Ookla: thuiswifi wordt steeds vaker de zwakste schakel van snelle internetverbindingen

Lid geworden
mrt 6, 2017
Een aanzienlijk deel van de internetgebruikers wereldwijd maakt nog altijd gebruik van verouderde wifi-technologie. Dat blijkt uit het rapport Global State of Wi-Fi 2026 van netwerkmeetbedrijf Ookla. In het eerste kwartaal van 2026 was Wi-Fi 4 nog goed voor 33,2 procent van alle gemeten wifi-verbindingen wereldwijd. Tegelijkertijd groeit het aandeel van nieuwere standaarden zoals Wi-Fi 6, Wi-Fi 6E en Wi-Fi 7 gestaag, maar verloopt de overstap minder snel dan de ontwikkeling van breedband- en glasvezelnetwerken. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik heb mijn vijf TP Link Deco's vervangen door twee Asus TUF access points die ik geflashed heb met OpenWRT. Veel sneller, stabieler, en veiliger dan de Chinese troep van TP Link.

Overigens zitten alle belangrijke apparaten (desktop, NAS, Proxmox servertjes, etc) via ethernet aan een 1 Gbps switch en zodra ik verbouwd heb gaat er nog meer aan de kabel.

Kort geleden ben ik verhuisd en naast dat ik opnieuw elke kamer Cat 6 als minimum heb gegeven (elke kamer/ruimte in de kelder, de 1e en 2e verdieping/zolder zijn volledig Cat 6A) heb ik 3x een ASUS RT-BE88U geplaatst. De 6GHz band zag ik als niet relevant in deze, te slecht bereik in de theorie al. Dus waar doe je het voor denk ik dan.
In de kelder hangt daarnaast nog mijn aloude ASUS RT-AC3200. De limiet ligt direct bij binnenkomst hier. Ik heb niet meer dan 20Mb/s nodig in theorie, dus tja geen gigabit aansluiting hier.

Bij Ti en bij mijn thuis is ook het meeste vast en dat zal ook zo zijn op de nieuwe locatie van Ti.

Ik wil m'n adres wel doorgeven als je ruimtegebrek hebt. :d
Post automatically merged:

Maar het gaat goed dus?
Het is altijd uitdagend om iets te starten, maar het gaat best goed. Je wil altijd sneller, maar ik denk dat er mooie stappen worden gezet.

Het is altijd uitdagend om iets te starten, maar het gaat best goed. Je wil altijd sneller, maar ik denk dat er mooie stappen worden gezet.
Da's mooi om te lezen, de bezoekers aantallen zijn behoorlijk voor zover ik kan zien maar het zou mooi zijn als meer mensen zich aanmelden als lid.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh