RAM-prijzen exploderen: Fabrikanten stellen nieuwe geheugenseries uit

Lid geworden
mrt 6, 2017
In de afgelopen weken en maanden is niet alleen DDR4-geheugen steeds duurder geworden vanwege het te verwachten einde van de productie, maar ook DDR5 ondergaat momenteel een grote prijsstijging. DRAMeXchange volgt de ontwikkeling van de geheugenprijzen op de voet en uit deze gegevens blijkt dat de prijs van DDR5 tussen half september en half oktober al meer dan verdubbeld is. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Altijd wat met die RAM prijzen, als het geen brand of aardbeving is schalen ze de produktie te veel terug.

Altijd wat met die RAM prijzen, als het geen brand of aardbeving is schalen ze de produktie te veel terug.
Is helaas nog maar het begin.
Kijk maar naar de prijzen naast bv ram, naar nvme/ssd/hd, videokaarten, mini pc's en consoles en handheld.

Maarja AI het nieuwe goud en mensen die ...... .

En wat dacht je van voedingen.. Ik kocht een Corsair SF750 in 2022 voor €136, als je hem vindt kost hij nu €222
Maar anderzijde kostte het geheugen toen nog meer dan het nu kost.. 2x16Gb DDR5 Corsair Vengeance 5200 voor €259 toen en nu kost dit in dezelfde winkel "slechts" €199..

Prijzen zijn dus relatief maar als je het overzicht in het artikel vergelijkt klopt het wel natuurlijk, maar het is maar hoe ver je teruggaat ;)

En wat dacht je van voedingen.. Ik kocht een Corsair SF750 in 2022 voor €136, als je hem vindt kost hij nu €222
Maar anderzijde kostte het geheugen toen nog meer dan het nu kost.. 2x16Gb DDR5 Corsair Vengeance 5200 voor €259 toen en nu kost dit in dezelfde winkel "slechts" €199..

Prijzen zijn dus relatief maar als je het overzicht in het artikel vergelijkt klopt het wel natuurlijk, maar het is maar hoe ver je teruggaat ;)
Sssst niet te hard op typen dat je DDR5 goedkoper was.
Nee zonder dollen kwestie van tijd dat die kit gaat stijgen die je hebt.

De prijs van het kitje RAM wat ik in de wenslijst heb staan voor een systeem is in korte tijd meer dan verdubbeld, het hele systeem mag inmiddels €330.- meer kosten dan op het moment van samenstellen en het einde lijkt nog niet in zicht. :wut:

De prijs van het kitje RAM wat ik in de wenslijst heb staan voor een systeem is in korte tijd meer dan verdubbeld, het hele systeem mag inmiddels €330.- meer kosten dan op het moment van samenstellen en het einde lijkt nog niet in zicht. :wut:

Koop je een wat tragere en dus goedkopere geheugen kitje
Als je een x3d processor hebt, maakt dat toch niet zo heel veel uit.
En als Zen 6 launched dan heb je waarschijnlijk 8000Mhz geheugen kit nodig als je het optimaal wilt laten draaien. Dus dan boeit het toch vrij weinig wat voor geheugen je nou hebt.

Koop je een wat tragere en dus goedkopere geheugen kitje
Als je een x3d processor hebt, maakt dat toch niet zo heel veel uit.
En als Zen 6 launched dan heb je waarschijnlijk 8000Mhz geheugen kit nodig als je het optimaal wilt laten draaien. Dus dan boeit het toch vrij weinig wat voor geheugen je nou hebt.
Het blijft niet bij geheugen maar van alles loopt de prijs op, opslag in korte tijd met ruim 30%, voeding met meer dan 50% en de prijzen van moederbord en GPU stijgen ook weer.
Het duurt nog wel 2 jaar tot de next-gen consoles uitkomen dus tot die tijd kan ik nog prima gamen met de Xbox en koop ik voor deze belachelijke prijzen helemaal niets.
Een systeem bouwen is leuk en ik kan het ook wel betalen maar ik laat me niet uitmelken door een klein kliekje hebzuchtigen, want dat is uiteindelijk waar het altijd op neer komt.

Sssst niet te hard op typen dat je DDR5 goedkoper was.
Nee zonder dollen kwestie van tijd dat die kit gaat stijgen die je hebt.
Well het is net andersom, ik heb het toen veel meer betaald dan het nu kost, maar inderdaad, het zal wel terug naar die prijs geen op termijn ;)

Het blijft niet bij geheugen maar van alles loopt de prijs op, opslag in korte tijd met ruim 30%, voeding met meer dan 50% en de prijzen van moederbord en GPU stijgen ook weer.
Het duurt nog wel 2 jaar tot de next-gen consoles uitkomen dus tot die tijd kan ik nog prima gamen met de Xbox en koop ik voor deze belachelijke prijzen helemaal niets.
Een systeem bouwen is leuk en ik kan het ook wel betalen maar ik laat me niet uitmelken door een klein kliekje hebzuchtigen, want dat is uiteindelijk waar het altijd op neer komt.
Ik zat in de markt voor een nieuwe game systeem, maar eerlijk gezegd ben ik voorlopig goed (en goedkoper) af met cloudgaming. Voor die 15/maand kan ik nog wel even door.

Ik zat in de markt voor een nieuwe game systeem, maar eerlijk gezegd ben ik voorlopig goed (en goedkoper) af met cloudgaming. Voor die 15/maand kan ik nog wel even door.
Als de pre-order prijs enigszins redelijk is ga ik me volgend jaar een poosje vermaken met de Steam Machine.

Idd is niet leuk meer.
Well het is net andersom, ik heb het toen veel meer betaald dan het nu kost, maar inderdaad, het zal wel terug naar die prijs geen op termijn ;)
Dat is logisch eerst was DDR5 nieuw en duur, nu meer gemeengoed enzakt het.
Wat ik al zei dat zal weer gaan stijgen en idd zie de link maar.

Daar valt toch niet tegen op te vechten. Dacht tijdje geleden ook een platinum voeding te kopen. Toen ik de prijzen zag tegen de 200 euro was ik er ook snel klaar mee.
Toen maar een oudere gold voeding genomen tegen de 100 euro.
Betreft opslag. PCi-e 5.0 stel ik verlopig wel uit.
Ga voor de meer prijs liever voor een grotere pci-e 4.0 ssd.
Prijzen van de moederbord is niet echt veel aan te doen.
Ga je tegenwoordig voor een 140 euro kostend bord, krijg je een kaal bord met amper iets erop.
Voor een redelijk bord betaal je tegenwoordig tussen de 220 en de 330 euro voor.

Consoles zijn wel leuk, maar als je maar zoals ik( 10% van het aanbod speelt) is het ook een dure uitgave aan de console zelf.

Mijn set van 64GB kocht ik voor 229.90 euro
Datzelfde setje kost nu 883 euro
Post automatically merged:

Consoles zijn wel leuk, maar als je maar zoals ik( 10% van het aanbod speelt) is het ook een dure uitgave aan de console zelf.

Als je een bepaalde game veel speelt, en je het niet erg vind om met controllers te spelen is dat toch goedkoper dan een PC in elkaar steken.
Voor 500 euro heb je niet zoveel PC.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh