Apple MacBook Pro M4 2024 14 inch Review. Zo presteert Apple’s M4 in een chique compacte meeneembehuizing.

Lid geworden
mrt 6, 2017
De MacBook Pro is het paradepaardje op laptopgebied. Dit jaar heeft het model een vernieuwing gekregen, in de vorm van de M4-chip. In deze review bekijken we het 14-inchmodel, dat de beste keuze zou moeten zijn voor een professional. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Sinds men gestopt is met innovaties als de Touch Bar op de eerdere Pro, mis ik eigenlijk de rechtvaardiging in het productaanbod van Apple voor deze Pro-serie. Zeker als je ziet wat het prijsverschil is. Is het niet zo dat door Apple en pers genoemde doelgebruikersgroep "grafisch ontwerper, beeldkunstenaar, video" veelal werkt in werkomgevingen waar dan gewoon Apple-desktops staan om ze maar zo te noemen?

Sinds men gestopt is met innovaties als de Touch Bar op de eerdere Pro, mis ik eigenlijk de rechtvaardiging in het productaanbod van Apple voor deze Pro-serie. Zeker als je ziet wat het prijsverschil is. Is het niet zo dat door Apple en pers genoemde doelgebruikersgroep "grafisch ontwerper, beeldkunstenaar, video" veelal werkt in werkomgevingen waar dan gewoon Apple-desktops staan om ze maar zo te noemen?
Persoonlijk vond ik de Touch Bar echt geen meerwaarde, leuk geprobeerd, maar echt niet voor mij. Wat ik wel erg fijn vind is Touch ID dat zeer handig werkt voor wachtwoorden.
Gebruik nu de M2 MacBook Air (16GB) en voor het werk dat ik het nodig hebt is dit toestel ideaal. Ik heb nooit last van vertraging.

Apple is ook wel een samenspel van hard- en software. Final Cut Pro draait echt super en bepaalde features van het OS zoals spotlight blijven erg fijn.

En de levensduur van Apple machines is echt wel een dingetje, na 3-4 jaar schuif ik mijn Macbooks door naar mijn ouders (alhoewel ik er nog steeds perfect mee uit de voeten kan) en zij kunnen dan vlot nog jaren voort.
Mijn moeder heeft bv. een MacBook Air uit 2013 gebruikt tot 2023 voor mail, surfen en videostreaming, werkte nog steeds erg vlot. Dat zie ik met een Windows laptop niet gebeuren.

Nou over de levensduur van Windows-laptops hoor je mij ook niet klagen. Er is hier in huis een HP Zbook Studio G3 die al sinds 2016 dagelijks wordt gebruikt. Ik heb wel een keer een grotere ssd geplaatst en de accu vervangen.

@Edwin de waarde van de Touchbar begon zich naarmate meer software die ondersteunde, meer te bewijzen. Zeker in Office vond ik het een heerlijke en goedwerkende aanvulling voor alle momenten dat je geen muis bij de hand had (in trein, collegebanken etc). Verder eens dat een Macbook een lange levensduur heeft maar dat geldt ook voor de goedkopere Air. Mijn vraag rondom de meerwaarde van een Pro blijft daarbij voor mij zoeken.

@Edwin de waarde van de Touchbar begon zich naarmate meer software die ondersteunde, meer te bewijzen. Zeker in Office vond ik het een heerlijke en goedwerkende aanvulling voor alle momenten dat je geen muis bij de hand had (in trein, collegebanken etc). Verder eens dat een Macbook een lange levensduur heeft maar dat geldt ook voor de goedkopere Air. Mijn vraag rondom de meerwaarde van een Pro blijft daarbij voor mij zoeken.
Ja, de touchbar staat of valt met de software ondersteuning. Ik vond het altijd heel vervelend dat bepaalde controls vaak niet onmiddellijk beschikbaar waren zoals helderheid en volume.
Voor mij heeft een gelijkaardig uitgeruste Pro geen meerwaarde, tenzij je gaat voor het een veel zwaardere configuratie, als audio of video creator

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh