Netac NV7000 2TB PCI-e 4.0

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Alweer een tijd geleden heb ik meegedaan aan een winactie hier op Technologyinsider. Via de link https://www.technologyinsider.nl/in...nsider/63791-win-nu-een-netac-nv7000-ssd.html kon je een SSD winnen, en daarvoor hoefde je alleen maar mailen of je de SSD wilde.
Sowieso heb ik mijn opslag graag over meerdere systemen beschikbaar. In een later stadium misschien een NAS, maar voor nu wil ik eerst nog bij SSD's blijven.

Na een paar dagen kreeg ik een mailtje dat ik de Netac SSD had gewonnen. Na de gegevens te hebben verzonden, lag de SSD een paar dagen later in de brievenbus.

photo_2024-12-03_23-04-28.jpg

De verpakking zelf is niet zo heel spannend, de SSD zelf des te meer.

Dan komt het uitpakken. In de verpakking bevind zich de NVMe PCI-e 4.0 SSD, samen met 2 schroefjes en een korte installatie instructie.

1733263903889.png

SSD, schroefjes en installatieinstructie....

De SSD zit goed beschermd verpakt. Het moet wel heel raar gaan, wil deze beschadigen. Er zitten 2 schroefjes bij, de ene iets korter dan de andere. De instructie kan handig zijn voor een leek, ik heb hem zelf niet nodig gehad. Montage spreekt voor zich. Ik heb hem zelf op een PCI-e slot adapter gezet. Mijn PC's hebben niet de mogelijkheid om te booten vanaf de SSD. Ik heb er zelf een adapterkaartje bij gekocht van Akasa. Je moet er wel de NVME PCI-e 4.0 kaart voor kopen, en geen SATA.
Ik heb daar zelf het korte schroefje die bijgeleverd werd voor moeten gebruiken. Bij de langere zit de SSD nog ietswat los.

1733264525431.png

En dan komt de installatie en testen... Ik zeg er meteen bij dat ik nu niet de volledige snelheid ga behalen door de PCI-e versie beperkingen. Ik heb niet een systeem die de volle snelheid kan behalen. Deze 2 systemen zijn als volgt:
  • HP Z400 met Xeon 5687 CPU. Deze heeft PCI-e 2.0​
  • HP Elitedesk 800 G2 SFF met i5-6500. Deze heeft PCI 3.0​
Ik hoop op een later tijdstip met een nieuwe PC deze benchmarks nog eens kan draaien

Allereerst heb ik een eerdere Lexar NM710 2TB SSD van mij getest met KDiskmark (Linux) op de HP Z400 in het PCI-e 2.0 x4 slot
De resultaten die ik daarmee behaal zie je hieronder:

Lexar bovenste pci-e slot.png

Vervolgens heb ik de Lexar verruild voor de Netac NV7000 drive, en opnieuw dezelfde benchmark gedraaid, daarvan het resultaat weer hieronder:

Netac bovenste pci-e slot.png

Je ziet dat Sequentieel 1M de Lexar net iets sneller is (op PCI-e 2.0). 4K is de Netac in schrijven iets sneller.

Vervolgens heb ik de Netac in de PC gezet, waar hij voorlopig ook in blijft. Dit is de HP Elitedesk 800 G2. Deze heeft PCI-e 3.0. En daar komt de SSD iets meer tot zijn recht, al is dit nog steeds maar de helft van de snelheid die eruit te halen is. Ook heb ik op deze PC even KDiskmark gezet, en dezelfde set nog eens gedraaid. Hieronder het resultaat:

netac hp elitedesk 800.png

Je ziet hier verdubbelingen tot bijna x3 sequentieel 1M. Random 4K Write gaat er ook aardig op vooruit, waar lezen wat achter blijft.

Nogmaals. deze "review" heb ik niet gemaakt om de maximale snelheid van de SSD te testen. Daar heb ik helaas de hardware niet voor. Ik wilde graag laten zien wat een snelle SSD met oudere versies van PCI-Express zou doen. En lijkt de maximale snelheid die de PCI-E specificaties aangeven dan niet helemaal te halen. Niet erg, want in normaal gebruik ga je dat niet merken. En dan ben je ook andere hardware nodig dan de oude PC's die ik gebruik.

Ik merkte na de benchmark wel dat de SSD warm kan worden. belast je deze SSD veel, dan zou actieve koeling wel een aanrader zijn.
De geadverteerde snelheid van deze SSD (PCI-e 4.0) is 7200MB/sec read en 6850MB/sec Write.

Conclusie:
Ik ben eigenlijk alleen maar positief over deze SSD. Enige minpuntje is de warmteontwikkeling. Hij was na 1 benchmark al vrij warm. Goede airflow langs de SSD is wel aan te raden!

En als laatste wil ik Frank en Netac nogmaals bedanken voor deze mooie SSD!

Link naar productpagina:
https://www.netac.com/product/NV7000-1.html

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik ben een beetje benieuwd hoe je het systeem ervaart met deze ssd ten opzichte van de oude situatie

Ik ben een beetje benieuwd hoe je het systeem ervaart met deze ssd ten opzichte van de oude situatie

Ik zie pas vanavond dat het mogelijk zou zijn om met de Elitedesk 800 G2 SFF op te starten vanaf de NVME. Er is een BIOS update voor uitgebracht. Gaat wel via de Adapterkaart, want M.2 sloten heeft die PC niet. Als ik in de BIOS kijk, staat hij ook tussen de opties.
Voor vandaag te laat. Misschien morgen en anders eerdaags of in het weekend eens proberen.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh