Koeling SCSI HDD

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Wil in me retro pentium II gebruik maken van een scsi hdd. Maar ik maak mij nogal zorgen om de koeling van die dingen.

Wat ik erin wil bouwen is een Seagate Cheetah ST336706LW 36GB 10K RPM 68 pin D connector.

Heb deze HDD al eens aan het stroom gehad, en dat ding word echt BLOED heet.. Zo heet dat je je handen flink aan kan branden.
Zonder active koeler mag je die schijven ook niet gebruiken anders heb je de schijf zo defect.
Ik dacht zo.. Ja 10K schijf en dan heet worden is dan ook begrijpelijk.. Misschien dan toch een verkeerde keuze gemaakt om voor zoiets in een desktop te kiezen.

Nou de grap begint al helemaal bij een andere single ended drive die ik hier hebt liggen:

Seagate barracuda ST318417N.. De Seagate 36ES installation handleiding zegt duidelijk dat deze schijf ook actieve koeling nodig heeft.. Grappig en dit is maar een 7200RPM schijf..

Worden scsi schijven in het algemeen altijd zo gigantisch warm (ja van 10K en 15K snap ik dit nog wel)

Nou vraag ik mij af is zo`n PCB koeler genoeg om zoiets te koelen of moet er echt koude wind over de top van de schijf.

Was aan het denken om zo`n koeler te kopen die ik onder op de schijf kan vast schroeven.

274507550_max.jpg

Wat al helemaal niet mee werkt zijn die computer behuizingen van die tijd.. Was eerst aan het denken om een hdd kooi op de bodem te maken met een active fan erop, maar die ruimte is ook maar zeer beperkt (zit je snel al tegen de kaarten aan die in het moederbord zitten. Het was al beter geweest als de behuizing dieper waren.. Of ik moet naar een big-tower gaan zoeken.. haha.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Om een goed antwoord te geven op je vraag. zou je even wat foto's moeten delen van de binnenkant van de behuizing.

Ik heb vergelijkbare schijven gehad van WD, die hadden het temperatuur probleem opgelost door er een 2.5 inch schijf van te maken in een 3.5 inch gietijzeren koelblok.
Het is misschien ook wel een leuke schijf om op de kop te tikken voor een retro systeem, ze waren echt super snel en bijna onverwoestbaar: WD Velociraptor WD1500HLFS

Er staat nu zelfs een 300GB exemplaar op Marktplaats, dat kost ongeveer net zoveel als een koel oplossing.

Om een goed antwoord te geven op je vraag. zou je even wat foto's moeten delen van de binnenkant van de behuizing.

Ja kan ik wel maken.

Maar voor de verbeelding, gaat om zo`n oudere paradigit behuizing van rond 1997 / 1998 waar ze Pentium IIs erin bouwde en de 400Mhz slot 1 celerons (geloof mendecino?)

Heb de floppy drive in de bovenste 3.5 inch bracket zitten. Daar onder past er nog 1 erin (wat ik overigens niet ga doen, misschien een ZIP drive maar dat is nog niet zeker.)

En daaronder kunnen er 2x 3.5 inch hdd drives in. Dus 1 drive zou theoretisch wel kunnen als ik hem onder de tweede floppy drive plaats en een koeling mounting onder de drive schroef.
En dan valt wel de tweede plek weg.
Onderkant van die kooi is helaas niet open.

Als ik iets ga modificeren, wil ik dit wel netjes doen. En uiteraard goed over nadenken of het wel een goed idee is.. (hou niet zo van als ik onnodig in de behuizing aan het hakken ben.)

Maar zo`n koeler wat je aan de onderkant van de drive bevestigd zoals boven op de foto te zien is zou dus voldoende moeten zijn? Of moet er toch echt koeling over de kap zelf heen?

Ik ben me aan het bedenken dat ik waarschijnlijk gewoon 1 schijf plaats in het bovenste gedeelte waar de 1st hdd komt en de ruimte van de tweede schijf gebruik voor de koeler die eronder komt.
Als ik toch 2 schijven wil plaatsen (misschien later nodig) dat ik de floppy drive dan wellicht wel in een 5.25 inch bay ga plaatsen en de gehele kooi die eronder hangt om 2 scsi drives erin te plaatsen.
Denk dat dit een beter idee is. En verlopig even niks ga aanpassen of zagen.

Laatst bewerkt:
Ik heb al zo`n hdd cooler ding gekocht wat je onder op de drive kan schroeven.. Hopelijk is het genoeg.

En ik denk dat ik voor 1 drive waarschijnlijk verder nog niks ga aanpassen.. Schroef hem gewoon in de bestaande kooi.

Ander misschien wel voor een bigtower kijken (eentje met 4x 5.25 sleuven of verwissel van behuizing als ik zoiets heb staan.

Je zou ook even bij Aliexpress voor een paar euro een infraroodthermometer kunnen kopen om te zien waar de hdd warm wordt. Dan weet je waar je moet koelen.

Ik heb de hdd koeler al erop zitten, alleen zit deze helaas aan 12volt. dus maakt wel redelijk wat geluid.. ook een beetje onnodig lijkt me.
Wil eens zien of dat het naar 7 volt terug gebracht zou kunnen worden.

Maar probleem is dat de extender voor op de molex ook naar de schijf moet aansluiten.
Zal z,s,m een foto maken.

Maar probleem is dat de extender voor op de molex ook naar de schijf moet aansluiten.
Dat is toch geen probleem, als je de pinnetjes omwisselt aan de HDD cooler? Tenminste als het zo'n male/female bruggetje (Pass-Trough) is.... Bij een losse male naar female zal je opnieuw moeten solderen

Laatst bewerkt:
Dat is toch geen probleem, als je de pinnetjes omwisselt aan de HDD cooler? Tenminste als het zo'n male/female bruggetje (Pass-Trough) is.... Bij een losse male naar female zal je opnieuw moeten solderen

Ja maar dan gaan de fans op 5volt draaien.. Misschien dat 7volt dan toch beter is en 12volt onnodig geluid maakt..

tussen geel en rood zit toch een spanningverschil van 7 volt?

dus de min kabel aan de rode vast maken? En de andere aan de gele laten?
Post automatically merged:

Ik heb het net aangepast. Maakt nou wel veel minder geluid, maar wind is ook behoorlijk afgenomen.
Misschien iets mogelijk tussen de 9 a 10 volt? Alleen dan heb ik vast een weerstand nodig? Hoeveel waarde geen idee.
Post automatically merged:

Die zijn volgens mij ook niet echt stil te noemen die kleine priegel fannetjes.
En wil de hdd liever op dit moment gewoon in de hdd kooi houden.

Laatst bewerkt:
dus de min kabel aan de rode vast maken? En de andere aan de gele laten?

Ja, tussen de gele (12V) en rode (5v) zit een spanningsverschil van 12-5=7V
https://www.techtesters.eu/7v5v-molex-mod-voor-ventilatoren/
techtesters legt het ook deels uit, alleen zou ik niet klakkeloos zomaar kleuren gaan omwisselen in molex connectors, om verkeerd aansluiten van HDD's later te voorkomen. Je kan beter een Molex Pass Through gebruiken om dit te voorkomen.

Volgens mij kun je beter die fans sowieso vervangen voor Noctua's. En als je dan een fancontroller gebruikt, kun je ze ook nog extern regelen. Dit is gewoon een voorbeeld, ze zullen ongetwijfeld ook wel in versies voor oude kasten zijn (zilver)

edit
Bijvoorbeeld zoiets:

Laatst bewerkt:
Nee alleen de draden van de fans zitten nou anders, de kleuren van de main kabels zijn natuurlijk gewoon het zelfde.

Die fan controllers die je boven noemt heeft niet zoveel zin, zoek een compactere oplossing.

Misschien een weerstand of een trimpotje?

Kan zo`n weerstandje of trimpotje dan ook aan de massa kabel aangesloten worden.. Aangezien ik deze al aangepast had.

dat zou je eens moeten vragen op circuitsonline

Ik heb zelf de Gembird HD-A2 geinstalleerd onder de drive, en ben er wel positief over.
Die dubbele fans had ik vroeger ook onder de IDE 72000 RPM drives, en die maken wel wat lawaai. Die Gembird vind ik wel een stuk beter. En de SCSI 10K drive wordt ook niet heet meer. En dat met maar 1 (stillere) fan.

Nadeel van 1 fan is, dat als die ooit de geest geeft je er denk ik te laat er achter komt en dan je hdd gefrituurt hebt.

Ben zelf voor reduntentie gegaan.. Dat als 1 fan er mee stopt dat er nog altijd 1 blijven draaien..

En op 7 volt is meer als genoeg.. Zo lang de koeling maar constant blijft.

Nadeel van 1 fan is, dat als die ooit de geest geeft je er denk ik te laat er achter komt en dan je hdd gefrituurt hebt.

Dat zal allemaal wat meevallen. Hij is wel stiller.
En mocht die tijd ooit komen, dan is er eerst nog een tijd gekomen dat hij veel lawaai veroorzaakte. Dan zou er ook een lichtje moeten gaan branden, dat er iets mis is..

Die van de CPU moet ik binnenkort ook vervangen op de Athlon 600.
Hoop dat Noctua iets heeft wat erop past. (Ik geloof 50mm fans)

Ik heb er ook niets aan geluid mee op 7volt. Gewoon 12v en 5 volt samen voegen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh