 is er prima mee te gebruiken.

Ik denk dat ik als moederbord toch voor een wat betere X870 ga.
Dat wordt waarschijnlijk de X870 Aorus Elite Wifi7
Mijn andere systeem heeft de 870e, die is een paar tientjes duurder, maar die heb ik niet nodig.
En dan heb ik ook het pretpakket van alle (4) SSD's mogelijk.

Aangezien daar toch uiteindelijk de RX7800XT in komt, kan die ook wel op x8 gaan draaien indien nodig.

Hou wel rekening mee dat die X870 Aorus
Ik denk dat ik als moederbord toch voor een wat betere X870 ga.
Dat wordt waarschijnlijk de X870 Aorus Elite Wifi7
Mijn andere systeem heeft de 870e, die is een paar tientjes duurder, maar die heb ik niet nodig.
En dan heb ik ook het pretpakket van alle (4) SSD's mogelijk.

Aangezien daar toch uiteindelijk de RX7800XT in komt, kan die ook wel op x8 gaan draaien indien nodig.

Hou er wel rekening mee dat dit bord die irritante lanes sharing doet.. Zodat je het ene wel kan gebruiken en het andere niet.

1 x PCI Express x16 slot (PCIEX16), integrated in the CPU:
AMD Ryzen™ 9000/7000 Series Processors support PCIe 5.0 x16 mode
* The M2B_CPU and M2C_CPU connectors share bandwidth with the PCIEX16 slot. (feitelijk gezien hou je hier pcie-4.0 bandbreedte over omdat dit nou 5.0 x8 lanes voor de gpu is.)

When the M2B_CPU or M2C_CPU connector is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.
AMD Ryzen™ 8000 Series-Phoenix 1 Processors support PCIe 4.0 x8 mode
AMD Ryzen™ 8000 Series-Phoenix 2 Processors support PCIe 4.0 x4 mode
(The PCIEX16 slot can only support a graphics card or an NVMe SSD. If only one graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.)

Chipset:
- 1 x PCI Express x16 slot, supporting PCIe 4.0 and running at x4 (PCIEX4)
* The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2D_SB connector. The PCIEX4 slot becomes unavailable when a device is installed in the M2D_SB connector.

- 1 x PCI Express x16 slot, supporting PCIe 3.0 and running at x2 (PCIEX2)

Persoonlijk vind ik de B850 beter als het goedkoper moet. En De X870E als je eigenlijk die X870 had willen hebben zonder die lane sharing.

Laatst bewerkt:
volgens mij niet

Screenshot_2025-08-18-01-57-52-49_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ik heb even via Google gekeken en het schijnt dat MSI een bord heeft waar het niet ten koste gaat van het x16 videokaart slot.
Maar in dat geval raak je de USB4 functies kwijt.
Gaat dan om de 870e Tomahawk.

Een Ryzen 7 9700X / Ryzen 7 7800X3D zou ik niet echt een "budget" gaming CPU noemen lol. :geek:
Welke games wil je gaan spelen ?

Een Ryzen 7 9700X / Ryzen 7 7800X3D zou ik niet echt een "budget" gaming CPU noemen lol. :geek:
Welke games wil je gaan spelen ?

In principe hetzelfde als het 9800X3D systeem.

Alleen dan met Windows om de games te spelen die niet op Linux werken.
En de resolutie 1080p ipv 1440p

De RX7800XT uit het ander systeem komt erin. En dan wil ik iets dikkers in de 9800X3D build

Ik heb toch besloten om voor het Gigabyte B850 Aorus Elite Wifi7 bord te gaan....

Uiteindelijk wil ik steeds weer het maximale eruit halen. (4xSSD, USB4 etc......) en voor ik het weet zit ik weer richting de €300. En dat wil ik voorkomen.
In de praktijk komen er waarschijnlijk niet meer dan 2 SSD's in. Dat is voor boot/games/opslag meer dan voldoende. En met een interne USB 3.2 Gen2x2 header haal je ook al nette snelheden.
RAM ga ik ook voor 32 ipv 64GB.

Ik heb toch besloten om voor het Gigabyte B850 Aorus Elite Wifi7 bord te gaan....

Uiteindelijk wil ik steeds weer het maximale eruit halen. (4xSSD, USB4 etc......) en voor ik het weet zit ik weer richting de €300. En dat wil ik voorkomen.
In de praktijk komen er waarschijnlijk niet meer dan 2 SSD's in. Dat is voor boot/games/opslag meer dan voldoende. En met een interne USB 3.2 Gen2x2 header haal je ook al nette snelheden.
RAM ga ik ook voor 32 ipv 64GB.
Verstandig.
Ik zou nog eens 70 euro besparen door voor een 9700X te gaan.
Op 1080p icm een 7800 XT is hij minstens net zo snel als de 7800 X3d.

CPU ga ik nog even over nadenken. Ik zie wel dat de 7800X3D toch net even wat beter presteert (10-15fps).

Mobo en RAM zijn onderweg :d

En de RAM Dummy's zijn ook binnen.

Een voeding is ook besteld. De startpost is aangevuld met hardware.
Nog een CPU, GPU en SSD te gaan....

Aan de einde van de rekening ga je waarschijnlijk niet veel merken tussen een 7000 of een 9000 serie. Dus maakt weinig uit wat je dan neemt.
Post automatically merged:

Verstandig.
Ik zou nog eens 70 euro besparen door voor een 9700X te gaan.
Op 1080p icm een 7800 XT is hij minstens net zo snel als de 7800 X3d.

Zolang de videokaart 7800xt erin blijft zitten ja eens. (alleen als het op de prijs erg weinig verschilt, waarom dan een 9700x als je ook de 7800x3d kan nemen)
Heb in me woonkamer pc straks ook maar een ryzen 7 7700 erin zitten die ik ga koppelen aan de rx7800xt. Zelfs met een 5800x3d zou dat nog prima gaan.

Goedkoopste optie zou een Ryzen 7 7700 non x zijn.. (zou voor de 9700x geen meerwaarde betalen, het is een beetje rare cpu, alleen als die flink sneller zou zijn zonder x3d)
Dan heb je de voordeel op de prijs, prestaties meer als voldoende voor de gpu.
Je hebt dan minimaal een 8 core.

Laatst bewerkt:
Maar als die 9700x met een beetje overklokken weer een stukje sneller is,.is dat wel mooi meegenomen.
Ik moet de benchmarks van een OCed 9700x vs 7800X3D nog even zoeken...

Als ik de 9700x tegenover de 7700x zet, scheelt dat bij Megekko nog geen €25.
Daarvoor heb je wel een jongere generatie CPU.
Die non X lijken mij bij verkoop ook minder interessant.
Want ik weet niet hoe lang ik hem heb. Dat kan 1 of 2.jaar zijn, maar ook 6 jaar.
Dat hangt helemaal af van wat Zen6/7 gaat doen, en de support op B850/x870e

Ook de voeding is binnen. Net als in het Ryzen 9800X3D systeem een Cooler Master MWE Gold V2 voeding. Alleen in deze PC 750W.

De build tot zover.... (het wachten is nu op een GPU, CPU & SSD)

1755958912509.png

1755958967525.png

Edit:

Qua SSD wordt het een Lexar NM1090 PRO of Kingston Renegade G5 2TB
Voor dit systeem hoef ik de SSD niet groter hebben

Laatst bewerkt:
Knoop qua CPU definitief doorgehakt. Hij is onderweg.

Omdat er nog even gespaard moet worden voor de dGPU leek het me eerst wel eens leuk om de iGPU van de 9700x te testen met wat Applicaties en Games.
Ik heb ooit "vroeger" de AMD 6800K weleens gebruikt met zijn onboard video, en wat games, maar de Haswell en hoger nooit.
E.e.a is wel verbeterd door de jaren, en ik zou gewoon benchmarks kunnen zoeken, maar dit leek me een goed moment om het zelf maar eens te ervaren.
In vergelijking met de huidige dedicated videokaarten, wat zou ik dan mogen verwachten. In lijn met welk model ongeveer?

Omdat er nog even gespaard moet worden voor de dGPU leek het me eerst wel eens leuk om de iGPU van de 9700x te testen met wat Applicaties en Games.
Ik heb ooit "vroeger" de AMD 6800K weleens gebruikt met zijn onboard video, en wat games, maar de Haswell en hoger nooit.
E.e.a is wel verbeterd door de jaren, en ik zou gewoon benchmarks kunnen zoeken, maar dit leek me een goed moment om het zelf maar eens te ervaren.
In vergelijking met de huidige dedicated videokaarten, wat zou ik dan mogen verwachten. In lijn met welk model ongeveer?
🔍 Benchmarkvergelijking Volgens PassMark scoort de iGPU van de 9700X een G3D Mark van ~2250. Ter vergelijking:

GPU ModelG3D Mark ScoreVergelijking
Radeon RX 550 (2GB)~2300Zeer vergelijkbaar
GeForce GT 1030 (2GB GDDR5)~2500Iets sneller
Intel UHD 770 (i7-13700K)~2100Iets langzamer
Radeon Vega 8 (Ryzen 5700G)~1900Langzamer

Ik zou het sneller hebben verwacht.

Ik had nog een 7970 liggen waarmee ik het systeem wilde testen. Weer een dode GPU. De zoveelste van die gast waar ik ook de diverse oude retro kaarten (Radeon 9000 series) heb gekocht, die uiteindelijk ook allemaal problemen gaven. ,Van hem hoef ik sws niks meer!
Uiteindelijk de 7800XT dus maar even in het systeem gezet voor de eerste boot.

Even wachten op een SSD. Dan kan in elk geval Windows erop.

Dan hoef ik alleen nog de GPU en andere fans (Corsair Icue Link)

Als je snellere iGPU graphics had verwacht was een APU misschien een betere keuze geweest.

Denk dat je op 720P of 1080P op medium of low enkele lagere games prima zou moeten kunnen spelen.
Misschien dat je net over de 60 FPS komt.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh