Door dit alles noemt het bedrijf achter de Plasma desktop omgeving het gedrag van Microsoft ‘tech-afpersing’ en waarschuwt dat als gebruikers dit nu toelaten dat Microsoft dit zeker zal herhalen.
Wie weet wat voor afspraken zowel CPU en moederbord fabrikanten hebben gemaakt met Microsoft. Uiteindelijk verdienen zij ook hieraan door nieuwe hardware te verkopen.
Wel is het mogelijk om tegen betaling nog een jaar langer ondersteuning voor Windows 10 te krijgen en kunnen oudere desktop systemen uitgerust worden met een TPM 2.0 module waardoor ze alsnog de update naar Windows 11 kunnen ontvangen.
TPM 2.0 is toch niet het enige waarom Windows 11 niet werkt op oudere comnputers? Ik dacht ook een bepaalde instructie in de CPU zelf, die o.a ontbreekt bij de 4000 series(Haswell). En dit was ook een check in de setup van Windows 11
Zo zijn er verschillende Linux distro’s die proberen zoveel mogelijk op Windows (10) te lijken en mede dankzij Valve en de Steam Deck is de game compatibiliteit in de afgelopen jaren sterk verbeterd.
Als je een Linux variant hebt met de KDE omgeving, kun je heel goed de Windows omgeving redelijk nabootsen. Er komen zelfs dingen in Windows, die eerder van Linux/KDE gejat lijken te zijn dan andersom
Denk jij dat je de sprong naar Linux durft te wagen? Of heb je een andere manier om met het einde van de Windows 10 ondersteuning om te gaan?
Toen een paar jaar geleden bleek dat dit eraan zat te komen heb ik de sprong al gemaakt. Ubuntu, Kubuntu, Mint, Windows FX, Fedora 38 en voor lange tijd Debian 12
Geen moment spijt van gehad. Ik heb nu in elk geval een beetje de basiskennis.
Sinds de nieuwe PC draait daar Bazzite op i.c.m Windows 11, maar 95% van de tijd is Bazzite geladen. Een 3 tal games werken bij mij tot nu toe nog niet Met Bazzite/Steam/GoG: Farcry 3, Battlefield V & Painkiller.
Farcry maakt me niks uit, Battlefield V speel ik wel via Windows, want die verrekte EA app werkt niet met Wine? Painkiller speel ik wel via Windows.
Ergens hoop ik dat de nieuwe Doom: The Dark Ages en de Indiana Jones game wel werken via Bazzite.