[RETRO] AMD Athlon 600 SCSI Bak

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
AMD Athlon 600 (Slot A)

CPU: AMD Athlon 600
Moederbord: MSI K7 PRO V1.1
<<Klik hier voor info>> <<Review Hardware.info>>
Geheugen: 512MB (2x256MB CRUCIAL PC100 CL2, MT16LSDT3264AG-10EE3
Videokaart: Asus V7100 Pro (Geforce 2 MX400 64MB)
Geluidskaart: n.n.b
Speakers: /
HDD Controller: Adaptec AHA-2940U2W
HDD: HP ST33706LW 36GB ULTRA3 10K SCSI DRIVE
HDD Cooler: Gembird Keyteck HD-A2
Optical drive(s) 1: /
Optical drive(s) 2: /
Behuizing: Onbekend
Diskettestation: 3,5 Inch 1,44MB Wit
Operating System: Windows Millenium Edition (build 4.90.3000)

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik heb systemen van een 8088XT tot Pentium 3, waarbij alle systemen bestaan uit een processor van Intel. Ik mis in dit hele rijtje een AMD.
Van AMD heb ik nog een 233MHz (socket 7) en 600MHz(Slot A) liggen. De 233 moet alweer in een AT kast, MAAR de 600MHZ Athlon kwam uit in de periode dat de ATX standaard was.
Nou daar moet ik dan wel een kast voor hebben. Kortgeleden heb ik de Pentium 75 omgebouwd, want die zat in een ATX kast, terwijl die in een AT style kast behoort. Ik kan er niet tegen als een AT bord in een ATX kast zit, met een gapend groot gat waar in het ergste geval iets naar binnen kan vallen.

Door die ombouw is dus de oude kast van de Pentium 75 vrijgekomen. En daar wilde ik iets mee gaan doen.

Wat is nu het plan:

Ik heb 2 Slot A moederborden liggen. Even uitzoeken wat de beste kandidaat is. Daarop komt dus de AMD Athlon 600MHz. SDRAM PC100 is het geheugen dat gebruikt wordt voor dit systeem. Zo uit mijn hoofd ondersteunen de borden die ik heb tot 768MB RAM. I twijfel of ik die modules heb in 256MBx3 formaat. Daarbij wil ik het systeem ook niet dusdanig volgooien. Ik wil dus rekening houden,met wat er in die periode ook gangbaar was... Ik vermoed ergens tussen de 128-256MB.
1 van de borden kon met een update een 60GB drive aan. Misschien heeft hij deze update al, het andere moederbord moet ik nog uitzoeken. nu is die 60BG(IDE) niet zo heel interessant in dit geval, want ik heb nog een SCSI 68pin drive liggen van ~36GB. Dit samen met een Adaptec UW of U2W kaart...
Heel eerlijk, ik heb voor een kennis 1x met een zelfde SCSI kaart gewerkt. Zijn systeem was toen ontregeld, en ik ben daar wel even mee bezig geweest om dit weer recht te zetten. Toen met iets meer tijdsdruk, omdat het om een PC van een muziek produktie bedrijf ging. Maar nu het van mezelf zonder tijdsdruk is, wil ik die uitdaging weer eens aangaan. 8-)
De videokaart ben ik nog niet uit. Ik heb wel kaarten liggen die sws wel werken, maar ik wil wel iets wat ook van die periode is (tot 2 jaar voor, en 2/3 jaar na produktie van de CPU). De moederborden gaan ook maar tot AGP 2X

En belangrijkste van alles: De hardware die ik heb testen op werking.

Moederbord heb ik uitgekozen. Het is de MSI K7 PRO die ook door Hardware.info getest is **Linkje Review**
De andere keuze zijn geweest, een Gigabyte GA-7IX. Ik vond de plaatsing van de IDE/Floppy connectoren bij het MSI bord mooier.
CPU erop, geheuigen erin. Het geheugen moet ik nog even mee bezig. Er zitten tijdelijk 3x256MB in, alleen herkent hij maar 256MB.. Misschien verkeerde modules.
Verder alle kaarten en HDD erin. En een paar nodige Frontpanel kabeltjes aangesloten.

1731447106987.png

Een Asus V7100 Pro (Geforce 2 MX400 64MB) samen met een USB 2.0 kaartje en onderin de Adaptec AHA-2940U2W controller.

1731447368087.png

En als het geheel dan ingesteld is in de BIOS en werkt:

1731447451329.png

1731447489498.png

Momenteel draait hij een test via de SCSI BIOS op de Harddrive om deze te testen op fouten.
Die 10.000 RPM klinkt wel lekker

Nog een foto van het moederbord... De MSI K7 Pro:

IMG20240327185441.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeert NT4.0 erop te krijgen, maar dat lukt tot dusver niet. Driver issue...MSDOS is geen enkel probleem.
Vanavond even kijken wat hij doet met W2K

Edit:
Win2K SP4 geeft geen enkel probleem tot dusver...

Jammer van NT4.... had hem er graag in dualboot voor de leuk erbij gehad. (Dan moet die maar een keer bij een ander systeem erop met IDE drive in Dualboot)

Laatst bewerkt:
NT4 is nooit een consumenten product geweest. Dus vind het ook niet raar dat het niet werkt.

NT4 is nooit een consumenten product geweest. Dus vind het ook niet raar dat het niet werkt.

Wat een onzin.
De drivers zijn er, dus het zou gewoon moeten werken. Of het nou consumenten, workstation of server is....dat staat helemaal los van elkaar.

Wil morgen nog eens proberen om het op ME voor elkaar te krijgen

Laatst bewerkt:
Dus je wilt zeggen dat 90% van de markt er NT 4.0 erop hadden staan? (in die tijd was het allemaal windows 98 se of me)
Hoe groter de userbase is des te sneller worden fouten ontdekt en word er een oplossing voor gevonden.
Dat er NT 4.0 drivers waren is misschien uit vrije wil als nog uitgegeven.

Zo gaf diamondmm ook een driver uit voor hun monstersound mx300 voor windows xp..
Alleen daar op heeft die kaart het nooit goed gedaan.. En deed het beste met de windows 98 drivers.
Dus dat er drivers zijn wilt niet zeggen dat de gros van de mensen die ook gebruikt hebben (zoals die NT 4.0 drivers)
Zolang je bij de meeste gebruikte OSsen blijft van die tijd zou je minimaal tot geen problemen hoeven te ervaren.

Dus je wilt zeggen dat 90% van de markt er NT 4.0 erop hadden staan? (in die tijd was het allemaal windows 98 se of me)
Hoe groter de userbase is des te sneller worden fouten ontdekt en word er een oplossing voor gevonden.
Dat er NT 4.0 drivers waren is misschien uit vrije wil als nog uitgegeven.

Nee, ik zeg dat het onzin is dat "omdat NT4 geen consumentenprodukt zou zijn, het eerder normaal zou zijn dat het niet werkt."

Dus je wilt zeggen dat 90% van de markt er NT 4.0 erop hadden staan?
Dat verzin je zelf.

SCSI werd ook gebruikt en dan voornamelijk op Servers en Workstations.... Dus het is eerder raar dat het niet werkt.

Het zal eerder deze specifieke kaart zijn, afkomstig uit een Dell, dat het niet werkt.

Bij een TPU-er werkte de gewone versie wel. Een Tweaker had dezelfde issue met deze kaart, en moest hem "debranden" met andere firmware.

Maar Windows 2000 SP6 pakt hem wel automatisch. Ben hem nu opnieuw aan het formatteren met WinME. en dat lijkt ook goed te gaan.

Laatst bewerkt:
Even wat benchmarks gedraaid, standaard instellingen:

3dmark99.png

3dmark2000.png

atto.png

Laatst bewerkt:
Ik had 2 andere SCSI kabels gekocht, omdat de kabel die erin zat, allemaal losse draden had, en een wirwar werd. Ook de folie erom was allemaal los geraakt. Dat zag er niet uit. Deze waren inclusief terminator.

Daarnaast werd de SCSI HDD (te) heet (10.000RPM!). Zo warm dat ik hem na Windows installatie eerst heb laten afkoelen voor 20 minuten.
Daarvoor heb ik een HDD koeler geplaatst. Dat probleem lijkt nu verholpen.

1732228865796.png

De batterij(en) zijn voor een ander project.

Laatst bewerkt:
Ook deze PC heeft een nieuwe behuizing gekregen. De vorige behuizing miste een 3.5" bezeltje, of eigenlijk 2, want ik had er 2 floppy drivers in gedrukt. Ik kwam dezelfde behuizing tegen, als die ik voor de Pentium II-400 heb gebruikt. De Asus T5-AB (Elon Vital T5)

Hier de behuizing met de Athlon 600 ingebouwd:

1734289241895.png

1734289254070.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh