Duitse fabrikant wil dat nieuw fietsventiel soort usb-c standaard voor fietsventielen wordt

Lid geworden
mrt 6, 2017
De Duitse fabrikant Schwalbe heeft het nieuwe fietsventiel kort geleden geïntroduceerd en hoopt hiermee alle verschillende concurrerende ventiel types verleden tijd te maken. Het zogenaamde Clik-ventiel zou beter zijn dan alle concurrenten in zowel gebruik als qua techniek. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik ben niet heel erg thuis in de ventielen wereld voor fiets..

Ik ken de ouderwetse, waar nog een soort rubbertje slangetje om het ventiel kwam. Later door een versie waarin een kogeltje voor de afdichting zorgde. En verder ken ik het autoband ventiel, en nog een ventiel waarbij je een schroefje moest opendraaien bovenop het ventiel, en die na oppompen weer dichtgeschroeid kon worden.

Zijn er nog veel meer versies dan?

Ik ben niet heel erg thuis in de ventielen wereld voor fiets..

Ik ken de ouderwetse, waar nog een soort rubbertje slangetje om het ventiel kwam. Later door een versie waarin een kogeltje voor de afdichting zorgde. En verder ken ik het autoband ventiel, en nog een ventiel waarbij je een schroefje moest opendraaien bovenop het ventiel, en die na oppompen weer dichtgeschroeid kon worden.

Zijn er nog veel meer versies dan?
Ik zou het wel een goed idee vinden dat er een standaard komt. Ik loop nu altijd te hannesen met een verloopje.

Onze fietsen hebben eigenlijk allemaal een Amerikaans ventiel (AKA autobandventiel) en dat werk wat mij betreft prima. Franse ventielen (die wat je even moet losschroeven) vind je vooral op racefietsen en zijn verschrikkelijk slecht en kwetsbaar.

Ah leuk, eens een heel ander soort techniek gerelateerd nieuwtje !
Ik heb weinig met fietsen, maar ben zeker bekend met de beschreven uitdaging. Wel moest ik gelijk denken aan die 'meme' m.b.t het hebben van vele standaarden en dat op willen lossen met nog een extra standaard. Toch klinkt het alsof ze er wél goed over na hebben gedacht, inclusief retrofit.

Ah leuk, eens een heel ander soort techniek gerelateerd nieuwtje !
Ik heb weinig met fietsen, maar ben zeker bekend met de beschreven uitdaging. Wel moest ik gelijk denken aan die 'meme' m.b.t het hebben van vele standaarden en dat op willen lossen met nog een extra standaard. Toch klinkt het alsof ze er wél goed over na hebben gedacht, inclusief retrofit.
Ik ook direct ja, zat half te denken om die xkcd-strip erin te zetten. Maar op zich lijken ze wel een redelijke doordachte poging te maken, dus ik wil ze wel het voordeel van de twijfel geven.

De oudste die ik noemde was de Dunlop, gevolgd door de Blitz. Die met het schroefje was inderdaad de franse versie... Ook wel Presta genoemd.

Ik denk dat Swalbe bij zichzelf eens te rade moet gaan, zijn we wel goed bezig met de basis onderdelen, ipv dit soort ideeën.
Ik heb vanaf het mid jaren 90ig altijd de Swalbe Marathon en later de plus uitvoering gehad in combinatie met hun binnen band, nooit meer een lekkende band gehad. Een hele verbetering tov Hutkison en Vredestein non-flat uitvoeringen. Maar ik merk gewoon dat de huidige Marathon kwaliteit slechter is geworden. De afgelopen jaren heb ik bv twee lekkages gehad, mijn eigen fiets en die van mijn zoon. Verder merk ik dat hun Hollands ventiel systeem met een terugslag klep geregeld blokkeert, dan lijkt het alsof er geen lucht bijkomt met de luchtpomp, maar je voelt aan de band dat hij nog slap is. Dat voelen doe je trouwens met dit type band aan de zijwang van de band en niet op het loopvlak. Vandaag toevallig een Swalbe ventiel moeten vervangen omdat het onderste deel een randje was afgebroken, dus een zeer zwakke constructie.

Laatst bewerkt:
Ik zou het wel een goed idee vinden dat er een standaard komt. Ik loop nu altijd te hannesen met een verloopje.

Dan heb je voor 5,95 euro nou meteen top of the line ventielen.
Het is alleen dat ik zelf niet veel fiets.

Ik vind het wel een goed idee en de prijs is prima te doen lijkt het.

Zie dat alleen het binnen gedeelte veranderd en het buiten gedeelte niet.. Dus kwestie houder dopje los maken binnen ventiel eruit halen en dan omzetten met het nieuwe type.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh