reMarkable Paper Pro review: Digitaal notitieblok betreedt kleurentijdperk

Lid geworden
mrt 6, 2017
Notities maken is een belangrijke vaardigheid om informatie effectief te verwerken, te begrijpen en te onthouden. Met de komst van de pc en smartphone leek de toekomst aan notitie-apps, maar geen daarvan weet het gemak en de vrijheid van papier en pen te evenaren. De Paper Pro is reMarkables derde generatie digitaal notitieblok op basis van e-ink-technologie, en de eerste met backlight én kleuren. Lukt het reMarkable met de Paper Pro wel om pen en papier te doen vergeten? ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Een interessante ontwikkeling. Maar wel erg prijzig en dan moet je eigenlijk ook nog eens een abonnement hebben, terwijl de fabrikant er ook voor had kunnen kiezen om synchronisatie via de ganbare clouddiensten (Google, OneDrive, DropBox e.d.) te bieden. Dat vind ik wel een enorm nadeel.

Los daarvan schrijf ik bijna niet meer met de hand. Mijn handschrift was altijd al behoorlijk slecht en is alleen maar slechter geworden in de periode dat ik begon met typen. Daardoor type ik veel liever, en dat doe ik behoorlijk veel sneller (en vooral leesbaarder) dan met handschrift. Dus voor mij is een dergelijk product absoluut niet bedoeld :)

Leuk dat je dat opmerkt. Het eerst ben ik het helemaal mee eens, zoals ik aangeef in de review dat kan echt nog beter. Ten aanzien van het handschrift heb ik het uiteindelijk andersom ervaren. Na jarenlang alleen maar typen was mijn handschrift echt onleesbaar. Maar juist door gebruik van een digitaal notebook komt het terug. Ik ben inmiddels weer heel leesbaar aan het schrijven in het echt. Oefening baart kunst en dat geldt duidelijk ook voor schrijven met pen en papier of zoals hier pen en tablet. En dit laatste heb ik bij de iPad Pro in combinatie met de Apple-pen nooit ervaren, daarvoor veel te glad allemaal. Schiet alle kanten op. Hier niet. Nee, dit is als het om slecht handschrift gaat voor mij eerder een medicijn dan een bevestiging van verloren kwaliteit.

Dank! top review, alleen al voor het scherm zou ik dit graag zien als de vervanger voor m'n PocketBook Touch HD3 maar voor de rest heeft het voor mij vooral een hoog "speelgoed" gehalte.
Dus vooral leuk maar alleen als e-reader zit het prijskaartje best wel in de weg, voor alle andere mogelijkheden zou ik gebruiksscenario's moeten verzinnen en ik kom nu even niet verder dan boodschappenbriefje. :d

Leuke en interessante review om te lezen, maar ik mis een beetje wat nu de prijzen zijn van zowel deze als de concurrentie. Wel dat het duur is, maar wat dat dan inhoudt.... Of ik heb eroverheen gelezen natuurlijk. Ik zit zelf niet in de materie dus zou die er graag bij willen zien staan in het artikel.

Edit: ik mis daarnaast het letterlijke antwoord op de vraag die in de inleiding wordt gesteld: "Lukt het reMarkable met de Paper Pro wel om pen en papier te doen vergeten?"

Dank! top review, alleen al voor het scherm zou ik dit graag zien als de vervanger voor m'n PocketBook Touch HD3 maar voor de rest heeft het voor mij vooral een hoog "speelgoed" gehalte.
Dus vooral leuk maar alleen als e-reader zit het prijskaartje best wel in de weg, voor alle andere mogelijkheden zou ik gebruiksscenario's moeten verzinnen en ik kom nu even niet verder dan boodschappenbriefje. :d
De prijs staat op pagina 10 bij de specs, EUR 699.

@xzandr mooi dat de prijs al is gevonden. Vind je dat die prominenter vermeld moet worden dan alleen (?) in de specstabel? Het is voor een "e-reader met een hoog speelgoed gehalte" inderdaad veel te duur maar dat is dan ook geen juiste omschrijving van het product. Het is eerst en vooral een digitaal notitieblok met een bepaalde kwaliteit, manier van werken etc die je veel biedt maar ook wel aanpassing van je vraagt. Ik heb dat allemaal proberen te verduidelijken. Maar ik wil zeker kijken of we meer van dit soort zaken kunnen reviewen. Dank voor je reactie.
Post automatically merged:

@Cleef hihi, daar heb je een terecht punt. En ik maar zoeken naar een goede afsluiter en hij lag voor het oprapen... Dank.

Maar om de vraag "Lukt het reMarkable met de Paper Pro wel om pen en papier te doen vergeten?" te beantwoorden: Ja, maar eigenljik deed de reMarkable 2 dat ook al. Die is zoals ik schrijf ook nog te koop en ik zag zelfs een paar leuke aanbieden (of beter gezegd, onze eindredacteur zag die). Alleen zou ik dan denk ik toch voor deze kleurversie gaan vooral ook vanwege de backlight. Dat is echt een winstpunt.

Dan blijft de vraag, zou je hiervoor moeten instappen op dit moment? Ik denk als je niet tegen het bedrag aan botst (baas betaalt, eigen baas) dan kan dat zeker. En dan biedt het veel. Je kunt echt papierloos gaan werken, het werkt veel intuïtiever dan een notebook of andere tablets omdat het veel beter schrijft, ook meer mogelijkheden biedt om tijdens het maken van notities aan te passen etc. Maar... in hoeverre dit lukt, dat bepaal je wel zelf. Je moet ook een bepaalde bereidheid hebben jouw wensen/werkwijze aan het apparaat en de software die erbij hoort aan te passen. Want, en dat heb ik hopelijk ook voldoende duidelijk gemaakt, de software op te tablet is prima (maar kan beter, al vind ik de afwezigheid van fulltextsearch wel een gemis, OneNote op een Surface indexeert zelfs niet-geconverteerde handschrift), het synchroniseren is ook mooi (maar niet gratis) maar je moet wel meegaan in de werkwijze die reMarkable voorlopig oplegt.

Kortom, Ja het is voor mij voldoende om pen en papier te doen vergeten maar ik hou nog wel een flinke wensenlijst over. En ik hoop wel dat reMarkable in elk geval een deel daarvan via softwareupdates nog voor de huidige reMarkable Paper Pro en liefst ook de reMarkable 2 toevoegt tijdens de tijd dat deze apparaten er zijn. Ik weet dat innoveren duur is en marktaandeel veroveren kostbaar, maar alleen vernieuwen als je een nieuw product introduceert, is niet meer van deze tijd en dan schiet je jezelf in de voet. Daar ligt de grootste opdracht voor het bedrijf wat mij betreft.

Laatst bewerkt:
mooi dat de prijs al is gevonden. Vind je dat die prominenter vermeld moet worden dan alleen (?) in de specstabel?
De prijsvermelding is prima hoor ik had het ook niet gemist vandaar dat ik stelde dat voor mijn gebruik (hoofdzakelijk als e-reader) de prijs best in de weg zat.
Geen idee waar de misvatting vandaan komt dat ik de prijs niet had gezien, misschien moet ik eens aan m'n zinsopbouw gaan werken. ;)
E-reader met hoog speelgoed gehalte doet het apparaat inderdaad tekort maar ik zou voor mezelf geen verdere nuttige use case hebben voor de mogelijkheden die het bied.

@xzandr mooi dat de prijs al is gevonden. Vind je dat die prominenter vermeld moet worden dan alleen (?) in de specstabel?
Dat zou voor mij wel van toegevoegde waarde zijn eerlijk gezegd. Vooral ook bij de bespreking van concurrenten. Daarbij lees ik iets als (ik parafraseren): deze is wel duurder dan die ander, maar nog niet zoveel duurder. Daar had ik dan graag (advies)prijzen bij gezien. Want is duurder 100 euro, 200 euro, de helft etc?

Daarnaast zou ik dit ook terug laten komen in de inleiding en in de conclusie (is deze papiervervanger voor x bedrag het waard? Met als antwoord als je x te besteden hebt is het het waard/niet waard). Even kort door de bocht: de meeste mensen hebben geen geldboom in de tuin staan dus hoe duur iets is bepaalt mede of iets "het waard" is.

@Cleef hihi, daar heb je een terecht punt. En ik maar zoeken naar een goede afsluiter en hij lag voor het oprapen... Dank.

Maar om de vraag "Lukt het reMarkable met de Paper Pro wel om pen en papier te doen vergeten?" te beantwoorden: Ja, maar eigenljik deed de reMarkable 2 dat ook al. Die is zoals ik schrijf ook nog te koop en ik zag zelfs een paar leuke aanbieden (of beter gezegd, onze eindredacteur zag die). Alleen zou ik dan denk ik toch voor deze kleurversie gaan vooral ook vanwege de backlight. Dat is echt een winstpunt.

Dan blijft de vraag, zou je hiervoor moeten instappen op dit moment? Ik denk als je niet tegen het bedrag aan botst (baas betaalt, eigen baas) dan kan dat zeker. En dan biedt het veel. Je kunt echt papierloos gaan werken, het werkt veel intuïtiever dan een notebook of andere tablets omdat het veel beter schrijft, ook meer mogelijkheden biedt om tijdens het maken van notities aan te passen etc. Maar... in hoeverre dit lukt, dat bepaal je wel zelf. Je moet ook een bepaalde bereidheid hebben jouw wensen/werkwijze aan het apparaat en de software die erbij hoort aan te passen. Want, en dat heb ik hopelijk ook voldoende duidelijk gemaakt, de software op te tablet is prima (maar kan beter, al vind ik de afwezigheid van fulltextsearch wel een gemis, OneNote op een Surface indexeert zelfs niet-geconverteerde handschrift), het synchroniseren is ook mooi (maar niet gratis) maar je moet wel meegaan in de werkwijze die reMarkable voorlopig oplegt.

Kortom, Ja het is voor mij voldoende om pen en papier te doen vergeten maar ik hou nog wel een flinke wensenlijst over. En ik hoop wel dat reMarkable in elk geval een deel daarvan via softwareupdates nog voor de huidige reMarkable Paper Pro en liefst ook de reMarkable 2 toevoegt tijdens de tijd dat deze apparaten er zijn. Ik weet dat innoveren duur is en marktaandeel veroveren kostbaar, maar alleen vernieuwen als je een nieuw product introduceert, is niet meer van deze tijd en dan schiet je jezelf in de voet. Daar ligt de grootste opdracht voor het bedrijf wat mij betreft.

Je reactie is bijna een (nieuwe) conclusie op zichzelf :LOL: Overigens niet dat ik hem anders interpreteer als in het artikel. Je hebt in het artikel goed proberen uit te leggen hoe je dit product gebruikt en wat (voor jou) de toegevoegde waarde is en wat voor voordelen het bied.

Dat waardeer ik heel erg, want het lastige met dit soort producten is dat je (ik tenminste) het voordeel niet ziet zonder de praktijk(ervaring). Dat maakt ook direct het erg moeilijk om zoiets te verantwoorden "out of the blue". Ik ben niet de (directe) doelgroep hiervoor, vooral omdat het voor mij gewoon veel te duur is en ik, tot een week geleden, zelfs geen tablet in huis had.

Zouden er dergelijke producten als "instap" model zijn dan is het voor de beginnende doelgroep mogelijk interessanter. Die dan later de overstap zouden kunnen maken naar een "pro".

Ik zelf zal het dus nog even met ouderwetse notitieblok moeten doen, alhoewel die ook vaak voor lange tijd al stof ligt te happen.

Misschien nog wel een vraag: stel dat je een dergelijk product "op het werk" hebt liggen voor meerdere mensen om te gebruiken, hoe makkelijk/moeilijk kan je van gebruiker wisselen? Of kan dit überhaupt niet/heel moeilijk?

Ik bedenk me net een use-case waarbij je diy apparaat op kantoor ergens voor algemeen gebruik neerlegt om paper waste tegen te gaan/een dag mee te nemen naar een klant (om goede sier te maken) etc.

Hi, nee het apparaat is niet multiuser. Het abonnement ook niet. Je kunt natuurlijk een soort gedeeld account erop gebruiken en ook koppelen aan het abonnement, maar zo is het niet bedoeld. reMarkable biedt wel een zakelijke abonnementsversie maar die is vooral gericht op hardware-vervanging en centraal beheer van meerdere tablets en users. Er is geen "sharepoint-achtige" gedeelde werkomgeving ofzo. Volgens mij, dat kon ik niet vinden en heb die paragraaf uiteindelijk weggelaten omdat het te weinig informatief was, ook geen remote management in de zin van een geforceerde remote-wipemogelijkheid enzo. Terwijl ook gezien de prijs en het "gadget-gehalte" dit zeker ook voor marketingbureaus en creatieve beroepen denk ik enorm kan scoren.

Vind je dat die prominenter vermeld moet worden dan alleen (?) in de specstabel?
Nu ik hier nog even over nadenk is het misschien wel handig als alle auteurs afspreken dat de prijs bij een review altijd (nog eens) bij de specslijst vermeld word.
Nu is het zo dat afhankelijk van de schrijf/presentatie stijl van een auteur prijzen steeds op een andere plaats te vinden zijn.
Prijs is belangrijk dus beter 2x vermeld dan helemaal niet, met een keer extra bij de specs hoeft verder niemand concessies te doen aan de persoonlijke stijl.

OK dank voor de tip. Zal het eens in de groep gooien. Misschien kunnen we het ergens nadrukkelijker toevoegen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh