Review: be quiet! Dark Perk Ergo Muis

Lid geworden
jan 7, 2025
Inhoudsopgave

• Intro
  • Unboxing
  • Specs
  • Uiterlijk en bouwkwaliteit
  • Ergonomie
  • Prestaties
  • Knoppen
  • Software
  • Conclusie
_DSC6866.JPG

Intro

Met de introductie van de be quiet! Dark Perk Ergo zet fabrikant be quiet! een opvallende stap buiten zijn traditionele comfortzone. Het Duitse bedrijf staat al jaren bekend om stille pc-componenten zoals voedingen, koelers en behuizingen. Met deze muis probeert het merk nu een nieuw segment. De vraag is echter: kan de be quiet zich kan meten met gevestigde namen als Logitech, Razer of Corsair?

Via Koen kreeg ik de kans om deze muis aan de tand te voelen waarvoor dank! Ik probeer desondanks om deze zo objectief mogelijk te reviewen.

_DSC6869.JPG

Unboxing

Wat krijg je zoal meegeleverd als je deze muis aankoopt?

_DSC6870.JPG

• De muis zelf uiteraard
  • Een extra setje ‘schuivers/glijvoeten’ zodat je deze op termijn zelf kan vervangen moest het nodig zijn
  • Een knal oranje kabel met als ingang een oude USB aansluiting en als uitgang een USB-C aansluiting.
  • Een handige adapter om van USB-C naar USB te gaan, waarvan de onderkant van rubber is zodat deze niet snel gaat wegglijden (een mooi detail!)
  • Een 2.4 Ghz mini radio ontvangen (USB 2.0)

_DSC6875.JPG

Specificaties

be quiet! heeft de specificaties mooi samengevat op de onderkant van de doos, dat scheelt me een tabelletje opmaken ;)

_DSC6868.JPG

Uiterlijk en bouwkwaliteit

Op het eerste gezicht is de Dark Perk Ergo een vrij minimalistische muis. De vormgeving is sober en strak, volledig uitgevoerd in zwart en zonder opvallende RGB-verlichting. In mijn ogen een nette muis die je ook prima in een kantoor omgeving kan gebruiken.

Wat vooral opvalt is dat de onderkant deels open is. Ik vermoed dat dit gedaan is om het gewicht laag te houden. Hij weeg maar 55 gram wat ik echt wel als laag ervaar. Initieel is dat even onwennig en dacht ik dat er nog een batterij of iets dergelijks in moest gestoken worden. Niets is echter minder waar en de muis is compleet zo.

_DSC6871.JPG

Je merkt dat ze echt moeite gedaan hebben in het ontwerp om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Gelukkig moet je daarbij niet inboeten aan stevigheid, je kan er gerust flink in knijpen zonder dat er iets aan de hand is. De behuizing geeft niet mee en voelt stevig aan. Het past dus wel bij het plaatje van be quiet! van kwalitatieve producten!

Qua afmetingen kijk je naar 120 x 66 x 44 mm, het is geen gigantisch grote muis en gaat volgens mij ook goed passen bij mensen met kleinere handen. Qua afwerking heeft hij een matte laag die genoeg grip geeft en op het eerste zicht relatief schoon blijft.

Onder de muis bevinden zich 100% witte PTFE-glijvoeten. Dit materiaal wordt vaak gebruikt in premium gamingmuizen omdat het bijzonder weinig weerstand heeft op muismatten. Hierdoor glijdt de muis soepel en voorspelbaar met minimale moeite.

Ergonomie

Dit vind ik iets moeilijker om te beoordelen want dit is natuurlijk persoonlijk. De muis is alleszins gemaakt voor rechtshandigen in het achterhoofd maar be quiet heeft ook een ‘neutrale’ variant gemaakt genaamd be quiet! Dark Perk Sym, welke dus symmetrisch is.

Met een productnaam ergo creëer je natuurlijk wel hoge verwachtingen maar ik vind dat deze muis prettig is om vast te houden en gebruiken. Na 8-9u non-stop gebruik was ik de muis nog niet beu en stoorde ik me ook niet direct aan een bepaald element. De vormgeving zorgt ervoor dat je hem heel natuurlijk kan vastpakken. Ook mijn linker duim en pink kunnen zich goed nestelen aan de zijkanten. Dit is bij te kleine muizen of slecht ontworpen muizen wel eens minder voor mij.

_DSC6872.JPG

Prestaties

De Dark Perk Ergo bevast een snelle sensor (PixArt PAW3950) die je kan instellen tot een een maximale resolutie van 32.000 DPI. Is dat bruikbaar? In mijn ogen nee, hij beweegt dan veel te snel bij de minste beweging waardoor ik er niet nauwkeurig genoeg mee kan werken. Verder kan je een polling rate instellen van maximaal 8000 Hz. Dat betekent dat de muis tot 8000 keer per seconde zijn positie doorstuurt naar de computer. In theorie zorgt dit voor extreem lage latency en vloeiendere tracking. Ikzelf merk niet direct een verschil tussen 1000 Hz en 8000 Hz bij het testen.
Let wel op dat een hogere pollingrate zorgt voor een kortere batterijduur als je hem draadloos gebruikt. Volgens be quiet! moet je hem alleszinds om de 100u opladen bij een polling rate van 1000 Hz, dat lijkt me wel redelijk gezien het lage gewicht van de muis (en kleine capaciteit van de batterij). Opladen doe je gewoon door de USB-C kabel aan de voorkant van de muis in te steken, je kan vervoglens gewoon verder bedraad werken en je hoeft dus niet op het opladen te wachten alvorens de muis verder te kunnen gebruiken.

Op papier zijn de prestaties alleszinds meer dan in orde en in de praktijk ook gelukkig. Ik merk ook geen verschil tussen de draadloze verbinding (via de 2.4 GHz USB-dongle, geen bluetooth!) of een bekabelde verbinding. Ik vind het alleszinds wel fijn dat beide opties worden ondersteund! Dat is in mijn ogen zeker een pluspunt.

Knoppen

De muis beschikt over vijf programmeerbare knoppen, inclusief een DPI-schakelaar aan de onderkant van de muis. Hiermee kan je schakelen tussen verschillende gevoeligheden met een druk op de knop. Het ledje geeft daarbij aan welk profiel is geselecteerd. De hoofdknoppen maken gebruik van optische Omron D2FP-FN2-switches welke genoeg weerstand bieden en een redelijk duidelijk klikkend geluid hebben.

Het scrolwiel heeft een weerstandje die je niet kan uitschakelen zoals bij Logitech vaak wel het geval is. Je voelt dus de 'ribbels' als je aan het scrollen bent. Bij mijn standaard muis (Logitech M720) heb ik het scrolwiel wel ingsteld zodat hij 'glad' is en dit vind ik persoonlijk iets fijner. Jammer dat dit niet kan bij be quiet! Verder kan je het scrolwiel induwen van bovenaf of naar rechts bewegen als extra 'knop'. Je kan dus maar 1 functie toewijzen aan de scrolknop.

_DSC6873.JPG

Software

De muis kan worden geconfigureerd via de be quiet! IO Center-software. Hiermee kunnen gebruikers DPI-instellingen aanpassen, knoppen herprogrammeren en macro’s opslaan. Interessant is dat er ook een webversie van deze software welke eenvoudig werkt zonder dat je iets hoeft te installeren (zeker voor werklaptops die dichtgetimmerd zijn wel een voordeel!). De screenshots hieronder zijn van de webapp.

1773242478294.jpeg

Na het connecteren kreeg ik al meteen een software update voor de kiezen waarbij netjes de patch notes van getoond worden

1773242526971.jpeg
1773242564142-jpeg.1862

Vervolgens kom je dan in het dashboard terecht waarbij je heel wat kan instellen. Deze instellingen worden in het geheugen van de muis opgeslagen en kan je dus per PC anders instellen waarmee je gaat verbinden!

1773242652061.jpeg

Een van de belangrijkste instellingen zijn de 5 profielen voor het DPI die je kan aanmaken en waartussen je snel kan wisselen met de knop onderaan de muis. (vlak boven de aan/uit schakelaar)

1773242752379.jpeg

1750 vind ik zelf prettig werken maar dit is uiteraard persoonlijk.

Uiteraard is er ook een menu waarbij je kan instellen wat er juist dient te gebeuren bij het indrukken van een bepaalde knop. Zoals eerder vermeld heeft be quiet! het bij 5 knoppen gehouden, ietswat basis misschien maar ansich wel functioneel.

1773242804959.jpeg

Conclusie

De be quiet! Dark Perk Ergo is een indrukwekkende eerste stap van be quiet! in de wereld van de muizen. De muis combineert een ultralicht ontwerp met een een snelle sensors op de markt, een extreem hoge polling rate en een lange batterijduur. Hij laat zich bovendien goed vastpakken wat uiteraard belangrijk is. Met een prijs rond de 95€ is deze muis wel niet de allergoedkoopste.

Door de meegeleverde accesoires en de degelijke bouwkwaliteit heb ik wel het gevoel dat je waar krijgt voor je geld en is dit een goede eerste poging van be quiet!
Deze muis is wel niet bedoeld voor fanatieke gamers die heel wat extra knoppen willen programmeren of een RGB kermis willen, maar is door zijn strakke uiterlijk zowel privé als zakelijk te gebruiken. Met zijn prestaties is het wel duidelijk dat be quiet! heeft gemikt op een doelpubliek bestaande uit FPS gamers vermoedelijk, maar hij is dus breed inzetbaar.

_DSC6874.JPG

Pluspunten:
  • Zeer licht
  • Ligt goed in de hand
  • Zowel draadloos als bekabeld te gebruiken
  • Gevoeligheid is voldoende hoog in te stellen
  • Mapping van de knoppen kan via een webapp, geen extra te installeren software nodig
  • Veel accesoires en nuttige dongle (met rubber) bijgeleverd
  • Kwalitatief gebouwd
Verbeterpunten:
  • Verbinden draadloos loopt enkel via 2.4Ghz dongle, geen bluetooth voor te connecteren met extra device(s) of snel te wisselen tussen devices.
  • Scrolknop kan je enkel naar rechts bewegen als extra knop

Bijlagen

• _DSC6870.JPG
    _DSC6870.JPG
    4 MB · Weergaven: 61
  • 1773242564142.jpeg
    1773242564142.jpeg
    14.7 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Goede review! Heldere uitleg en veel info. Fijne muis, lijkt me zo. De kleurstelling en software doet me wat aan Steelseries muizen denken, eerlijk gezegd.
Toevallig ook getest in FPS games?
Over die DPI, mijn jongens gamen op minimaal 4000 DPI, is nog ver weg van 32000 maar ik vind 4000 al veel te veel :-)

Ik zat in Doom the Dark Ages ook op 4000DPI, 6000 was te veel. Voor wat desktop/internet wel 6000 DPI.
Bij wat preciezer werk, bijvoorbeeld in Gimp gaat de DPI nog veel lager.

Goede review! Heldere uitleg en veel info. Fijne muis, lijkt me zo. De kleurstelling en software doet me wat aan Steelseries muizen denken, eerlijk gezegd.
Toevallig ook getest in FPS games?
Over die DPI, mijn jongens gamen op minimaal 4000 DPI, is nog ver weg van 32000 maar ik vind 4000 al veel te veel :-)
Dankjewel! FPS speel ik al een tijdje niet meer (lange tijd een verslaving geweest :rolleyes2:), dus nee, daar niet in getest

Hey wat leuk, een tegenhanger van mijn review. Bijna had ik hem over het hoofd gezien !

Die 32000 DPI is inderdaad echt "Insane", en ik ben het dus ook met je eens dat het echt wel een sterk product is.

Ik viel even van mijn stoel bij het lezen van dit punt : "Scrolknop kan je enkel naar rechts bewegen als extra knop".
Mijn gedachte was dat ik iets over het hoofd had gezien, maar dat lijkt niet het geval. Het naar recht bewegen is enkel de mechanische eigenschap van de constructie. Het betreft gewoon de scrollwheel "midden" - knop, en niet een aparte knop/functie waarbij je de knop ook daadwerkelijk naar rechts kan of moet duwen.
Post automatically merged:

ik game zelf op 1200 DPI en mijn vriendin zelf op 600 vind ik 4000 heel erg veel haha
Ik ben inmiddels redelijk gewend geraakt aan de 7500 DPI setting, maar daarboven raak ik ook echt de controle kwijt.

Hey wat leuk, een tegenhanger van mijn review. Bijna had ik hem over het hoofd gezien !

Die 32000 DPI is inderdaad echt "Insane", en ik ben het dus ook met je eens dat het echt wel een sterk product is.

Ik viel even van mijn stoel bij het lezen van dit punt : "Scrolknop kan je enkel naar rechts bewegen als extra knop".
Mijn gedachte was dat ik iets over het hoofd had gezien, maar dat lijkt niet het geval. Het naar recht bewegen is enkel de mechanische eigenschap van de constructie. Het betreft gewoon de scrollwheel "midden" - knop, en niet een aparte knop/functie waarbij je de knop ook daadwerkelijk naar rechts kan of moet duwen.
Post automatically merged:

Ik ben inmiddels redelijk gewend geraakt aan de 7500 DPI setting, maar daarboven raak ik ook echt de controle kwijt.
Je hebt helemaal gelijk, ik pas het aan.
De scrolknop induwen kan van bovenaf rechterop door de knop in te duwen of vanaf de zijkant door deze naar rechts te duwen. Het resulteert in exact hetzelfde.

Goede review, misschien een vraagje, ik heb zelf de Dark Perk Sym en die heeft soms de onhebbelijkheid dat ie (na even niet gebruikt te zijn) in slaap valt. Maar om hem wakker te maken is het soms wel erg moeilijk.. Hebben jullie dit ook voor? Of is dat een setting die ik over het hoofd heb gezien..

Goede review, misschien een vraagje, ik heb zelf de Dark Perk Sym en die heeft soms de onhebbelijkheid dat ie (na even niet gebruikt te zijn) in slaap valt. Maar om hem wakker te maken is het soms wel erg moeilijk.. Hebben jullie dit ook voor? Of is dat een setting die ik over het hoofd heb gezien..

Heb het zelf nog niet meegemaakt met deze muis, en ik gebruik hem dagelijks.
Is het niet je OS die na standby de USB poorten niet of laat pas weer activeert misschien ?

Heb het zelf nog niet meegemaakt met deze muis, en ik gebruik hem dagelijks.
Is het niet je OS die na standby de USB poorten niet of laat pas weer activeert misschien ?
geen idee eerlijk gezegd, ik moet hem soms uit zetten en opnieuw aan. Gebeurt niet altijd. Ik gebruik hem ook elke dag trouwens.
Ik vind hem eigenlijk net iets prettiger werken met kabel, maar soms is dat niet echt handig.

Even een update op mijn opmerking. Ik had hem op een externe hub aangesloten en inderdaad, het lijkt dat die de USB poort uitchakelde, want ik hoorde het geluid dat je pc nieuwe harware ontdekte telkens ik hem terug aan het werken kreeg. Bij een kabelverbinding heb je dit blijkbaar niet?
Ik heb de kabel nu op een andere poort reschtreeks op mijn PC gehangen en het issue niet meer voor gehad ;)

Even een update op mijn opmerking. Ik had hem op een externe hub aangesloten en inderdaad, het lijkt dat die de USB poort uitchakelde, want ik hoorde het geluid dat je pc nieuwe harware ontdekte telkens ik hem terug aan het werken kreeg. Bij een kabelverbinding heb je dit blijkbaar niet?
Ik heb de kabel nu op een andere poort reschtreeks op mijn PC gehangen en het issue niet meer voor gehad ;)
Top! Bedankt voor de update. Soms is het gewoon maar een kleinigheid die je over het hoofd ziet. Zelf afgelopen week ook zoiets dergelijks nog meegemaakt.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh