Praktijktest: Wat is het verschil tussen een 850W, 1.200 en een luxe, intelligente 1.600W voeding?

Lid geworden
mrt 6, 2017
Het kiezen van een nieuwe voeding voor je pc is minder eenvoudig dan het lijkt. Voor een basissysteem volstaat vrijwel elk model, maar wie een krachtige pc met een high‑end videokaart bouwt, moet beter opletten. In dit artikel bekijken we twee voedingen van MSI, beide bedoeld voor systemen met een zware gpu. We hebben ze getest met een MSI RTX 5090 Suprim 32 GB en een MSI RTX 5080 Vanguard 16 GB.
De voedingen die we bespreken zijn de MSI MPG AI1600TS PCIE5 (het nieuwe topmodel van MSI), de MSI MAG AI1200PLS PCIE5 en de betaalbare MSI MAG A850GL PCIE5 II. Net als de MEG AI1600T die we vorig jaar testten, beschikt de MPG‑variant over een usb‑verbinding waarmee je uitgebreide informatie over het energiegebruik kunt uitlezen. Belangrijker nog: hij kan je luxe gpu beschermen, door het stroomverbruik via de Nvidia 12V‑2x6‑connector te monitoren en je te waarschuwen bij mogelijke problemen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Goed bedachte technologie, hopelijk dat het er over een GPU generatie (of twee) als alles wat efficienter draait nog steeds zo werkt.

Jullie hebben hier slechts de specs en het verschil in efficientie vergeleken.
Lijkt mij wat karig om het verschil tussen voedingen aan te geven.

Ik ben een teleurgesteld in hetgeen MSI hier brangt eerlijk gezegd. TE duur en niet goed genoeg.
Om de verschillen tussen deze power supplies te vermelden is het eigenlijk wat je nodig hebt. Ik vind het goed gestructureerd en in dit geval enkel bij MSI (vermits jullie deze 3 hadden om te testen veronderstel ik).

Wat misschien andere verwachtten is wanneer je voor welke power supply zou gaan, maar ik denk dat het dan meer een kwestie is van uit te tellen met de online calculators en dan te kijken wat je nodig hebt qua wattage. OF je voor een Modulaire of een PSU met vaste kabels gaat is nog zo'n dingetje, aan de ene kant zijn vaste kabels voordelig (goedkoop) maar ook geen contactweerstand extra bij je kabels, aan de andere kant hangt alles dan maar een beetje te bungelen en zit het in de weg bij een kleine case.
Modulair is dan weer netjes dat je enkel gebruikt wat je nodig hebt, maar duurder natuurlijk.
De features van de duurste in de test zijn wel leuk, maar enkel echt bruikbaar als je daar constant op let, niet voor de meeste gebruikers dus. En voor een PSU van 500€ verwacht je toch enige luxe eerlijk gezegd.

Ik ben een teleurgesteld in hetgeen MSI hier brangt eerlijk gezegd. TE duur en niet goed genoeg.
Om de verschillen tussen deze power supplies te vermelden is het eigenlijk wat je nodig hebt. Ik vind het goed gestructureerd en in dit geval enkel bij MSI (vermits jullie deze 3 hadden om te testen veronderstel ik).

Wat misschien andere verwachtten is wanneer je voor welke power supply zou gaan, maar ik denk dat het dan meer een kwestie is van uit te tellen met de online calculators en dan te kijken wat je nodig hebt qua wattage. OF je voor een Modulaire of een PSU met vaste kabels gaat is nog zo'n dingetje, aan de ene kant zijn vaste kabels voordelig (goedkoop) maar ook geen contactweerstand extra bij je kabels, aan de andere kant hangt alles dan maar een beetje te bungelen en zit het in de weg bij een kleine case.
Modulair is dan weer netjes dat je enkel gebruikt wat je nodig hebt, maar duurder natuurlijk.
De features van de duurste in de test zijn wel leuk, maar enkel echt bruikbaar als je daar constant op let, niet voor de meeste gebruikers dus. En voor een PSU van 500€ verwacht je toch enige luxe eerlijk gezegd.
Voor een goede vergelijking van voedingen zie ik wel meer belangrijke dingen:
1 levert hij ook het beloofde vermogen en efficientie
2 Wat is de geluidsontwikkeling objectief
3 werkt de beveiliging naar behoren
4 Hoe hoog en constant zijn de spanningswaarden
5 wat is de ripple
6 hoeveel garantie krijg je ( dit staat hier wel in de specs maar niet in de conclusie terwijl 7/10 en 12 jaar juist opvallend goede garanties zijn)

Nu snap ik dat TI de apperatuur hiervoor niet heeft maar dit is in mijn ogen slechts een advertorial.

Voor een goede vergelijking van voedingen zie ik wel meer belangrijke dingen:
1 levert hij ook het beloofde vermogen en efficientie
2 Wat is de geluidsontwikkeling objectief
3 werkt de beveiliging naar behoren
4 Hoe hoog en constant zijn de spanningswaarden
5 wat is de ripple
6 hoeveel garantie krijg je ( dit staat hier wel in de specs maar niet in de conclusie terwijl 7/10 en 12 jaar juist opvallend goede garanties zijn)

Nu snap ik dat TI de apperatuur hiervoor niet heeft maar dit is in mijn ogen slechts een advertorial.
We doen regelmatig de technische tests zoals laatst deze voeding van Corsair, Seasonic en be quiet!. Die tests voeren we uit in samenwerking met onze Duitse collega's van Hardwareluxx. Het nadeel van die test is dat je niet ziet wat het in de praktijk betekent, dat heb ik nu een keer wel laten zien Ook vooral omdat ik zelf ook wel benieuwd was wat het resultaat zou zijn. Het verbaasde me persoonlijk hoe groot het verschil in verbruik was. Ik heb nog een aantal artikelen in voorbereiding over voedingen, maar dat worden niet allemaal standaardtests, omdat er nog wel wat meer over voedingen te vertellen is. Dat zal afgewisseld worden met tests zoals die ik in deze reactie link.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh