Gerucht: Asus gaat begin 2026 meer DDR4-moederborden produceren

Lid geworden
mrt 6, 2017
De aanzienlijk gestegen geheugenprijzen zorgen voor interessante wendingen. Aangezien ddr4 momenteel relatief goedkoper is dan het moderne ddr5, grijpen sommige consumenten terug naar de vorige generatie van de geheugenstandaard. Geruchten op het Chinese Board Channel-forum wijzen erop dat Asus hierop wil inspelen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
DDR4 is nochtans ook veel duurder geworden.. Zowel in SODimm als gewone desktop Dimm's..

een voorbeeldje, ik kocht eind vorig jaar via Amazon Lexar geheugen; respectievelijk 8Gb SODimm DDR4 3200MHz voor 15.99 en 16Gb van hetzelfde geheugen voor 30.99.
Nu kosten diezelfde 8Gb 47,31 en de 16Gb variant 81.25 (met de kanttekening dat de 8Gb dan geleverd zal worden in Februari en de 16Gb is enkel in pre order dus geen leverdatum gekend.. (er staat wel tweedehands geheugen te koop voor 94.04 + 11.99 bezorging te leveren op 2-3 september 2027...)
Vreemde situaties allemaal.
Maar op zich niet slecht dat ze nu terug wat meer "oudere" borden gaan produceren vermits die oude processoren zeker nog mee kunnen voor normale toepassingen maar ook voor gamers wel soelaas bieden.
Ik heb enkel in mijn 2 nieuwste PC's DDR5 geheugen zitten, al de rest draait nog op DDR4. Ik heb dus nog wat in bestelling staan ;)
Wie weet waar dit zal eindigen. Ik hoorde van een chinese fabrikant die nu ook masaal DDR5 geheugen zou kunnen maken, maar de hoeveelheden zijn nog niet om de markt op te vullen zodat de prijzen lager zouden uitvallen.. Afwachten dus, zal zeker pas in 2027 of zelfs 2028 zijn eer we iets zullen merken van lagere prijzen of zelfs die nieuwe chinese fabrikant..

Nu kosten diezelfde 8Gb 47,31 en de 16Gb variant 81.25

Mijn desktop setje 16GB DDR5 5200 (nieuw) was een drievoud daarvan vorige week, waar ik in april voor 3 tientjes minder nog 64GB had. (allen Corsair Vengeance series)

Mijn desktop setje 16GB DDR5 5200 (nieuw) was een drievoud daarvan vorige week, waar ik in april voor 3 tientjes minder nog 64GB had. (allen Corsair Vengeance series)
Ik prees me zelf gelukkig dat ik een setje 2x16Gb vond van Teamgroup 5600MHz voor 356.99. Dat is precies 100€ meer dan ik 3 jaar geleden betaalde voor een setje Corsair 2x16Gb 5200MHz..
Dat Teamgroup was het goedkoopste en zowat het enige dat echt leverbaar was.

5800x3d cpu kan je nog op ebay kopen. Al moet je wel bereid zijn 300 euro + ervoor te willen betalen.

Mijn AM4 spul en DDR4 gaat verlopig niet meer weg. (dan maar liever iets achter de hand houden...

Kom deze crisis makkelijk door.. Kan straks lekker meer nieuwe games verwachten op de PS5.. PS6 ging ik toch al niet kopen..

Laatst bewerkt:
Ik prees me zelf gelukkig dat ik een setje 2x16Gb vond van Teamgroup 5600MHz voor 356.99.

Als ik had gewild, had ik ook 2x16 CL30 6000 gehaald, maar dat had ik er niet voor over..
En mocht ik meer nodig zijn, kan ik altijd swappen met een ander systeem. Ik heb nog een systeem met 64GB, en 1 met 32GB. Dus RAM heb ik genoeg.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh