Gerucht: Nvidia verschuift focus naar productie 8GB-GPU's met RTX 5060 (Ti)

Lid geworden
mrt 6, 2017
Geruchten op het Chinese Board Channels-forum wijzen op nieuwe maatregelen die Nvidia naar verluidt wil nemen tegen de stijgende geheugenprijzen. Zo zou de techgigant zich het komende jaar richten op de productie van gpu's die zo weinig mogelijk vram nodig hebben. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Bijzondere keuze zou dit zijn om dat, wat door de meesten als een onbruikbaar en onverkoopbaar product wordt bestempeld, te gaan produceren op schaal.

Bijzondere keuze zou dit zijn om dat, wat door de meesten als een onbruikbaar en onverkoopbaar product wordt bestempeld, te gaan produceren op schaal.
Te veel vanuit de tech bubbel gedacht vrees ik, zeker niet de meesten maar de happy few
Kijk b.v. maar bij de Steam Survey naar het VRAM gebruik, ruim 60% doet het met 8GB of minder, amper 9% heeft 16GB, slechts 3.5% heeft meer dan dat en bijna 20% heeft 12GB.
Straks met de komst van de Steam Machine zal het low-end gebruik alleen maar toenemen en met de huidige ontwikkeling van geheugenprijzen zullen game devs er aan moeten wennen dat de hardware eisen niet meer tot in de hemel kunnen reiken, wie vanaf nu nog een game uitbrengt met te hoge systeemeisen zal moeten wennen aan teleurstellende verkoopcijfers want de massa laat het in de winkel liggen.

Gewoon lekker in de winkel laten en 2ehands gaan zoeken naar een betere kaart. Je kan nog beter een RX7800XT of GRE hebben met 16GB dan die andere genoemde prut kaarten.

Ze zitten daar altijd vol goede ideeën.

Te veel vanuit de tech bubbel gedacht vrees ik, zeker niet de meesten maar de happy few
Kijk b.v. maar bij de Steam Survey naar het VRAM gebruik, ruim 60% doet het met 8GB of minder, amper 9% heeft 16GB, slechts 3.5% heeft meer dan dat en bijna 20% heeft 12GB.
Straks met de komst van de Steam Machine zal het low-end gebruik alleen maar toenemen en met de huidige ontwikkeling van geheugenprijzen zullen game devs er aan moeten wennen dat de hardware eisen niet meer tot in de hemel kunnen reiken, wie vanaf nu nog een game uitbrengt met te hoge systeemeisen zal moeten wennen aan teleurstellende verkoopcijfers want de massa laat het in de winkel liggen.
Ik speel o.a. Assassin's Creed Shadows, op 3440x1440 op vrij hoog detail. Het VRAM-gebruik is 12 GB, op mijn RTX 5060 Ti met 16 GB. Met slechts 8 GB kon ik niet op dit detaillevel spelen. Met 8 GB is zeker te werken, maar dan vooral op Full-HD. Op hogere resoluties loopt je met AAA-titels toch vrij snel tegen de limiet aan.

Ik speel o.a. Assassin's Creed Shadows, op 3440x1440 op vrij hoog detail. Het VRAM-gebruik is 12 GB, op mijn RTX 5060 Ti met 16 GB. Met slechts 8 GB kon ik niet op dit detaillevel spelen. Met 8 GB is zeker te werken, maar dan vooral op Full-HD. Op hogere resoluties loopt je met AAA-titels toch vrij snel tegen de limiet aan.
Het hangt allemaal van de eisen af en je behoort dan tot een relatief kleine kritische groep en ik snap jouw punt ook wel maar het veranderd de feiten niet, de massa speelt met low-specs en is ook niet van plan de hedendaagse absurde prijzen te betalen voor een upgrade.
Spel ontwikkelaars willen wel aan de massa verkopen en zullen dus de strategie aan moeten passen door met lagere systeemeisen te komen, ook zal framegeneratie steeds belangrijker worden.

Zelf wil ik de Steam Machine aanschaffen en ik denk dat met wat opschaling een speelbare 1440p haalbaar is met acceptabele looks, ik game al weer een aantal jaar met de console en dat komt vrijwel op het zelfde neer dus voor mij zal het volstaan.
E-sport en online shooters speel ik niet dus qua frame rate is het al snel speelbaar en AAA-titels vind ik al jaren tegen een limiet aanlopen maar dan die van houdbaarheid, het meeste is eindeloos herhaald, uitgemolken en de titel triple-A nog nauwelijks waard dus kan me ook niet echt meer boeien.

Zo blijf je er dus allemaal op je eigen manier tegen aankijken maar de vraag 'hoeveel is het me waard' wordt in de huidige markt steeds belangrijker.

Haha tuurlijk, we gaan terug naar 1440p of 1080p....:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Er verandert helemaal niks. Als iemand zo graag wil gamen, zet ie de instellingen maar lager.
Iedereen staat nu op de achterste poten, alleen gaan ze binnen nu en een paar jaar gewoon weer upgraden. Dan sparen ze wel wat langer.

Haha tuurlijk, we gaan terug naar 1440p of 1080p....:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Er verandert helemaal niks. Als iemand zo graag wil gamen, zet ie de instellingen maar lager.
Iedereen staat nu op de achterste poten, alleen gaan ze binnen nu en een paar jaar gewoon weer upgraden. Dan sparen ze wel wat langer.
Hoe wil je tegenwoordig nog sparen met een gemiddelde baan als paar jaar alles duurder word.
En je loopt tegen het problemen dat elke release van nieuwere hardware ook weer beetje bij beetje duurder word.

Hoe wil je tegenwoordig nog sparen met een gemiddelde baan als paar jaar alles duurder word.

Je kan ook gewoon eens geld opzij zetten en eens in de x aantal jaren nieuwe hardware kopen. het hoeft niet zoals mij 4 systemen, of jou die een nieuw moederbord wil omdat zn grafische kaart wat te laag uitkomt, weer een nieuwe wilt

Kan toch dat andere moederbord toch gewoon ook verkopen.
Zullen vast wel mensen zijn waarbij dit product beter bij past.

Deze zit niet in een normale behuizing, maar in een klein frommeltje. (daarom is het een issue) Normale behuizing was dit geen probleem geweest omdat dan de kast ook dieper is.

En wat boeit het, straks heb jij ook geen geld meer als de overheid alles van je afpakt. Wat ga je dan doen.
Over paar jaar hoef je niks meer nieuws te kopen, dan is het onder tussen al onbetaalbaar geworden.

Nieuwe R7 9850X3d word ook weer duurder dan de oude. Zen 6 komt waarschijnlijk volgend jaar ook uit.. Word ook weer duurder.
En AM6 hardware hoef ik niet perse. Red het met het AM5 spul verlopig ook nog wel. met die RDNA 4 GPUS .(zeker als games straks voor de mindere pcs en videokaarten van 8GB worden geoptimaliseerd.
DDR6 gaat helemaal pijn doen kwa prijs.. Succes met upgraden.. En UDNA word ook een top-end product tegen een top-end prijs. Misschien gaan ze Nvidia wel achterna met de prijzen.

Laatst bewerkt:
Zo blijf je er dus allemaal op je eigen manier tegen aankijken maar de vraag 'hoeveel is het me waard' wordt in de huidige markt steeds belangrijker.
Precies, momenteel zou het mij ook niet deze prijs waard zijn en zou ik gewoon niet kopen (i.p.v. 8 GB VRAM), dus nog een tijdje doorspelen op de oude kaart. Gelukkig heb ik net mijn kaart (en ook het RAM en de SSD) in de "dip" gekocht.

Denk maar niet naar het huidige oude niveau. (bron: zie de videokaart prijzen)

De prijzen van RAM waren al niet eens gezond. En alles wordt duurder. Daar tegenover stijgen de lonen ook gewoon elk jaar.

Dit jaar ja...
Een Asus 7970 DirectCUII koste bij launch ook 450/500 in 2012.
En hoeveel zijn de lonen gestegen in die 14 jaar?

Volgens Gemini zijn de lonen met 46 procent gestegen sinds 2012..

Volgens Gemini zijn de lonen met 46 procent gestegen sinds 2012..

Ik bedoel maar.....
Het valt allemaal wel mee. Tenzij je het onderste uit de kan wilt en voor een RTX 5080/5090 wilt gaan.
Het blijft een luxe produkt. Iedereen kan nog steeds uit de voeten met een videokaart van 400/450 euro. Mijn eerste videokaarten waren ook geen kaarten van 400 euro of meer.

Maar als er dan mensen gaan lopen klagen, (ook hier) en mensen voor gek verklaren omdat ze wel iets aanschaffen,, moeten ze zich wel achter de oren gaan krabben als ze zelf 80TB aan opslag hebben. Welke opslag is zo belangrijk als consument dat je 80TB nodig hebt? Je film/piratebay collectie digitaal????

Je kan met 16GB RAM nog steeds goed uit de voeten, en ik vind de prijs/prestatie van AMD videokaarten ook prima. Tot de RX 9070 XT/5070(Ti) vind ik nog steeds redelijk. April vorig jaar kocht ik 64GB RAM voor 249 euro, nu had ik voor ongeveer die prijs 16GB..
Het is van ongezond goedkoop naar extreem duur gegaan. Met name RAM is daardoor getroffen. Maar dat is de situatie op dit moment.
Je kan nog steeds voor +/- 2000 euro een prima systeem samenstellen.
Het is maar net waar je prioriteiten naar uit gaan.

Als je een beetje je best doet kun je nu nog een 5060 TI met 16GB voor rond de 400 euro aanschaffen. Naar mijn mening een prima gpu. Eentje die ik zelf zou kopen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh