Legoversie ASML-lithografiemachine niet bedoeld voor grote publiek, bedrijf schrapt orders

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Vermoed dat de bouwtekening binnenkort wel beschikbaar komt op een van de op bouwen met LEGO gerichte sites. Dat is een oplossing voor wie het alsnog wil bouwen. Stenen laten zich eenvoudig los bestellen. Maar inderdaad, groot deel "kopers" zal het als belegging willen gebruiken en dus niet bouwen, ook al is het daar niet voor bedoeld. Als 50+ jarige bouwer wel eens dat het geen schoonheidsprijs wint deze set. In vergelijking is de LEGO 40502 gietmachine een veel mooier ontwerp en ook getrouw hoe die machines eruit zien. Wel erg cool dat een werkgever zulke coole LEGO-sets custom laat ontwerpen.

Ter aanvulling, er staat nu het volgende op de frontpage van asmlstore.com:

This site is intended for ASML employees and requires a valid ASML email address for purchasing.

Ik ben een grote Lego-fan, maar bij de introductie heb ik al gezegd dat ik de prijs idioot hoog vond en dat is nog steeds zo. Leuk voor de zeer fanatieke verzamelaar, maar ik laat 'm voorbijgaan (al ik 'm al ergens zou tegenkomen op Marktplaats of zo :) ).

Voor welke LEGO-set geldt dat niet? De prijzen zijn al jaren absurd en veel sets erg mager zowel in ontwerp, als bouwplezier en altijd nog stickers... Daarbij dit jaar niet één noemenswaardige set in de Technic-serie.

Die stickers tegenwoordig heb ik ook een hekel aan. Dat en de Technic sets waar maar 1 of 2 technische blokjes in zitten.

Stickers plak ik niet. Maar daardoor lever je soms wel aan visuele kwaliteit in bij een mooie set. Maar zoals gezegd, ik vind de prijzen gewoon veel te hoog. Absurd. Er zijn wel steeds meer goede alternatieve merken die echt mooie dingen maken, zowel in Technic als in andere sets. Maar vind het wel moeilijk om "nep-LEGO" te kopen. Voelt toch als een soort verraad aan je eigen principes...

Ik vind de Technic van tegenwoordig helemaal niet meer zo handig. Met de studs-versie kon je gewoon nog zelf iets bouwen en halverwege besluiten om het ding open te trekken in het midden omdat je iets moest veranderen. De huidige versie die helemaal met klemmetjes in elkaar geklikt zit, laat dat niet toe: je kunt een model maar op 1 manier (de-)monteren, wat je creativiteit nogal remt.

Eens. Ik heb een aantal jaar geleden een groot artikel over LEGO geschreven voor Computer!Totaal en kreeg daar veel reacties op. Iets wat eigenlijk via mail niet veel meer voorkomt. En veel ervan in deze richting, oudere LEGO-bouwers die echte Technic-sets missen. Dat is ook waar LEGO denk ik een enorm gat laat vallen waar andere merken mooi instappen. CADA levert prachtige, uitdagende Technic-alternatieven, en BlueBrixx heeft er ook enkele. Maar ook die merken leveren trouwens veel matige sets. Blijkbaar is het nodig om marge te maken. Jammer is het wel. Zeker in een wereld waarin je mensen jong enthousiast wilt maken voor techniek. Je zou er bijna de fabrikant op moeten aanspreken dat hij ook een maatschappelijke rol heeft in deze.... Maar ja, bij de huidige winsten die ze in Billund maken denk ik niet dat ze snel luisteren zullen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh