Review: Fairphone Fairbuds. Deze oortjes kun je zelf repareren en ze zijn niet duur

Lid geworden
mrt 6, 2017
Fairphone is een Nederlands bedrijf dat weet te innoveren. Vandaag brengt het de nieuwe Fairbuds op de markt, een set repareerbare oortjes. Wij hebben ze uitgebreid beluisterd en geven in deze review een indruk van wat je mag verwachten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Prima review, het maakt voor mij duidelijk dat dit geen optie is.
Alle goede ideeën en bedoelingen ten spijt blijft dit toch een product waarbij het in eerst instantie om het geluid gaat.
Ik zou in de prijsklasse dus altijd voor de best geteste qua klank gaan.
Repareerbaar zijn zal ook altijd ten koste gaan van een compact formaat, bij sommige producten is dat een te groot nadeel.

Ik denk serieus dat als ze een goede soundmaster zouden inhuren, deze oortjes echt wel wat meer zouden moeten kunnen.

Ik denk dat voor de meesten "goed genoeg", qua geluid ook goed genoeg is. Maar met zo'n driver moet er toch meer uit te halen zijn.

Wat ik persoonlijk bij veel oortjes jammer vind is dat, wanneer ze geen open back hebben, ze bij het hardlopen erg dreunen in mijn oor met de voetstappen.
Waar ik dat niet bij heb zijn de Apple AirPods, omdat deze deels open zijn. En bone induction earbuds vind ik echt te mager op gebied van geluidskwaliteit.
De Fairbuds XL heb ik juist vanwege de duurzaamheid en ik zou gerust voor de Fairbuds willen gaan vanwege de vervangbare batterij, tijdens het buiten sporten is geluidskwaliteit en ruisonderdrukking van minder belang. Maar volgens mij zij sluiten deze de oorschelp ook volledig af.

Ik denk serieus dat als ze een goede soundmaster zouden inhuren, deze oortjes echt wel wat meer zouden moeten kunnen.
Dat valt zeker niet uit te sluiten, maar ik denk dat veel fabrikanten van headsets en oortjes dat uit kostenoverwegingen bewust niet doen.
Alleen gerenommeerde audio producenten zullen daarin investeren, die hebben meestal een naam hoog te houden.

Voor de XL hebben ze samengewerkt met SonarWorks, dat geluid heeft een duidelijk betere signatuur.
Dat is goed om te horen want het is een koptelefoon die op m'n shortlist staat.
Die heeft namelijk een joystick bediening net als mijn huidige koptelefoon de Marshall Monitor II.
Ideaal in de wintermaanden want ze zijn prima te bedienen met handschoenen aan, ik zou dat graag bij meer merken terug zien i.p.v. touchcontrol.

Dat is goed om te horen want het is een koptelefoon die op m'n shortlist staat.
Die heeft namelijk een joystick bediening net als mijn huidige koptelefoon de Marshall Monitor II.
Ideaal in de wintermaanden want ze zijn prima te bedienen met handschoenen aan, ik zou dat graag bij meer merken terug zien i.p.v. touchcontrol.
Na lang wikken en wegen had ik op zeker moment ook de Marshall Monitor II aangeschaft. Ik wilde niet blind de gebaande paden af, ze zien er aantrekkelijk uit en het geluid klinkt lekker mits goed insgesteld. Maar dan ging de zaak mank omdat de software enorm brak was en als ik me goed herinner vielen de instellingen steeds weg. Daarom dus snel teruggestuurd en alsnog maar de 'typische' Sony XM3 over ear aangeschaft. Inmiddels ben ik daar toch al weer een paar jaartjes blij mee.

In-ear is voor mij niet weggelegd.
Overigens wordt ik los daarvan wel enthousiast over wat Fairphone hier probeerd te doen, maar zoals anderen opmerken moet je daarbij niet het hoofddoel uit het oog verliezen. M.a.w. geluidskwaliteit moet gewoon in orde zijn. Je zou mogelijk kunnen stellen dat het voor een casual telefoongesprekje voldoende is, maar daar kom je toch eerlijk niet mee weg met de hedendaagse gebruikspatronen.

Na lang wikken en wegen had ik op zeker moment ook de Marshall Monitor II aangeschaft. Ik wilde niet blind de gebaande paden af, ze zien er aantrekkelijk uit en het geluid klinkt lekker mits goed insgesteld. Maar dan ging de zaak mank omdat de software enorm brak was en als ik me goed herinner vielen de instellingen steeds weg. Daarom dus snel teruggestuurd en alsnog maar de 'typische' Sony XM3 over ear aangeschaft. Inmiddels ben ik daar toch al weer een paar jaartjes blij mee.

In-ear is voor mij niet weggelegd.
Overigens wordt ik los daarvan wel enthousiast over wat Fairphone hier probeerd te doen, maar zoals anderen opmerken moet je daarbij niet het hoofddoel uit het oog verliezen. M.a.w. geluidskwaliteit moet gewoon in orde zijn. Je zou mogelijk kunnen stellen dat het voor een casual telefoongesprekje voldoende is, maar daar kom je toch eerlijk niet mee weg met de hedendaagse gebruikspatronen.
Ik heb zelf nooit problemen ervaren met software, verbinding of instellingen (IOS) met de Monitor II, maar ik kocht hem ook pas toen hij al 2 jaar uit was.
Het enige minpunt dat ik kan noemen is dat de A.N.C. totaal niet overweg kan met windruis.
Voor mij niet zo'n punt omdat ik verkeer en active noise cancelling toch geen geweldige combinatie vind.
De beste geluidsverbetering kreeg ik toen ik voor mijn eigen muziek bestanden overstapte van de standaard Apple muziek speler naar Foobar2000.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh