HallometRobin
Kenner
- Lid geworden
- apr 16, 2024
Ik dacht maak weer eens een topic voor linux. Ik vond het wel handig om er een te hebben om zo de voor en nadelen te benoemen per distro.
Zodat je in een oog opslag kan zien of een distro iets voor je is of niet.
Meestal heb je daar aardig wat tijd voor nodig om te zien of iets voor je werkt of niet. Maar ik dacht vanuit mijn eigen ervaring wat ik graag met andere wil delen.
CachyOS
Voordelen:
- Snelle package manager (pacman)
- Eigen Repo, AUR, flatpak (niet alle distros gebruiken er 3.. Soms heb je alleen flatpaks of snaps)
- Korte en snelle installatie.
- Optie tot verschillende boot loaders ( 4 in totaal)
- btrfs filesystem
- snapshots ( btrfs)
- Eigen cachy-updater ( opzicht hoef je daarom ook niet in de konsole te komen)
- Hello venster is erg hulp zaam ( je kan er heel veel handige progjes en utils daar vinden)
- Arch based, dus je hebt heel snel weer updates.
- Het OS is laag met geheugen gebruik en zelfs heel snel voelt het aan.
- Heeft in cachy hello een button om game specifieke packages te installeren, zodat ze zelf allemaal op te hoeven zoeken.
Nadelen:
- Het updaten is niet hetzelfde als met windows (set and forget) je moet wel weten wat je moet doen om het OS schoon te houden, anders draait het in de soep. (is mij voor de eerst keer ook gelukt)
- Doordat je veel updates krijgt kan er altijd wel iets mis gaan.
- Heel veel dingen moet je nog zelf installeren.
- Basis kennis linux is wel nodig ( je moet van te voren je zelf eerst goed inlezen.) het is wel handig als je beetje met de konsole kan werken.
- Als beginner is het best wel lastig als er iets fout gaat dat je het waarschijnlijk niet kan repareren.
- Advies om zoveel mogelijk via eigen cachy repo te installeren en zo min mogelijk van de AUR. (anders willen er nog wel eens packages breken)
- Het helpt om met updaten OS de package ` top grade` te gebruiken. (sommige dingen doet het progamma zelf fixen bij het updaten wat gecorrigeerd moet worden)
- Advies is zoveel mogelijk cachy-updater te gebruiken. Daarmee kan je ook ongeldige packages mee verwijderen en services herstarten.
Zodat je in een oog opslag kan zien of een distro iets voor je is of niet.
Meestal heb je daar aardig wat tijd voor nodig om te zien of iets voor je werkt of niet. Maar ik dacht vanuit mijn eigen ervaring wat ik graag met andere wil delen.
CachyOS
Voordelen:
- Snelle package manager (pacman)
- Eigen Repo, AUR, flatpak (niet alle distros gebruiken er 3.. Soms heb je alleen flatpaks of snaps)
- Korte en snelle installatie.
- Optie tot verschillende boot loaders ( 4 in totaal)
- btrfs filesystem
- snapshots ( btrfs)
- Eigen cachy-updater ( opzicht hoef je daarom ook niet in de konsole te komen)
- Hello venster is erg hulp zaam ( je kan er heel veel handige progjes en utils daar vinden)
- Arch based, dus je hebt heel snel weer updates.
- Het OS is laag met geheugen gebruik en zelfs heel snel voelt het aan.
- Heeft in cachy hello een button om game specifieke packages te installeren, zodat ze zelf allemaal op te hoeven zoeken.
Nadelen:
- Het updaten is niet hetzelfde als met windows (set and forget) je moet wel weten wat je moet doen om het OS schoon te houden, anders draait het in de soep. (is mij voor de eerst keer ook gelukt)
- Doordat je veel updates krijgt kan er altijd wel iets mis gaan.
- Heel veel dingen moet je nog zelf installeren.
- Basis kennis linux is wel nodig ( je moet van te voren je zelf eerst goed inlezen.) het is wel handig als je beetje met de konsole kan werken.
- Als beginner is het best wel lastig als er iets fout gaat dat je het waarschijnlijk niet kan repareren.
- Advies om zoveel mogelijk via eigen cachy repo te installeren en zo min mogelijk van de AUR. (anders willen er nog wel eens packages breken)
- Het helpt om met updaten OS de package ` top grade` te gebruiken. (sommige dingen doet het progamma zelf fixen bij het updaten wat gecorrigeerd moet worden)
- Advies is zoveel mogelijk cachy-updater te gebruiken. Daarmee kan je ook ongeldige packages mee verwijderen en services herstarten.
Laatst bewerkt: