Open-source PicoIDE brengt vintage pc-drives terug met microSD-emulatie in 3,5-inch bay

Lid geworden
mrt 6, 2017
Een nieuw open-source hardwareproject genaamd PicoIDE is deze week gelanceerd en belooft een praktische oplossing voor liefhebbers van vintage computers die kampen met verouderde of defecte IDE- en ATAPI-drives. De PicoIDE fungeert als IDE/ATAPI-drive-emulator, passend in een standaard 3,5-inch bay, en maakt het mogelijk om optische schijven en vaste schijven te vervangen door opslag op moderne microSD-kaarten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Eerst dacht ik .. wat een onzin.. maar als je rond gaat kijken hoeveel (echt) oude computers nog in gebruik zijn (die niet gekoppeld zijn aan enig netwerk) in bijvoorbeeld Labo's, industriële omgevingen en dergelijke. Zie ik de zin wel van zo'n interface, dat ze het open soruce willen doen zal enkel bijdragen tot de overleving van zulke apparaten.

Ik heb ze nog wel, werkend :-)

ST-157A
44MB IDE

1770178673677.png

Als je de geluiden van die drives op de site ook hoort....

Ik heb ook nog enkele MFM drives liggen, ook rond de 40MB, en 1 ingebouwd in een 286 build.

Laatst bewerkt:
Ik heb ze nog wel, werkend :-)

ST-157A
44MB IDE

Bekijk bijlage 1754

Als je de geluiden van die drives op de site ook hoort....

Ik heb ook nog enkele MFM drives liggen, ook rond de 40MB, en 1 ingebouwd in een 286 build.
Die ST-157A heb ik ook nog liggen, was mijn eerste harde schijf.. Ik kocht die in de tijd (bij Vogelzang in Maastricht) voor 14000Bfr (nu zo'n €350) voor 40Mb
Maar mijn frontje zit er wel nog op :)

yep, er zit een zwart frontje voor een 3.5" slot op de mijne.. Ik wilde een foto trekken maar kan m even niet vinden..
1770208922738.png

maar even eentje van internet geplukt..

Ah zo. Ja misschien zat die erop voor een model PC.

Ergens vind ik het nog wel een interessant ding. Het idee komt ook wel uit de Gotek floppy hoek vermoed ik.

Maar
Je kan hem dus gebruiken voor HDD en CDROM images, en je kan er je OS van booten...
Maar als je ervan boot, is het dan nog wel mogelijk hem in te zetten voor CDROM?
Volgens mij vind het OS het niet fijn als de drive wordt losgekoppeld (Andere iso geselecteerd) ondertussen, wat resulteert in freezes?

Dus of je hem voor beide tegelijk kan gebruiken ben ik benieuwd naar... Of dat het een of alleen HDD en anders alleen CDROM functie heeft. Dan zou je er voor beide functies tegelijk alweer 2 nodig zijn?

Dus of je hem voor beide tegelijk kan gebruiken ben ik benieuwd naar...

Kan dus niet, wat te verwachten was.
Ach, met nog ruim 40 drives op de plank zit ik er momenteel ook niet om te springen.
Qua HDD plaats ik ook liever een 1+ GB en maak wat extra parttities voor een DOS bak
Maar voor in een systeem om images te lezen/schrijven en naar andere media te schrijven kan het wel een handige toevoeging zijn. Daar hoort de Gotek dan ook bij.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh