HP Compaq DC5850

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
HP Compaq DC5850

Moederbord: HP (MSI MS-7500)
CPU: AMD Phenom X4 9850 Black Edition
<<KLIK>>
CPU koeler: Stock
RAM: 4GB DDR2 (4x 1GB HP)
Videokaart: EVGA Geforce GTX 660 Ti 2GB
Harddisk (SSD BOOT): Silicon Power A55 256GB
Optical Drive: Origineel HP
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: HP Compaq DC 5850
Voeding: nnb
Cardreader: HP
Besturingssysteem: Windows Vista Ultimate 64 bit

1737927075460.png

1737927089105.png

Dit systeem voor €10 gekocht bij de recycling. Deze gaat mogelijk >>dit<< usersysteem vervangen. Dat moederbord heeft een probleem, dat hij ondanks een nieuwe CMOS batterij toch de settings verliest.
Ik heb een Phenom x4 9850 ervoor besteld.
De HDD wordt waarschijnlijk vervangen voor een SSD. De voeding is al vervangen voor een wat zwaarder model dan het origineel, deze had ook geen PEG6/8 connectors. Daarmee al een beetje voorbereid op de toekomstige videokaart
Ook het ram had ik nog wat "originele" HP DDR2 modules liggen. Daarmee is hij van 2x1 naar 4x1GB gegaan voor een totaal van 4GB.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
HP Compaq DC5850

Moederbord: HP (MSI MS-7500)
CPU: AMD Athlon 64 x2 5000B
CPU koeler: Stock
RAM: 4GB DDR2
Videokaart: nnb (tijdelijk onboard)
Harddisk (SSD BOOT): / niet bekend
Harddisk (SSD BACKUP): nnb
ODD1: Origineel HP
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: HP Compaq DC 5850
Voeding: nnb
Cardreader: HP
Besturingssysteem: XP-7 era

Bekijk bijlage 700

Bekijk bijlage 701

Dit systeem voor €10 gekocht bij de recycling. Deze gaat mogelijk >>dit<< usersysteem vervangen. Dat moederbord heeft een probleem, dat hij ondanks een nieuwe CMOS batterij toch de settings verliest.
Ik heb een Phenom x4 9850 ervoor besteld.
De HDD wordt waarschijnlijk vervangen voor een SSD. De voeding is al vervangen voor een wat zwaarder model dan het origineel, deze had ook geen PEG6/8 connectors. Daarmee al een beetje voorbereid op de toekomstige videokaart
Ook het ram had ik nog wat "originele" HP DDR2 modules liggen. Daarmee is hij van 2x1 naar 4x1GB gegaan voor een totaal van 4GB.
Oef, daar gaat mijn retro hart wel sneller van kloppen.. mooi systeem!

Oef, daar gaat mijn retro hart wel sneller van kloppen.. mooi systeem!

Die oude kasten van HP kan ik wel waarderen. Een enkele hedendaagse van hun ook nog wel.
Kasten met RGB of glas zijn niet aan mij besteed.

Die oude kasten van HP kan ik wel waarderen. Een enkele hedendaagse van hun ook nog wel.
Kasten met RGB of glas zijn niet aan mij besteed.
Helemaal prima toch, ieder zijn of haar voorkeur. Mijn eerste pc was een Compaq Presario 5060 met een And k6-II cpu van 333Mhz. Heb wel ergens een foto. Klein kastje maar loeizwaar. Sinds ik zelf pc bouwer ben, van allerlei kasten gehad maar ben het meest gelukkig met mijn huidige. No nonsens puur kast en fans.

Ik wilde er eerst (weer) een XP bak van maken maar ik denk dat er Windows Vista 64 op ga zetten. Ik kan altijd nog XP ernaast zetten in dual-boot config.

Ik heb 2 Silicon Power A55 SSD's besteld. 128 & 256GB. De 256Gb kan naar dit systeem, de andere komt in de TrueNAS bak.

GT 430 1GB toegevoegd.
Op een later moment komt er misschien een 660TI in.

1738719249021.png

Ik moet zeggen: erg leuk systeem.
Volgens mij had ik "vroeger" 2x160GB schijven in RAID0 draaien voor Vista. Op de Athlon 64 2800+ en de Core2Duo 6750 en dat was niet echt vooruit te branden. Als er toen al SSD's waren geweest, was ik misschien niet zo snel overgestapt naar Windows 7 (deze waren voor mij pas haalbaar halverwege Windows 7)

Ik heb nu uiteraard Windows Vista op een SSD gezet van nog geen €20. De Silicon Power A55 256GB. Zodra de bootscreen van Vista verschijnt totdat ik het startmenu naar voren krijg, duurt 21 seconden. Ik kan mij met HDD's nog boottijden van 40-50 seconden herinneren. En zodra Vista de nodige drivers, games en updates geïnstalleerd had, ging dat richting de 90 seconden.

Origineel draaide Vista Business op het systeem, maar Vista Ultimate 64bit leek me een beter alternatief. Geen XP, daar heb ik al meerdere systemen mee gebouwd en is daarom geen optie.

1738838907371.png

Kleine upgrade die ik vandaag per post kreeg.

AMD Phenom 9850 BE:

1739061545285.png

1739061575637.png

Nuj alleen nog een keer een andere videokaart. Verder doe ik niks meer aan dit systeem. Hij draait gewoon perfect!

Kan deze ipv Vista geen 7 draaien?

Dat zal waarschijnlijk prima werken. Maar ik heb al een Win 7/8.1 bak (dual boot) met i7-2600. En waarschijnlijk komt de C2Q 9550 nog als Windows 7 PC terug (CPU momenteel in TrueNAS bak)
Een Vista bak had ik nog niet.

En er komt een leuke upgrade deze kant op. **Tromgeroffel** 😎

Vandaag is een Geforce GTX 660 TI binnengekomen. Die gaat in dit systeem.
De GT430 die erin zat, was lurp met Soldier of Fortune Payback. Ik had steeds freezes van de videokaart.

1741960120403.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh