[RETRO] 8088 XT DTK PIM-TBIO-Z

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik heb voor de zekerheid nog eens gekeken naar de floppy kabel. Maar dit is de gewone kabel. 1 met een 3.5 en 5,25" voor de twist, en met 3.5 en 5,25" na de twist. De twist zit vanaf pin 10-16
Dat is het probleem ook niet.

Er is ook nog iets, wat ik al eerder noemde met het "adres" dmv de jumpertjes (DS0-DS3)
Normaal is de A drive DS1, bla bla....
Maar weer met allerlei uitzonderingen, waaronder een kabel zonder twist er 1 is en waar TEAC in het bijzonder blijkbaar weer afwijkt van "standaarden" en waar je blijkbaar standaard begint bij DS1, in bijzondere gevallen je begint bij DS0 :ROFLMAO: ...

Oftewel wat ze zeggen:: probeer maar wat :ROFLMAO:

Ik lees nu ook iets over een terminator op de drive op de middelste zou die niet aanwezig moeten zijn, want dan zouden ze elkaar "imiteren"
Dat probleem heb ik ook....

Laatst bewerkt:
Vanavond nog even ermee bezig geweest

Op de 1.2MB drive heb ik iets gevonden wat lijkt op een 16pin dip socket, met daarin die terminator die te verwijderen is.
Op de 360KB kon ik die niet direct terug vinden. 2 dingen die misschien een terminator zouden kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Maar op deze drive zitten deze ook vastgesoldeerd.

Ik kan nu een paar dingen proberen:

1. De 1.2MB als drive A, de 360 KB als Drive B. Dan ga ik er dus vanuit dat Drive A de termination doet, terwijl drive B hem niet (nodig) heeft. En daarna stoeien met DS0-3
2. De 360KB als A: (vanuit gaand dat die "vaste termination" heeft) en dan van de 1.2MB de terminator eraf halen en daarna weer stoeien met DS0-3

Kan zijn dat beide op DS1 moeten, maar ook DS1-DS2 of zelfs DS0-DS1

Voor nu eerst wachten op de grafische kaart. Die zou morgen moeten binnenkomen.

Ik heb voor de zekerheid nog eens gekeken naar de floppy kabel. Maar dit is de gewone kabel. 1 met een 3.5 en 5,25" voor de twist, en met 3.5 en 5,25" na de twist. De twist zit vanaf pin 10-16
Dat is het probleem ook niet.

Er is ook nog iets, wat ik al eerder noemde met het "adres" dmv de jumpertjes (DS0-DS3)
Normaal is de A drive DS1, bla bla....
Maar weer met allerlei uitzonderingen, waaronder een kabel zonder twist er 1 is en waar TEAC in het bijzonder blijkbaar weer afwijkt van "standaarden" en waar je blijkbaar standaard begint bij DS1, in bijzondere gevallen je begint bij DS0 :ROFLMAO: ...

Oftewel wat ze zeggen:: probeer maar wat :ROFLMAO:

Ik lees nu ook iets over een terminator op de drive op de middelste zou die niet aanwezig moeten zijn, want dan zouden ze elkaar "imiteren"
Dat probleem heb ik ook....

Terminator alleen op de laatste drive houden die op het uiteinde zit (zelfde idee als SCSI)

De middelste Terminator eruit halen en bewaren.

Zover was ik ook al, als je het laatste bericht had gelezen 😀

Videokaart is binnen
Zowel MDA als CGA werkt

1776272560466.png

Verder ga ik de floppydrives deze week verder proberen te configureren.

Met de toetscombinatie CTRL + Alt + (+/-) kun je ook hier de processorsnelheid tussenm de 4,77MHz en 10 MHz schakelen.
Wel leuk gedaan met de Turbo Led!

1776273099940.png

1776273116996.png

Ik zal nog eens kijken of die XT-IDE controller ook een IDE-LED functie heeft, ik heb ergens nog wel van die passende rechthoekige ledjes voor in de uitsparingen eronder.

Gisteravond nog even met de drives bezig geweest. De 360KB werkt gewoon, alleen de 1.2MB wordt ook wel gevonden alleen geeft foutmelding op alle diskettes die ik eerder goed getest heb. Vermoed iets met de drive zelf.

Maargoed, heb een aantal 32MB CF kaartjes besteld en paar IDE CF kaarten voor in een I/O slot.
Die kunnen mooi als slave drives functioneren in oude PC's

Laatst bewerkt:
Ik heb nog geprobeerd met de DRIVPARM opdracht, maar hij reageert daar in verschillende opzichten wel raar mee.

De B: drive, een 5.25" 1.2MB doet het nergens mee. Deze ga ik dus in een 486 testen, standalone
De 360KB A: drive werkt gewoon

Vervang ik de B drive voor een 1.44MB, en stel ik daarvoor de juiste parameters in, dan krijg ik deze resultaten:
1. Met een 1.44 MB floppy krijg ik error reading Drive B melding
2. met een eerder geformatteerde 720 leest hij deze uit.
3. Formatteren naar 720 KB, of er anderzijds naartoe willen schrijven krijg ik ook een error , bad sector spoor 0 fout. Uiteraard de "720KB hole" afgeplakt, en via DRIVPARM de drive ingesteld op 720KB.

Ik heb nog een floppy controller liggen, deze zou ook alle drives aan moeten kunnen: 360KB, 720KB, 1.2MB en 1.44 MB
Misschien dat ik die nog probeer, al heb ik liever een 8 bit kaartje

Mijn nieuwe speelgoed voor deze PC is al onderweg.

Dat is toch hetzelfde als de instructie van Dos Days die ik heb gebruikt?

met de gegevens daar:

Drive B is 1
Format is 2 (720KB)
tracks is 80
sectors is 9
/n voor niet verwijderbaar
/c voor change line

command wat ik zelf invoerde in config.sys was dan:

Code:
DRIVPARM=/D:1 /F:2 /T:80 /S:9

Ik kan de sectors nog eens aanpassen naar 8, maar of dat helpt....

De MSD tool van M$ gaf ook netjes een 720 KB drive aan, zoals ik al eerder aangaf. Hij leest ze ook wel, alleen schrijft ze niet, en kan ze ook niet zelf op 720KB formatteren met een afgeplakte 720KB hole

Beetje een "dubbelpost"
Ik had de IDE-CF + CF kaartjes binnen gehad...

1777138335925.png

Op de IDE-XT kaart zit nog een extra aansluiting voor een slave drive. Daarop heb ik deze aangesloten. Op de CF kaartjes kan ik de games plaatsen/uitwisselen met een PC waarop ik een ISO file heb met allemaal spellen uit die tijd
De IDE kabels van het CF gedeelte allemaal netjes afgewerkt. De floppy connector wil ik later nog netter weg/afwerken, net als alle andere flatcables.

1777138721396.png

Opzich werken de kaartjes goed alleen denk ik dat ze verkeerd geformatteerd worden.Ik heb ze gewoon met de aanwezige DOS 6.22 op de XT geformatteerd. Bij is dan ook uit te lezen en te beschrijven vanaf c naar d.

Maar toen ik het kaartje in een Windows Vista PC drukte (met card reader) zag ik de aanwezige spellen die er heen waren gekopieerd niet. Wel opende hij die drive en kon ik er vanaf de vista pc heen kopiëren.

Terug in de XT zag hij de nieuwe games die ik erheen had gekopieerd weer niet. Wel waren de games die ik er eerder heen had gekopieerd dmv c naar d kopiëren in de XT pc beschadigd geraakt.

Toen de boot drive van de XT pc maar eens naar de Vista PC gezet. Daarvan vind de vista pc wel alles en gaat ergens kopiëren ook goed, en deze leest de XT pc vervolgens ook goed uit.

Dus ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het formatteren/ creëren FAT systeem

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh