KolibriOS: lichtgewicht besturingssysteem dat opstart vanaf een 1,44MB-floppy

Lid geworden
mrt 6, 2017
Heb je een oude pc die stof verzamelt? Dan is er een lichtgewicht besturingssysteem dat nieuw leven in je machine kan blazen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Maar het gaat verder: je kunt de standaard Windows-stijl taakbalk vervangen door een macOS-geïnspireerd dock, zoals te zien is in de screenshot hierboven.

Ik zie een taakbalk die veel lijkt op die van WinXP... bij de originele bron staat wel het wel goed :whistle:

En een vermeling naar de website van KolibriOS: https://kolibrios.org/en/

Ik heb het momenteel even op een floppy gezet en gestart op de Pentium 3.

Het kan aan de hardware liggen, maar ik krijg een CGA/EGA mode van 320x240 @256kleuren, en VGA 640x480 met 16 kleuren.zal het later vandaag wel eens op de Pentium 75 proberen of die betere support heeft op betere VGA modussen, 256 kleuren of evt 16bit).

Tot zover: Het werkt, is vlot. wat games gespeeld, maar mis toch wel 256 kleuren en hoger
En heb het ook geprobeerd op de 486, maar daar werkt het inderdaad niet op

Ik heb het momenteel even op een floppy gezet en gestart op de Pentium 3.

Het kan aan de hardware liggen, maar ik krijg een CGA/EGA mode van 320x240 @256kleuren, en VGA 640x480 met 16 kleuren.zal het later vandaag wel eens op de Pentium 75 proberen of die betere support heeft op betere VGA modussen, 256 kleuren of evt 16bit).

Tot zover: Het werkt, is vlot. wat games gespeeld, maar mis toch wel 256 kleuren en hoger
En heb het ook geprobeerd op de 486, maar daar werkt het inderdaad niet op
Wellicht omdat het een onboard videokaart is en misschien geen VESA?

Op de Pentium 75 heb ik wel meer modussen ter beschikking. Maar daarop doet de seriele muis het weer niet. Meerdere geprobeerd. Waarschijnlijk alleen PS/2 en USB muizen die ondersteund worden. De muis werkt in Windows 95 gewoon prima. Dus ligt echt aan Kolibri.
Nou ja.. leuk geprobeerd, maar dat gaat hem niet worden. Ik heb genoeg ander werk met mijn retro PC's

Wie oud genoeg is om te herinneren wat shareware is, laat het zeker horen in de reacties!
Uit een catalogus software uitzoeken, aanvinken op een bestelformulier dat je dan per post met postzegels enzo opstuurd (heet(te) dat bedrijf niet "CopyCats" of zoiets ?).
Vervolgens per bank de kosten betalen en wachten tot je een bundeltje diskettes in de post retour kreeg.

JA, dat ken ik nog wel 🧓.

Uit een catalogus software uitzoeken, aanvinken op een bestelformulier dat je dan per post met postzegels enzo opstuurd (heet(te) dat bedrijf niet "CopyCats" of zoiets ?).
Vervolgens per bank de kosten betalen en wachten tot je een bundeltje diskettes in de post retour kreeg.

JA, dat ken ik nog wel 🧓.
Tijdens mijn jonge jaren waren we zeer goed bekend met Shareware, maar eigenlijk nog veel beter bekend met "warez". :giggle:

De enige shareware die ik eigenlijk had was die bij een computerblad kwam. Volgens mij bij de PC-Active.

Waren gingen via kennissen, zowel op de 8086/88 als de 486. Ik die tijd hadden wij ook nog geen internet. Dat kwam pas later op de Pentium 200MMX met 56k6 en telefoon tikken. Maar pas ten tijde van de Duron 800 een vaste ADSL aansluiting. En daar ben ik ook wat begonnen met zelf binnen harken van materiaal.

Dat binnen harken doe ik nog steeds, maar nu via GOG. Shareware en betas doe ik niet meer aan.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh