ASRock brengt nieuw moederbord uit met bijna tien jaar oude AMD AM4-socket

Lid geworden
mrt 6, 2017
ASRock heeft zijn assortiment moederborden aangevuld met de B550 Rock WiFi. Opvallend is het gebruik van AMD's AM4-socket, die in september zijn tiende verjaardag vult. De fabrikant richt zich mogelijk op gebruikers die een nieuw moederbord willen aanschaffen in combinatie met de terugkerende Ryzen 7 5800X3D. Volgens de eerste listings kost het bord ongeveer 150 euro. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Dit is zo logisch als maar kan.. Het platform is niet dood en AM4 was een goede basis, nu DDR4 betaalbaarder is dan DDR5 en de meeste gebruikers niet echt nood heeft aan de top of the line is dit een mooi alternatief..

Vraag me af of je niet beter kan gaan voor:

Ryzen 5 7500x3d of de 7700x3d of misschien 7800x3d.
1 stick DDR5 16GB 6000 geheugen
en een goedkopere AM5 bord.

Ja snap dat je voor die stick wellicht 250 euro moet aftikken (prijzen niet gecontroleerd)

Denk dat die basis beter is dan op AM4 te blijven hangen.

En nee dit loopt niet slechter met 1 stick, je hebt ook nog dat x3d geheugen die dat opvangt.

Dit staat dus ook wel bekend als; oude magazijnvoorraden dumpen onder het mom van een "betaalbaar" alternatief bieden.

Ik denk zelf dat de 5800X3D eigenlijk veel te duur is en daarom niet interessant is voor een geheel nieuwe build rondom deze CPU.
Eigenlijk is met de huidige prijzen het helemaal niet interessant om iets nieuws te bouwen. De oplossing zit hem denk ik meer in wat kan ik nog hergebruiken voor een hybride nieuw systeem en dan betere tijden afwachten.

Ik denk zelf dat de 5800X3D eigenlijk veel te duur is en daarom niet interessant is voor een geheel nieuwe build rondom deze CPU.
Eigenlijk is met de huidige prijzen het helemaal niet interessant om iets nieuws te bouwen. De oplossing zit hem denk ik meer in wat kan ik nog hergebruiken voor een hybride nieuw systeem en dan betere tijden afwachten.
Daar moet ik je gelijk in geven..
Maar als je nog geen PC hebt en er eentje moet bouwen weet ik niet wat het meest interessant is. Ik denk dat iederee dit voor zich moet uitmaken, of hij op een ouder platform stapt of voor een nieuw platform gaat. Ik heb eerlijk gezegd nooit op een bestaand platform geupdate, elke move die ik deed was naar ee nieuw platform. OF je dus op AM4, S1700 of net naar AM5 of S1851 wil gaan hangt helemaal van jezelf af.
Qua upgrade pad is S1851 natuurlijk wel beperkter dan alle andere, maar zelfs een S1700 en AM4 kunnen interessant zijn, net omdat je een redelijke processor kan combineren met DDR4.
Als je een Ryzen 5 of i5 wil gebruiken gaat het ook niet echt om top of the line, en ik denk dat het dan vrij weinig uitmaakt welke socket je kiest.. Budget is hier belangrijker dan het snelste.. Bang for the Buck.
En net dan is het interssant dat je een keuze hebt..
Voor de meesten onder ons is AM4 misschien niet de beste keuze, tenzij je een homeserver wil bouwen natuurlijk. Maar ieder zijn budget en keuze..

of misschien 7800x3d.
1 stick DDR5 16GB 6000 geheugen

De 5800X3D ging toch ook naar de 350 euro? Voor die prijs heb je ook de 7800X3D

1x16GB DDR5 6000MHz Kingston Fury Beast kost €255
Op DDR4 kun je hiermee 100-150 euro besparen. voor 1/2 stick(s) @ 16GB 3200MHz (Van Lexar, G.Skill/Kingston)
Moederbord prijzen komen wel beetje overeen tussen AM4/AM5

Als je 2de hands gaat zoeken zal je op een DDR4 systeem wat goedkoper uitkomen. En als je dan de mogelijkheid hebt tot een 5800X3D (nieuw) lijkt me dat een prima upgrade.
Wat je dan overhoudt kun je beter in een goede videokaart steken, als dat nodig zou zijn.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh