AMD Ryzen 7 9700X Retro Style

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Dit is een systeem wat ik de komende tijd wil gaan samenstellen.
Volgend jaar wil ik graag een TV wand gaan realiseren met hout op de achtergrond, en een grote TV, mogelijk 86".
Dan houd ik op bijde zijkanten 12cm muur over op de plek waar hij komt. Daarbij wil ik alles zo indelen, dat er geen kabel te zien is.
Op de 1 of andere manier moet de Silverstone FLP02 daar een mooie plek in krijgen. Ik weet nog niet hoe.. De behuizing moet te zien zijn, maar geen kabels.

Hij gaat de standaard taken op zich nemen als HTPC, maar wil daarnaast ook racing games terug gaan oppakken. Daarbij denk ik aan Forza Horizon. Mogelijk ook nog wat simpele games die met een controller gespeeld kunnen worden. Dit wordt echt een PC die vanuit de luie stoel bediend wordt met de controller

Een aantal onderdelen heb ik al, en/of staan al vast. de andere zijn al wel over nagedacht en worden het mogelijk (de lichtgrijze)

Basiscomponenten:
  • Processor: AMD Ryzen 7 9700X
  • Moederbord: Gigabyte B850 Eagle ICE
  • Geheugen: Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 CMH32GX5M2B6000Z30K
  • Geheugen Addon: Corsair DDR5 Vengeance RGB Light Enhancement Kit Black
  • Videokaart: Powercolor Hellhound Radeon RX 9070 XT Spectral White
  • Processorkoeler: Scythe Mugen 6 Dual Fan - White Edition
  • Casefans: Scythe Wonder Tornado 120mm White ARGB Tripple Pack x 2
  • SSD 1: Lexar NM 710 2TB
  • SSD 2/opslag: Lexar NQ 790 1TB
  • Behuizing: Silverstone FLP02
  • Voeding: Seasonic FOCUS GX White ATX 3.1 850W
  • Besturingssysteem: Dualboot Bazzite & Windows 11

Randapparatuur:

• Toetsenbord: Attack Shark X98 - 102 keys Wireless - RGB Backlit
  • Muis: Razer Basilisk V3 (26K DPI) en Logitech Ergo M575

1781452053097.png

Inmiddels is het systeem gerealiseerd...

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
De setup in foto's:

2.jpg

1.jpg

een oude HD7970 ter opvulling voor de foto.....
1764631896486.png

1764631909525.png

Laatst bewerkt:
De drives waren niet goed. Het waren andere modellen dan wat ik besteld had, dus die gaan retour. Ik snap niet hoe ze ze dan kunnen verkopen onder een bepaald model nummer via bol.com. Zeer slecht! Ik moet dus weer op zoek.

Laatst bewerkt:
Ow wel jammer, heb het altijd wel leuk gevonden om je berichten te bekijken,
Ook het beste voor aankomende jaar.

Dit wordt weer een iets ander projectje dan in eerste instantie de bedoeling was. Ook niet alles zal altijd zichtbaar zijn qua aanpassingen

Allereerst ben ik er in geslaagd om toch 2de hands aan de juiste drives en bezels te komen. Ik heb nu een aantal wit/beige bezels, IDE(met SATA converter) en SATA drives kunnen bemachtigen. 1 beige drive is nog onderweg, maar voor de foto lijkt het me wel duidelijk om welk type drive het gaat...Fijn om een voorraadje drives te hebben!

1765395128568.png

Daarnaast een partij draad gekocht. Ik wil het custom kabels maken weer oppakken.
In eerdere builds heb ik dit al wel eens gedaan d.m.v. extensie kabels voor 24pin, EPS en GPU.
Ik ben nog aan het overwegen, maar mogelijk ga ik dit keer vanaf de PSU en neem dan mogelijk ook SATA Power mee. Ik ben dan wel een full modulair voeding nodig.

Omdat deze build een retro uitstraling moet krijgen, ga ik dit ook toepassen op de kabels.
Het kleurpatroon/volgorde van de P8+P9 connector (totaal 12 pins) komt terug in de ATX 24pin (2rijen x12pins)
Dat houdt wel in dat het extra goed uitkijken is welke pins ik waar connect, want het komt voor dat een rode draad ineens een - is, en een zwarte draad een +
Het patroon voor de PEG 8 ben ik nog over aan nadenken (Molex 4 pin) x2/x3 afhankelijk van de GPU of een random kleurkeuze uit de P8/P9 combi
De EPS connectoren worden waarschijnlijk "Molex 4 pin" kleuren.

Van dit alles zie je met de kast dicht natuurlijk niks, maar ik wil toch iets aparts hiermee doen.

Ik heb eerst iets dikker draad gekocht dan de standaard 18AWG, namelijk 16AWG, Standaards wordt 18 AWG gebruikt. 16AWG geeft een iets vollere bundel kabels, die ik weer ga afwerken met cablecombs/kammen.
Maar die kan ik pas bestellen als ik de juiste buitenmaat heb kunnen vaststellen van de 16AWG kabel.
Misschien wordt het uiteindelijk wel te dik, of past het niet lekker in de pins bij het krimpen, dan moet ik alsnog 18AWG hebben en misschien sleeven met paracord.
Paracord was eerst mijn bedoeling, maar kale draden oogt wel meer retro. En als die laatste slaagt vind ik het resultaat mooier. Daarom de keuze van een iets dikkere draad
Verder moet ik nog een keuze gaan maken voor de kleur van de stekkers. Retro "doorzichtig" of wit

Onder de spoiler een aantal foto's van mijn eerdere sleeve projectje met Paracord

20150110_005551.jpg

Patroon bepalen....

20150109_163508_2.jpg

20150108_014423.jpg

IMG_20180107_124438.jpg

Laatst bewerkt:
De PC met beige/witte drive:

1766357099622.png

Inmiddels zijn ook de PSU, CPU koeler en een bijpassend toetsenbord besteld.

Ik heb nog andere (2x tripple pack) fans gekocht die ook gebruikt worden op de CPU koeler, de Scythe Wonder Tornado 120mm ARGB fans.
Ik kan ze dan allemaal voor de casefans aansluiten op de fancontroller, en bedienen via de "Turbo" knop. Die van de CPU-koeler uiteraard via de gewone CPU PWM Header.
Hoe ik de fans ga positioneren weet ik nog niet. Liefst de achterste naar achteren. Misschien wordt i.c.m. de bovenste, de fans voorin ook wel meer "gedwongen" lucht door te laten. We gaan het meemaken. :d
Omdat de kabels van de fans wat aan de korte kant zijn, een aantal extension kabels via Ali geregeld om alles een beetje gelijk te maken.

Op een ander moment de kabels nog aanpassen voor EPS/PEG/Mobo

1766739032212.png

Voor de geïnteresseerden van de PWM kabels...kosten bij Ali vrijwel niks:
(hier betaal je zo 5 tot 15 euro voor een simpel kabeltje)

Geen nieuwe foto in de nieuwe aanwinsten, maar ik heb vandaag de 9700X binnen gekregen. SSD twijfel ik voorlopig nog over. Misschien dat ik die uit de NVME externe behuizing trek, om die te gebruiken. Er hangt tijdelijk even een SATA SSD aan.
De fans op de koeler werken, net als alle RGB. Voor de overige fans wacht ik nog op de kabeltjes van Ali om die met de turbo knop te kunnen bedienen.

Bazzite aan het installeren....

1767365165834.png

1767365190004.png

Nog wat fotos van het eindresultaat.
Afgelopen nacht de RX9070 XT hierin voor het eerst aan de tand gevoeld. Even een nieuwe game gestart in Doom: The Dark Ages.
Ik wil de ingame settings nog even gelijk zetten met het 9800X3D systeem. Met een undervolt wil deze 9700X wel lekker doorboosten :LOL:

Waar Tweakers vond dat deze kast met de originele fans te luid en warm bleef, is dat met alle fans die er nu in zitten wel opgelost.

Idle zonder turbo fans wordt de GPU 37 graden ongeveer op +-45% casefanspeed. Met de fans op 100% daalt de GPU naar 30 graden. M.a.w, genoeg luchtaanvoer.
Maar ook in de niet-turbo stand blijven de fans op een normaal tot iets hoger toerental draaien. Maar dat is niet storend.

1775489332368.png

Intake fans

1775489350255.png

Outtake fans (Top/rear)

1775489380228.png

Ali 4-pin PWM kabels

1775489394672.png

1775489405219.png

Wegens verkoop van het andere 9700X systeem is de 32GB naar dit systeem gegaan.

1781450143848.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh