[Guide] Bazzite Linuxfix: Doom the Dark Ages

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Ik speel Doom the Dark Ages op Bazzite Linux.
Bazzite is gewoon standaards geïnstalleerd met de drivers die er bij meekomen voor de videokaart, en verder is mijn systeem qua updates altijd bij de tijd.

Toch kreeg ik een probleem in Chapter 10 van Doom: The Dark Ages. Normaal heb ik met de instellingen die ik gebruik een FPS van rond de 110-130
Ineens bij level 10 kreeg ik een ~20 FPS. Dit reageerde als slow-motion. Traag en onspeelbaar!

Online was er nog niet heel veel over te vinden, zeker niet als het gaat om Bazzite. Toch heb ik een fix kunnen vinden die het probleem voor mij oploste. Rond de Chapter 13-15 zit er nog een zelfde probleem, kakt hij weer in naar 30FPS, maar dan is hij wel gewoon speelbaar. Verdere levels tot nu toe geen probleem, en loop ook tegen het einde van de game.

Ik heb 2 files gedownload, en deze fixen het grootste probleem, Chapter 10. De latere Chapter vond ik gewoon speelbaar en had niet het slowmotion effect van Chapter 10.

Let wel, gebruik is op eigen risico, maar je kan eigenlijk niks vernielen.

Stap 1. Download de files:
1. amd_icd64.json
2. amdvlk64.so

Deze dien je in een map te zetten die lees en schrijftoegang heeft. Ik heb in de "Downloads" map een mapje "Doomfix" aangemaakt en ze daarheen gekopieerd.

doomfix2.png

Stap 2. file edit:
Vervolgens moet je de .json file gaan editen. In Bazzite kan dit met de tool die "Kate" heet. Als je op de .json file klikt, zou "Kate" geopend moeten worden.
Binnenin die file moet je op zoek gaan naar de 2 locaties die aangeven "library_path". Die verwijzing moet je aanpassen, met de vermelding naar het amdvlk64.so bestand.

doomfix1.png

In mijn specifieke geval in geval van de bestandslocatie /Downloads/Doomfix heb ik de "library_path" ingesteld op /home/MIJNUSERNAME/Downloads/Doomfix waarin MIJNUSERNAME uiteraard fictief is.
Na bewerken het bestand opslaan!

Stap 3. Aanpassen opdrachtregel in Steam:
Als laatste moet je dan in Steam nog even de opdrachtregel toevoegen door met de rechtermuisknop op de Doom The dark Ages snelkoppeling te klikken,en in de launch options de volgende regel in te voeren:

Code:
VK_ICD_FILENAMES=home/$USERNAME/Downloads/Doomfix/amd_icd64.json %command%

Dit in mijn specifieke geval. Waar je zelf natuurlijk het pad invoert naar de .json file waar jij hem hebt geplaatst op de PC.

doomfix 3.png

Let er binnen Linux altijd op, dat je bestand en mapnamen goed formuleert, inclusief hoofd- en kleine letters!

Daarna zou Doom goed moeten spelen.
Mocht je nu een fout krijgen bij het opstarten, dan link je waarschijnlijk niet goed in de Steam URL of in de .json file

Uiteraard heb ik de files zelf nog, mocht je ze niet kunnen vinden. Ik kan ze altijd sturen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh