Prijsstijgingen geheugen binnekort ook grote impact op instap-SSD

Lid geworden
mrt 6, 2017
De markt voor NAND-flashgeheugen lijkt in 2026 af te stevenen op een nieuwe periode van stevige prijsstijgingen. Volgens signalen uit de halfgeleiderketen zijn de contractprijzen voor NAND-geheugen begin 2026 veel sterker gestegen dan eerder werd ingeschat. In sommige gevallen zou het zelfs gaan om prijsverdubbelingen, wat wijst op een structureel krappe markt. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
De prijsstijgingen zijn zo extreem dat ik steeds meer het idee heb dat hier bewust op aangestuurd wordt, als straks de geveinsde tekorten zijn weggewerkt zal het net als bij de GPU's het geval is geweest nooit meer in de buurt van het oude prijsniveau komen.
Mijn vorig jaar aangeschafte NAS is in 6 maanden tijd ruim €900.- duurder geworden en dat heeft niets meer met een normale markt of marktwerking te maken.

De prijsstijgingen zijn zo extreem dat ik steeds meer het idee heb dat hier bewust op aangestuurd wordt, als straks de geveinsde tekorten zijn weggewerkt zal het net als bij de GPU's het geval is geweest nooit meer in de buurt van het oude prijsniveau komen.
Mijn vorig jaar aangeschafte NAS is in 6 maanden tijd ruim €900.- duurder geworden en dat heeft niets meer met een normale markt of marktwerking te maken.
Er is gewoon een structureel tekort door de AI-boom. Fabrikanten zijn nu uiteraard niet gehaast om nieuwe productielijnen op te zetten omdat de marges hoog zijn (waar ze eerst erg laag waren). Het is ook niet goedkoop om nieuwe productiecapaciteit op te zetten dus vanuit hun standpunt is het begrijpelijk dat ze dit momenteel laten. De verwachting is dat deze AI-hype op een bepaald moment gaat liggen en dat wil je als fabrikant niet met overcapaciteit zitten.

Er is gewoon een structureel tekort door de AI-boom. Fabrikanten zijn nu uiteraard niet gehaast om nieuwe productielijnen op te zetten omdat de marges hoog zijn (waar ze eerst erg laag waren). Het is ook niet goedkoop om nieuwe productiecapaciteit op te zetten dus vanuit hun standpunt is het begrijpelijk dat ze dit momenteel laten. De verwachting is dat deze AI-hype op een bepaald moment gaat liggen en dat wil je als fabrikant niet met overcapaciteit zitten.
Het is niet zo heel lang geleden dat er een overcapaciteit was en fabrikanten productie hebben afgeschaald, dus de capaciteit om nu redelijk snel de productie wat op te schroeven is er wel maar het “tekort” en de bijbehorende prijsstelling is lucratiever.

Dat is ook hoe ik er over denk..

Deze maand nou gauw een 2TB PCie-4 x 4 scoren.
De 4 TB drives vind ik momenteel gewoon te prijzig.

Het is niet zo heel lang geleden dat er een overcapaciteit was en fabrikanten productie hebben afgeschaald, dus de capaciteit om nu redelijk snel de productie wat op te schroeven is er wel maar het “tekort” en de bijbehorende prijsstelling is lucratiever.
Ja, dat is nu eenmaal de dans die zo vaak wordt gevoerd in de geheugen industrie. Vaak zitten ze in de hoek van de minimale marges en nu is het forse winsten pakken.
Ik praat het niet goed, maar ik begrijp de logica. Op een bepaald moment stopt deze boom-cylus weer, kwestie van te wachten als het kan.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh