Tostie1987
Kenner
- Lid geworden
- dec 3, 2024
Be Quiet! Dark Rock Pro 6 processorkoeler review.
Inhoudsopgave:
- - Inleiding
- - Uitpakken, bouw en features
- - Specificaties
- - Fysieke installatie
- - Testopstelling
- - Testuitslagen
- Testresultaten Gaming en idle
- Testresultaten Cinebench 2026
- Testresultaten OCCT stress test
- Testresultaten AIDA64 extreme test
- Testresultaten geluidsniveau
- Q-mode vs P-mode
- - Dark Rock Pro 4 vs Dark Rock 6 vs Dark Rock Pro 6
- Dark Rock Pro 4: Gaming en idle
- Dark Rock Pro 4: Cinebench R23
- Dark Rock Pro 4: OCCT stress test
- Dark Rock Pro 4: AIDA64 extreme test
- Resultatenoverzicht
- Winnaar per onderdeel
- - Conclusie
- Inleiding
Als je een krachtige luchtkoeler zoekt, kom je al snel uit bij de Dark Rock-serie van Be Quiet!. De Dark Rock Pro 4 was jarenlang een populaire keuze voor stille en betrouwbare koeling, terwijl de nieuwere Dark Rock 6 verbeteringen belooft op het gebied van compatibiliteit en prestaties. Maar bovenaan de ladder staat de Dark Rock Pro 6: een forse dual-tower koeler die volgens Be Quiet! het maximale uit luchtkoeling moet halen.In deze review ga ik de Dark Rock Pro 6 niet alleen op zichzelf bekijken, maar ook rechtstreeks vergelijken met mijn eigen Dark Rock Pro 4 en de reguliere Dark Rock 6. Hoe groot zijn de temperatuurverschillen werkelijk? Is de extra omvang en het hogere prijskaartje van de Pro-versie gerechtvaardigd? En misschien nog wel belangrijker: welke van deze drie koelers biedt uiteindelijk de beste balans tussen prestaties, geluidsniveau en prijs?
Je leest het in de review hieronder! Veel leesplezier!
- Uitpakken, bouw en features
De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 zit in een mooie zwarte kartonnen doos. Op de voorkant staat een mooie, grote plaat van de koeler. Persoonlijk houd ik hier erg van. Ik krijg meteen het kriebelende gevoel in mijn buik dat ik vroeger had toen ik een cadeautje uitpakte. Ook hier heb je meteen zin om de koeler eruit te halen.
De koeler zit goed vast aan de binnenkant en is omgeven door plastic om hem zo tegen krassen te beschermen. Naast de koeler zelf zit een klein kartonnen doosje. In dit doosje zitten de toebehoren.
Hieronder plaats ik een video van de unboxing die ik heb gedaan. In deze video pak ik alles uit en geef ik een eerste impressie van wat ik zie en voel:
[MEDIA]
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Youtube Video direct afspelen.
Let op: In de video zie je dat ik enkel de middelste ventilator eraf haal, maar beide ventilatoren zijn er gemakkelijk af te halen.
Inhoud van de doos:
- 1x Be Quiet! Dark Rock Pro 6 processorkoeler
- 1x Zakje met montagebeugels voor Intel sockets
- 1x Zakje met montagebeugels voor AMD sockets
- 1x Kruiskop schroevendraaier
- 1x Tube koelpasta
- 1x Installatiegids
Wat ik echt heel erg goed vind aan de inhoud is dat er een kruiskopschroevendraaier en koelpasta bij zit. Het is misschien een klein iets, maar het hoeft er niet bij te zitten. Er zijn genoeg fabrikanten die dit soort toebehoren achterwege laten. Nu kun je, zelfs als je koelpasta bent vergeten te kopen, toch de processorkoeler installeren.
Wat direct opvalt is dat de koeler lekker zwaar is. Sommige mensen zouden zeggen dat deze erg zwaar is. De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 weegt 1,34 Kg. De koelvinnen zijn volledig gemaakt van (zwart) aluminium. De ventilatoren (en het gedeelte waar deze aan vast zitten) zijn gemaakt van (zwart) plastic. Alles voelt heel degelijk aan. Het monteren en demonteren van de ventilator vergt best wat kracht, maar ook weer niet teveel dat het vervelend wordt. Hoe dit gaat, kun je zien in de video waarin ik de doos uitpak.
Dit is de koeler zelf. Deze heeft drie 4-pins connectoren en twee ventilatoren. Op bovenstaande foto zie je één ventilator aan de linkerkant. De tweede ventilator bevindt zich in het midden van de koeler, tussen de koelvinnen. De oplettende lezer ziet drie connectoren, maar twee ventilatoren. De derde connector is voor de Q-P switch.
In mijn huidige computer heb ik de Dark Rock Pro 4. Het vervelende aan deze processor is dat je de ventilator zelf ertussen moet stoppen en door middel van ijzeren ophangers hang je deze aan de koelvinnen. Dit proces was hoogst irritant en het voelde altijd alsof de ventilator niet helemaal goed zat. Met Dark Rock Pro 6 is dit verleden tijd! De middelste ventilator schuif je in zijn geheel in de koeler. Doordat deze aan de bovenkant vastzit, hoef je ook niet meer te pielen met ophangers en hierdoor verbuig je ook de koelvinnen niet. Een extra voordeel is dat het er ook gewoon ongelooflijk strak eruit ziet.
De linker ventilator (op bovenstaande foto links) voelt eveneens degelijk aan. Hij wordt strak vastgehouden door de bracket en voelt lekker zwaar aan. Ook als je erin knijpt, hoor je geen gekraak. Alles bij elkaar voelt aan als kwaliteit.
Hierboven een afbeelding van de middelste ventilator.
De middelste ventilator schuif je van bovenaf hier in. Je moet deze bij het monteren eruit halen, anders kun je de schroeven niet goed vastdraaien op de montagebeugels. Als je deze niet goed vastdraait, heb je kans dat de koelpasta niet goed verspreid en je dus veel hogere temperaturen hebt en wellicht dat daardoor de kloksnelheid van de processor terugschaalt.
Aan de onderkant van de koeler zit de contactplaat. De Dark Rock Pro 6 maakt gebruik van een vernikkelde koperen contactplaat die de warmte van de processor opneemt en via zeven (keer twee) heatpipes naar de aluminium koeltorens transporteert. Hoewel de contactplaat zilverkleurig oogt, bestaat deze uit koper met een dunne nikkellaag. Die beschermt het koper tegen oxidatie zonder de warmteoverdracht merkbaar te beïnvloeden. Meer over de thermische prestaties in de volgende hoofdstukken.
Onder het stijlvolle zwarte uiterlijk van de Dark Rock Pro 6 schuilt een uitgekiend systeem voor warmteafvoer. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor de zeven heatpipes die vanuit de vernikkelde koperen contactplaat door beide koeltorens lopen. Zodra de processor warmte produceert, wordt deze via de contactplaat opgenomen en door de heatpipes naar de aluminium koelvinnen getransporteerd. Daar wordt de warmte verdeeld over een groot oppervlak, zodat de ventilatoren deze efficiënt kunnen afvoeren.
Hoewel heatpipes op het eerste gezicht weinig meer lijken dan gebogen metalen buizen, vormen ze in werkelijkheid het hart van de koeler. Dankzij een kleine hoeveelheid vloeistof in de afgesloten buizen kan warmte zich veel sneller verplaatsen dan door massief metaal alleen mogelijk zou zijn. Hierdoor wordt de warmte van de processor razendsnel verspreid over de volledige koeltoren, wat essentieel is voor stabiele temperaturen onder zware belasting.
Met zeven heatpipes beschikt de Dark Rock Pro 6 over voldoende capaciteit om zelfs krachtige moderne processors onder controle te houden. In combinatie met het dual-tower ontwerp ontstaat een indrukwekkend koeloppervlak dat de warmte effectief afvoert, zonder dat daarvoor extreem hoge ventilatorsnelheden nodig zijn. Het resultaat is precies wat je van een high-end luchtkoeler mag verwachten: sterke koelprestaties gecombineerd met een laag geluidsniveau.
Op bovenstaande foto zijn de heatpipes goed te zien.
Aan de bovenkant is een schuifje te zien waarbij je kunt wisselen tussen de P(erformance) modus en de Q(uiet) modus.
Een interessante toevoeging aan de Dark Rock Pro 6 is de keuze tussen Q Mode en P Mode. In de stille Q Mode ligt de nadruk op een laag geluidsniveau, terwijl de P Mode de ventilatoren meer speelruimte geeft om maximale koelprestaties te leveren. Gebruikers kunnen daardoor zelf kiezen of stilte of prestaties de hoogste prioriteit hebben.
Hieronder nog een afbeelding van de Be Quiet! Dark Rock 6 (links) en de Dark Rock Pro 6 (rechts).
De Dark Rock Pro 6 is zichtbaar groter en heeft een TDP van 300 W. De Dark Rock 6 heeft een TDP van 220 W.
- Specificaties
De specificaties zijn terug te vinden via de volgende link: https://www.bequiet.com/en/cpucooler/7322. Klik op die webpagina op 'Technical Data'.| Specificatie | Waarde |
|---|---|
| Type | Dual-tower luchtkoeler |
| Kleur | Zwart |
| TDP-classificatie | 300 W |
| Heatpipes | 7 × 6 mm |
| Materiaal contactplaat | Vernikkeld koper |
| Materiaal koelvinnen | Aluminium |
| Oppervlaktebehandeling | Zwarte keramische coating |
| Ventilatoren | 1 × 120 mm Silent Wings PWM + 1 × 135 mm Silent Wings PWM |
| Maximale ventilatorsnelheid | 1900 RPM (120 mm) / 2000 RPM (135 mm) |
| Maximale geluidsproductie | 32,4 dB(A) |
| Afmetingen (L × B × H) | 147 × 140 × 169 mm |
| Gewicht | 1,34 kg |
| RAM-vrijheid | Tot circa 49 mm |
| Modi | Quiet Mode (Q) en Performance Mode (P) |
| Intel-sockets | LGA 1851, 1700, 1200, 1150, 1151, 1155 |
| AMD-sockets | AM5, AM4 |
| Garantie | 3 jaar |
- Fysieke installatie
Van het installatieproces heb ik ook een video gemaakt. Deze is hieronder te zien. In deze video zie je hoe ik de Dark Rock 6 eraf haal, de pasta eraf haal, de mounting brackets erop plaats, nieuwe pasta erop plaats en de Dark Rock Pro 6 erop plaats. Oftewel, het gehele installatieproces. Je ziet ook welke fouten ik maak en hoe ik deze verbeter.[MEDIA]
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Youtube Video direct afspelen.
- Testopstelling
Om de prestaties van de Dark Rock Pro 6 goed te kunnen beoordelen, heb ik deze getest binnen dezelfde hardwareconfiguratie als de Dark Rock Pro 4 en Dark Rock 6. Op die manier worden verschillen in temperatuur en geluidsproductie zoveel mogelijk veroorzaakt door de koelers zelf en niet door veranderingen in de testomgeving.Alle tests zijn uitgevoerd in dezelfde behuizing met een identieke ventilatorconfiguratie. Daarnaast is voor iedere koeler dezelfde koelpasta gebruikt en zijn de tests uitgevoerd bij een vergelijkbare omgevingstemperatuur. Hierdoor ontstaat een zo eerlijk mogelijke vergelijking tussen de drie modellen.
Alle tests zijn uitgevoerd in een kamer met een airconditioningunit erin. Deze airco stond gedurende alle tests op 20 graden Celsius. Bij het beginnen van de tests was de testruimte reeds 20 graden Celsius.
De temperatuurmetingen zijn uitgevoerd tijdens zowel lichte belasting als zwaardere workloads, zodat niet alleen de prestaties tijdens dagelijks gebruik zichtbaar worden, maar ook hoe de koelers zich gedragen wanneer de processor langdurig onder maximale belasting staat. Naast de temperaturen is ook gekeken naar het geluidsniveau, aangezien stilte voor veel gebruikers een belangrijke reden is om voor een Be Quiet!-koeler te kiezen.
Alle tests zijn uitgevoerd met een dichte behuizing.
Testconfiguratie:
- Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D
- Moederbord: MSI MPG X870E Carbon WiFi
- Werkgeheugen: Corsair 64 GB 6000 MT/s DDR5 CL30
- Grafische kaart: AMD 7900XTX reference
- Behuizing: Fractal Design Define 7
- Voeding: Seasonic Prime TX-1000
- Besturingssysteem: Windows 11 Home
- Koelpasta: Thermal Grizzly Kryonaut
- Kamertemperatuur: 20 graden Celsius*
- Testuitslagen
Ik heb de volgende tests uitgevoerd:- Gaming (Cyberpunk 2077) en idle
- Cinebench R23
- OCCT stress test
- AIDA64 extreme test
- Geluidsniveau test onder zware stress
Testresultaten Gaming en idle
Links zie je de testresultaten gemeten via HWiNFO64 tijdens gaming en rechts in idle.
Naast synthetische stresstests heb ik ook gekeken naar de temperaturen en het energieverbruik tijdens normaal gebruik. Hiervoor zijn de sensorgegevens uit HWiNFO64 vastgelegd in zowel een gaming- als een idle-situatie. Dit geeft een realistischer beeld van de prestaties van de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 tijdens dagelijks gebruik.
Gaming
Tijdens het gamen laat de Dark Rock Pro 6 zien dat hij de Ryzen 7 9800X3D uitstekend onder controle houdt. De CPU bereikt een gemiddelde temperatuur van 62,1 °C, terwijl de hoogste gemeten temperatuur uitkomt op 81,2 °C.
Het opgenomen vermogen bedraagt gemiddeld 67,6 W, met een piek van 124 W. Dat laat zien dat de processor tijdens games slechts een fractie van zijn maximale vermogen gebruikt. Ondanks de wisselende belasting blijven zowel de temperaturen als het stroomverbruik stabiel, wat erop wijst dat de koeler voldoende thermische reserve heeft.
Idle
Ook in rust presteert de koeler uitstekend. De CPU noteert een gemiddelde temperatuur van slechts 45,9 °C. Tijdens de meting schommelt het CPU-verbruik rond de 32,6 W, met korte pieken tot ongeveer 53,6 W wanneer achtergrondprocessen actief worden.
Deze relatief lage temperaturen tonen aan dat de Dark Rock Pro 6 de warmte ook bij een minimale belasting efficiënt afvoert. De ventilatoren hoeven hierbij nauwelijks hard te werken, waardoor de koeler in de praktijk vrijwel geruisloos blijft.
Testresultaten Cinebench 2026
Bovenstaande resultaten zijn de benchmark resultaten gemeten via Cinebench 2026. Het gaat in bovenstaande tabel om de all core/all threads test.
Deze resultaten zijn ook gemeten via Cinebench 2026. Het gaat hier om de single core score.
Naast de synthetische belastingstests met AIDA64 en OCCT is de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 ook getest met Cinebench 2026. Deze benchmark is gebaseerd op de renderengine van Cinema 4D en vormt een realistische belasting voor moderne processors. In tegenstelling tot een pure stresstest simuleert Cinebench praktijksituaties zoals 3D-rendering, videobewerking en andere zware productiviteitstaken waarbij de processor langdurig maximaal wordt belast.
Voor deze test is gebruikgemaakt van een AMD Ryzen 7 9800X3D, waarbij zowel de Single Core- als Multi Core-benchmark zijn uitgevoerd. Tijdens de Single Core-test wordt één processorkern volledig belast om de maximale prestaties per kern te meten. De Multi Core-test benut alle acht cores en zestien threads tegelijkertijd en laat zien hoe de processor en de koeler zich gedragen onder een langdurige, zware werklast.
Gedurende de benchmark wist de Dark Rock Pro 6 de warmte effectief af te voeren, waardoor de Ryzen 7 9800X3D zijn boostfrequenties gedurende de volledige renderopdracht kon behouden. Dat is een belangrijk voordeel van een hoogwaardige luchtkoeler. Moderne Ryzen-processoren verhogen hun kloksnelheid automatisch zolang er voldoende thermische en elektrische ruimte beschikbaar is. Hoe efficiënter een koeler de warmte afvoert, hoe langer de processor op hoge prestaties kan blijven werken.
Hoewel Cinebench minder extreem is dan een langdurige OCCT- of AIDA64-stresstest, vormt de benchmark een uitstekende aanvulling op deze synthetische tests. De belasting sluit beter aan op zware professionele toepassingen en geeft daardoor een realistischer beeld van de prestaties die gebruikers in de praktijk mogen verwachten. In combinatie met de stabiele resultaten uit de overige benchmarks laat de Dark Rock Pro 6 zien dat hij niet alleen geschikt is voor gaming, maar ook voor intensieve workloads zoals renderen, videobewerking en andere CPU-intensieve werkzaamheden.
De Cinebench-resultaten bevestigen daarmee het algemene beeld dat tijdens deze review naar voren komt: de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 combineert een hoge koelcapaciteit met een stabiele werking, waardoor de Ryzen 7 9800X3D langdurig op een hoog prestatieniveau kan blijven functioneren zonder tekenen van instabiliteit of prestatieverlies als gevolg van oververhitting. Dat maakt deze dual-tower luchtkoeler een uitstekende keuze voor gebruikers die maximale prestaties willen combineren met een stille en betrouwbare koeling.
Testresultaten OCCT stress test
Op deze afbeelding zie je resultaten van de OCCT stress test. Aan de rechterkant zie je nog de kloksnelheden gemeten via HWiNFO64.
Om de maximale koelcapaciteit van de Be Qiet! Dark Rock Pro 6 te beoordelen, heb ik de koeler onderworpen aan een zware belastingstest met OCCT 16.1.11. Deze software staat bekend als een van de meest veeleisende CPU-stresstests en belast de processor langdurig op 100 procent. Hierdoor ontstaat een constante warmteproductie, waardoor de koeler tot het uiterste wordt gedreven.
De test werd uitgevoerd op een AMD Ryzen 7 9800X3D, waarbij de processor gedurende de volledige test op maximale belasting draaide. Tijdens de meting verbruikte de CPU ongeveer 148 W, terwijl de effectieve all-core kloksnelheid volgens HWiNFO64 stabiel rond de 4,7 GHz bleef. De afzonderlijke cores vertoonden nauwelijks onderlinge afwijkingen, wat erop wijst dat de processor zijn boostfrequenties gedurende de test wist vast te houden.
Ondanks deze zware belasting stabiliseerde de CPU CCD1-temperatuur rond de 92 à 93 °C. Hoewel dit op het eerste gezicht hoog lijkt, is dit volledig in lijn met het boostgedrag van de Ryzen 7 9800X3D. AMD laat zijn moderne Ryzen-processoren bewust dicht tegen de thermische limiet werken om zo lang mogelijk maximale prestaties te leveren. Belangrijker dan de absolute temperatuur is daarom de stabiliteit van het systeem. De temperatuur bleef gedurende de test vrijwel constant en vertoonde geen grote schommelingen, wat erop wijst dat de Dark Rock Pro 6 de geproduceerde warmte efficiënt wist af te voeren.
Ook het opgenomen vermogen bleef gedurende de volledige belasting vrijwel onveranderd rond de 147 W. Dit laat zien dat de processor niet hoefde terug te schakelen om de temperatuur onder controle te houden. De stabiele effectieve kloksnelheden, zichtbaar via HWiNFO64, bevestigen dit beeld. Er trad geen merkbare prestatievermindering op als gevolg van thermische beperkingen.
Na afloop van de stresstest rapporteerde OCCT bovendien geen fouten of instabiliteit. Dat betekent dat de combinatie van de Ryzen 7 9800X3D en de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 gedurende de volledige test probleemloos bleef functioneren.
Conclusie
De resultaten van de OCCT-stresstest laten zien dat de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 uitstekend in staat is om een moderne high-end processor langdurig onder maximale belasting te koelen. Ondanks een warmteafgifte van ongeveer 147 W wist de koeler de processor stabiel te houden, zonder fouten of zichtbare prestatievermindering. Daarmee bewijst de Dark Rock Pro 6 niet alleen geschikt te zijn voor gaming, maar ook voor langdurige CPU-intensieve werkzaamheden zoals renderen, videobewerking en softwareontwikkeling, waarbij de processor langdurig op volle capaciteit wordt belast.
Testresultaten AIDA64 extreme test
Naast de OCCT-stresstest heb ik de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 ook getest met AIDA64 System Stability Test. Deze benchmark staat bekend om zijn constante en langdurige belasting van de processor en is uitermate geschikt om de stabiliteit van een koeler te beoordelen. Waar OCCT de processor tot het uiterste drijft, simuleert AIDA64 een meer consistente belasting die representatief is voor langdurige workloads zoals videobewerking, softwareontwikkeling en 3D-rendering.
Tijdens de test werden de CPU en FPU volledig belast, waardoor de processor gedurende langere tijd op maximale prestaties draaide. Hierdoor ontstaat een stabiele warmteproductie en wordt duidelijk hoe goed een koeler deze warmte over een langere periode kan afvoeren. De vier onderstaande grafieken geven inzicht in verschillende onderdelen van de test.
Afbeelding 1 – Temperatuurontwikkeling
De vierde grafiek toont de temperatuurontwikkeling van de CPU, het moederbord en de SSD. Direct na het starten van de belasting loopt de processortemperatuur snel op naar ongeveer 95 °C, waarna deze zich stabiliseert. De moederbordtemperatuur blijft rond 63 °C, terwijl de SSD aanzienlijk koeler blijft. Hoewel een CPU-temperatuur van 95 °C hoog lijkt, is dit voor de Ryzen 7 9800X3D een normaal werkpunt. AMD laat deze processor bewust dicht tegen zijn thermische limiet werken om de beschikbare prestaties maximaal te benutten. Belangrijker is dat de temperatuur gedurende de rest van de test vrijwel constant blijft en geen verdere stijging laat zien.
Afbeelding 2 – Ventilatorsnelheid
De tweede grafiek laat het toerental van de CPU-ventilatoren zien. Direct na het starten van de belasting reageren de Silent Wings-ventilatoren door op te toeren naar ongeveer 1957 RPM. Vervolgens blijft het toerental vrijwel constant. Dit stabiele verloop toont aan dat de ventilatorregeling efficiënt werkt en niet voortdurend hoeft te corrigeren om de temperatuur onder controle te houden. In de praktijk resulteert dit in een voorspelbare en rustige werking zonder merkbare schommelingen.
Afbeelding 3 – CPU Package Power
In de derde afbeelding is het opgenomen vermogen van de processor zichtbaar. Na een korte stijging stabiliseert het CPU Package Power rond 144.48 W. Gedurende de volledige test blijft dit vermogen vrijwel onveranderd. Dat betekent dat de processor continu maximaal kan blijven presteren zonder dat het systeem het opgenomen vermogen hoeft te beperken vanwege oplopende temperaturen. De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 heeft een koelvermogen tot 300 W TDP. Deze kan dit dus met gemak aan.
Afbeelding 4 – CPU-kloksnelheden
De eerste grafiek toont de kloksnelheden van de processor tijdens de volledige testperiode. Na het starten van de belasting stabiliseren de cores zich rond een vaste frequentie van ongeveer 4,41 GHz. Opvallend is dat de grafieken vrijwel volledig vlak blijven, zonder grote schommelingen of terugval in kloksnelheid. Dit wijst erop dat de Ryzen 7 9800X3D zijn prestaties gedurende de volledige test wist vast te houden en niet hoefde terug te klokken als gevolg van thermische beperkingen.
Analyse
De AIDA64-stabiliteitstest laat zien dat de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 uitstekend overweg kan met een langdurige zware belasting. Zowel de kloksnelheden als het opgenomen vermogen blijven gedurende de volledige test stabiel, terwijl de ventilatoren een constant toerental aanhouden. De processor bereikt weliswaar zijn beoogde bedrijfstemperatuur, maar vertoont geen tekenen van thermal throttling of instabiliteit.
In combinatie met de resultaten uit de OCCT-stresstest ontstaat een duidelijk beeld van de koelprestaties. De Dark Rock Pro 6 weet een krachtige processor zoals de Ryzen 7 9800X3D langdurig onder controle te houden, zonder dat de prestaties teruglopen. Daarmee bewijst deze dual-tower luchtkoeler zich niet alleen tijdens synthetische benchmarks, maar ook voor langdurige, zware workloads waarbij een stabiele en betrouwbare koeling essentieel is.
Testresultaten geluidsniveau
Bovenstaand testresultaat is genomen met mijn iPhone 16 pro met de app dBMeter.
Naast de koelprestaties is ook de geluidsproductie een belangrijk onderdeel van deze review. De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 is uitgerust met twee Silent Wings-ventilatoren, die speciaal zijn ontworpen om een optimale balans te bieden tussen luchtverplaatsing en een laag geluidsniveau.
Om de geluidsproductie te beoordelen, heb ik tijdens de OCCT-stresstest een meting uitgevoerd terwijl de Ryzen 7 9800X3D gedurende langere tijd volledig werd belast. Dit vormt een worstcasescenario voor de koeler, omdat de ventilatoren onder deze omstandigheden op een hoog toerental draaien om de warmte af te voeren. De meting is uitgevoerd met een smartphone voorzien van een decibelmeter-app, waarbij de telefoon op een afstand van 10 centimeter achter de behuizing is geplaatst.
Tijdens deze maximale belasting werd een gemiddeld geluidsniveau van 49 dB gemeten, met een continue waarde rond de 49 dB. De applicatie registreerde daarnaast een maximale uitschieter van 65 dB. Gezien het stabiele verloop van de geluidsgrafiek is deze piekwaarde waarschijnlijk veroorzaakt door een kortstondig omgevingsgeluid en niet door de koeler zelf. Gedurende vrijwel de gehele meting bleef het geluidsniveau namelijk constant rond de 48 à 49 dB, zonder merkbare schommelingen.
In de praktijk betekent dit dat de Dark Rock Pro 6 onder volledige belasting duidelijk hoorbaar is, maar zeker niet storend wordt. De ventilatoren produceren een rustig en gelijkmatig geluidsprofiel zonder hinderlijke bijgeluiden, resonanties of een hoge toon. Zelfs wanneer de koeler een processor met een warmteafgifte van ongeveer 148 W moet koelen, blijft het geluidsniveau aangenaam en voorspelbaar.
Kanttekening
De geluidsmeting is uitgevoerd met een smartphone-app en niet met een gekalibreerde decibelmeter. Daarnaast is de meetafstand van 10 centimeter achter de pc relatief klein, waardoor de gemeten waarden hoger uitvallen dan bij de gebruikelijke meetafstand van 30 tot 50 centimeter. De resultaten zijn daarom vooral geschikt om toekomstige CPU-koelers onder identieke testomstandigheden met elkaar te vergelijken en geven minder goed een absolute geluidswaarde weer.
De geluidsmetingen bevestigen de reputatie van Be Quiet! als fabrikant van stille koeloplossingen. Zelfs tijdens een zware OCCT-stresstest, waarbij de processor continu maximaal wordt belast, weet de Dark Rock Pro 6 de geluidsproductie beperkt en stabiel te houden. In combinatie met de uitstekende koelprestaties maakt dit de koeler zeer geschikt voor gebruikers die maximale prestaties willen combineren met een stille en comfortabele werkomgeving.
Q-mode vs P-mode
De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 onderscheidt zich van veel andere luchtkoelers door de meegeleverde Q-Mode/P-Mode-schakelaar. Met deze kleine schakelaar op de ventilatorkabel kan eenvoudig worden gekozen tussen twee verschillende ventilatorprofielen, zonder dat hiervoor aanpassingen in het BIOS of via software nodig zijn.Q-Mode (Quiet Mode)
Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de nadruk in Q-Mode op een zo stil mogelijke werking. De maximale draaisnelheid van de Silent Wings-ventilatoren wordt begrensd, waardoor het geluidsniveau merkbaar afneemt. Voor de meeste gebruikers is dit de meest interessante stand, zeker wanneer de pc voornamelijk wordt gebruikt voor dagelijks werk, gaming of lichte contentcreatie. Tijdens deze werkzaamheden blijft de Dark Rock Pro 6 ruim voldoende koelcapaciteit bieden, terwijl de ventilatoren nauwelijks opvallen.
P-Mode (Performance Mode)
In P-Mode mogen de ventilatoren hun maximale toerental benutten. Hierdoor neemt de luchtverplaatsing toe, waardoor de koeler meer warmte kan afvoeren tijdens zware workloads. Dit is met name interessant voor gebruikers die regelmatig renderen, videobewerking uitvoeren, software compileren of langdurige CPU-stresstests draaien. Het hogere toerental resulteert wel in een iets hogere geluidsproductie, maar levert extra thermische marge op wanneer de processor langdurig maximaal wordt belast.
Welke stand is de beste keuze?
Voor de meeste gebruikers zal Q-Mode de ideale instelling zijn. De Dark Rock Pro 6 beschikt over voldoende koelcapaciteit om moderne high-end processors, zoals de Ryzen 7 9800X3D, ook in deze stille modus probleemloos te koelen tijdens gaming en dagelijks gebruik. Alleen wanneer de processor langdurig onder maximale belasting staat of wanneer elke graad temperatuurwinst gewenst is, biedt P-Mode een klein voordeel dankzij de hogere ventilatorsnelheid.
Tijdens mijn tests presteerde de Dark Rock Pro 6 in beide modi overtuigend. Q-Mode biedt een uitstekende balans tussen koelprestaties en geluidsproductie en zal voor de meeste gebruikers de logische keuze zijn. P-Mode is vooral interessant voor enthousiastelingen en professionals die hun systeem regelmatig langdurig zwaar belasten en bereid zijn daarvoor iets meer ventilatorgeluid te accepteren. De mogelijkheid om eenvoudig tussen beide modi te wisselen maakt de Dark Rock Pro 6 extra veelzijdig en geeft gebruikers de vrijheid om de koeler af te stemmen op hun eigen voorkeuren en gebruiksscenario.
- Dark Rock Pro 4 vs Dark Rock 6 vs Dark Rock Pro 6
Voorgaande testresultaten zijn meer dan prima. Echter vind ik het interessant om de resultaten van de Dark Rock Pro 6 te vergelijken met mijn oudere Dark Rock Pro 4 en de nieuwste Dark Rock 6 (non pro dus). Hieronder zal ik eerst dezelfde testresultaten in screenshot geven van de Dark Rock Pro 4. Daarna komt een vergelijkingstabel tussen de verschillende modellen.Dark Rock Pro 4: Gaming en idle
Links is in gaming, rechts idle.
Dark Rock Pro 4: Cinebench R23
Tijdens de Cinebench 2026-benchmark presteerden beide koelers vrijwel identiek. De Dark Rock Pro 4 behaalde een multi-core score van 5592 punten. Ook de single-core prestatie was prima met 741 punten.
De gemeten verschillen bedragen minder dan één procent en vallen daarmee binnen de gebruikelijke meetafwijking van synthetische benchmarks. In de praktijk zullen gebruikers geen merkbaar prestatieverschil ervaren tussen beide koelers tijdens gaming, contentcreatie of andere zware workloads.
De resultaten laten zien dat beide koelers voldoende koelcapaciteit bieden om de Ryzen 7 9800X3D zijn maximale prestaties te laten leveren. Eventuele verschillen tussen de koelers zullen daarom eerder zichtbaar zijn in temperaturen en geluidsproductie dan in ruwe processorprestaties.
Dark Rock Pro 4: OCCT stress test
Om de maximale koelprestaties van de koeler te beoordelen is een langdurige OCCT-stresstest uitgevoerd op de AMD Ryzen 7 9800X3D. Deze test behoort tot de zwaarste belastingen die een processor in de praktijk kan tegenkomen en vormt daarmee een uitstekende manier om de werkelijke koelcapaciteit van een CPU-koeler te evalueren.
Gedurende de volledige testperiode werd de processor continu op 100 procent belasting gehouden. Ondanks deze zware belasting bleef het systeem volledig stabiel functioneren en werden geen fouten of instabiliteiten waargenomen. De Ryzen 7 9800X3D wist daarbij een hoge kloksnelheid vast te houden, terwijl het pakketvermogen opliep tot ongeveer 150 W. Daarmee werd de koeler geconfronteerd met een aanzienlijke hoeveelheid warmte die continu moest worden afgevoerd.
Wat direct opvalt, is dat de temperaturen gedurende de test opvallend goed onder controle bleven. De processor stabiliseerde zich rond de midden 91 graden Celsius, waarbij de temperatuur gedurende de volledige test slechts beperkte schommelingen liet zien. Ook de CCD-temperaturen bleven netjes binnen dezelfde bandbreedte. Dit wijst erop dat de warmte efficiënt van de processor naar het koelblok wordt afgevoerd en vervolgens effectief door de ventilatoren wordt afgevoerd.
Interessant is dat de processor gedurende de test voldoende thermische ruimte behield om zijn boostalgoritmes optimaal te benutten. Moderne Ryzen-processoren zijn ontworpen om beschikbare temperatuur- en vermogensruimte actief te gebruiken voor hogere prestaties. Een efficiënte koeler zorgt er daardoor niet alleen voor dat de temperaturen lager blijven, maar stelt de processor ook in staat om hogere kloksnelheden langer vast te houden. De resultaten van deze test laten zien dat de koeler hierin uitstekend slaagt.
Hoewel temperaturen tijdens dergelijke synthetische stresstests aanzienlijk hoger liggen dan tijdens gaming of dagelijks gebruik, geven ze een goed beeld van de maximale koelcapaciteit. In normale gebruiksscenario's zal de processor slechts zelden gedurende langere tijd aan een vergelijkbare belasting worden blootgesteld. De behaalde resultaten bieden daardoor vertrouwen dat de koeler ook onder zware workloads ruim voldoende koelvermogen beschikbaar heeft.
Voor gebruikers van krachtige processors zoals de Ryzen 7 9800X3D betekent dit dat er voldoende thermische reserves aanwezig zijn voor gaming, contentcreatie en andere intensieve toepassingen. Zelfs onder een extreme belastingstest weet de koeler de processor stabiel en gecontroleerd te houden, wat getuigt van een solide thermisch ontwerp.
Dark Rock Pro 4: AIDA64 extreme test
Naast de OCCT-stresstest heb ik de Be Quiet! Dark Rock Pro 6 ook getest met AIDA64 System Stability Test. Deze benchmark staat bekend om zijn constante en langdurige belasting van de processor en is uitermate geschikt om de stabiliteit van een koeler te beoordelen. Waar OCCT de processor tot het uiterste drijft, simuleert AIDA64 een meer consistente belasting die representatief is voor langdurige workloads zoals videobewerking, softwareontwikkeling en 3D-rendering.
Tijdens de test werden de CPU en FPU volledig belast, waardoor de processor gedurende langere tijd op maximale prestaties draaide. Hierdoor ontstaat een stabiele warmteproductie en wordt duidelijk hoe goed een koeler deze warmte over een langere periode kan afvoeren. De vier onderstaande grafieken geven inzicht in verschillende onderdelen van de test.
Afbeelding 1 – CPU-kloksnelheden
De eerste grafiek toont de kloksnelheden van de processor tijdens de volledige testperiode. Na het starten van de belasting stabiliseren de cores zich rond een vaste frequentie van ongeveer 4,44 GHz. Opvallend is dat de grafieken vrijwel volledig vlak blijven, zonder grote schommelingen of terugval in kloksnelheid. Dit wijst erop dat de Ryzen 7 9800X3D zijn prestaties gedurende de volledige test wist vast te houden en niet hoefde terug te klokken als gevolg van thermische beperkingen.
Afbeelding 2 – Ventilatorsnelheid
De tweede grafiek laat het toerental van de CPU-ventilatoren zien. Direct na het starten van de belasting reageren de Silent Wings-ventilatoren door op te toeren naar ongeveer 2.051 RPM. Vervolgens blijft het toerental vrijwel constant. Dit stabiele verloop toont aan dat de ventilatorregeling efficiënt werkt en niet voortdurend hoeft te corrigeren om de temperatuur onder controle te houden. In de praktijk resulteert dit in een voorspelbare en rustige werking zonder merkbare schommelingen.
Afbeelding 3 – CPU Package Power
In de derde afbeelding is het opgenomen vermogen van de processor zichtbaar. Na een korte stijging stabiliseert het CPU Package Power rond 143 W. Gedurende de volledige test blijft dit vermogen vrijwel onveranderd. Dat betekent dat de processor continu maximaal kan blijven presteren zonder dat het systeem het opgenomen vermogen hoeft te beperken vanwege oplopende temperaturen. De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 heeft een koelvermogen tot 300 W TDP. Deze kan wattages van 145 W dus prima aan.
Resultatenoverzicht
| Test | Dark Rock Pro 4 | Dark Rock Pro 6 | |
|---|---|---|---|
| Cinebench 2026 Multi Core | 5624 pts | 5592 pts | 5509 pts |
| Cinebench 2026 Single Core | 746 pts | 741 pts | 735 pts |
| AIDA64 FPU CPU-kloksnelheid | 4452 MHz | 4442 MHz | 4414 MHz |
| AIDA64 FPU CPU max. Power | 145,9 W | 143,1 W | 144,5 W |
| AIDA64 FPU CPU-temperatuur | 95°C | 95°C* | 95°C |
| AIDA64 FPU Fan RPM | 1554 RPM | 2051 RPM | 1957 RPM |
| OCCT CPU-kloksnelheid | ~4,70 GHz | ~4,77 GHz | ~ 4,73 GHz |
| Gaming Gem. CPU-temp | 53,2°C | 47,1°C | 62,1°C |
| Gaming Max. CPU-temp | 81,6°C | 56,6°C | 81,2°C |
| Gaming Gem. PPT | 47,9 W | 47,5 W | 67,6 W |
** Let op, al hoewel ik de testscenario's zoveel als mogelijk gelijk heb proberen te houden, was de buitentemperatuur tijdens het testen van de Dark Rock Pro 6 hoog. Dit zal de resultaten wat benadeeld hebben.
Winnaar per onderdeel
| Onderdeel | Winnaar | Opmerking |
|---|---|---|
| Cinebench 2026 Multi Core | 🥇 Dark Rock Pro 4 | Hoogste score (5624 punten) |
| Cinebench 2026 Single Core | 🥇 Dark Rock Pro 4 | Verschillen zijn verwaarloosbaar (<2%) |
| AIDA64 CPU-kloksnelheid | 🥇 Dark Rock Pro 4 | Hoogste gemiddelde kloksnelheid |
| AIDA64 CPU Package Power | 🥇 Dark Rock Pro 4 | Processor mocht iets meer vermogen opnemen |
| AIDA64 CPU-temperatuur | 🥇 Gelijkspel | Alle drie bereiken 95 °C* |
| AIDA64 ventilatorsnelheid | 🥇 Dark Rock Pro 4 | Laagste toerental, dus potentieel stilste |
| OCCT CPU-kloksnelheid | 🥇 Dark Rock 6 | Hoogste boost tijdens zware belasting |
| Gaming gemiddelde temperatuur | 🥇 Dark Rock 6 | Duidelijk koelste |
| Gaming maximale temperatuur | 🥇 Dark Rock 6 | Groot verschil ten opzichte van beide Pro-modellen |
| Gaming gemiddeld vermogen | 🥇 Dark Rock 6 | Laagste energieverbruik tijdens gaming* |
Persoonlijk vind ik dit erg opvallende scores. Je zou verwachten dat de Dark Rock Pro 6 op (zo goed als) alle vlakken zou winnen. Echter is dit niet zo.
Het is mij opgevallen dat het testen van processorkoelers ontzettend moeilijk is. Niet zozeer vanwege het installeren, maar vanwege alle variabelen tijdens het testen. Ik heb de variabelen zoveel als mogelijk hetzelfde proberen te houden. Denk hierbij aan BIOS instellingen, maar ook aan kamertemperatuur, hoeveel koelpasta, hoeveelheid druk, et cetera. Echter heb ik de tests voor deze Dark Rock Pro 6 uitgevoerd op de heetste dag van het jaar. Op het moment van testen was het code rood. De airconditioning stond wel op 20 graden Celsius, maar de kamertemperatuur haalt dit natuurlijk niet. Niet met zo'n groot verschil in buiten- en binnentemperatuur. Desalniettemin scoort de Dark Rock Pro 6 indrukwekkend.
- Conclusie
De Be Quiet! Dark Rock Pro 6 maakt direct indruk met zijn hoogwaardige afwerking, slimme ontwerp en eenvoudige montage. Waar de Dark Rock Pro 4 soms nog wat gepriegel vereiste bij het plaatsen van de ventilatoren, is dat bij de Pro 6 aanzienlijk verbeterd. De vernieuwde bevestiging voelt doordacht aan en maakt de installatie een stuk prettiger.Ook op het gebied van koelprestaties stelt de Dark Rock Pro 6 niet teleur. Tijdens zware benchmarks zoals Cinebench 2026, OCCT en AIDA64 bleef mijn AMD Ryzen 7 9800X3D stabiel presteren zonder fouten of thermal throttling. De processor wist langdurig hoge kloksnelheden vast te houden, terwijl de twee Silent Wings-ventilatoren een rustig en aangenaam geluidsprofiel produceerden. Zelfs onder maximale belasting bleef de koeler relatief stil.
Toch leverden mijn praktijktests een verrassende uitkomst op. Hoewel de Dark Rock Pro 6 op papier het topmodel van de serie is, behaalde de goedkopere Dark Rock 6 in mijn testopstelling op meerdere onderdelen lagere temperaturen en iets hogere boostkloksnelheden. Ook de oudere Dark Rock Pro 4 bleek nog altijd uitstekend mee te kunnen komen. Dat onderstreept hoe groot de invloed van factoren als montage, koelpasta, ventilatorinstellingen en omgevingstemperatuur kan zijn bij het testen van luchtkoelers.
Dat neemt niet weg dat de Dark Rock Pro 6 een uitstekende CPU-koeler is. De combinatie van een premium bouwkwaliteit, stille werking, hoge koelcapaciteit, ondersteuning voor moderne Intel- en AMD-platformen en de keuze tussen Quiet- en Performance Mode maakt hem bijzonder veelzijdig. Zoek je een hoogwaardige luchtkoeler die krachtige processors probleemloos aankan en daarbij nauwelijks storend is, dan is de Dark Rock Pro 6 zonder twijfel een uitstekende keuze.
Vijf sterren van TostieTech! Ook te zien op mijn eigen website TostieTech.nl!