Review: HATOR Hypergang 3 Wireless

MrHaroldA

Kenner
Lid geworden
nov 1, 2024
Ik mocht van TechnologyInsider de Hator Hypergang 3 wireless headset testen. De headset wordt in de markt gezet voor gamers, maar in de basis is het gewoon een headset met features die iedereen wel aan zal spreken: grote drivers, goede connectiviteit, actieve ruisonderdrukking en een goede microfoon.

Hator is een Oekraiens bedrijf dat sinds 2013 allerlei gamingproducten op de markt heeft gebracht, zoals muizen, mechanische toetsenborden en stoelen en headsets.

Eerste indrukken​

De gele branding valt lekker op; de headset komt in een felgele doos en alles wat je nodig hebt zit er in: een handleiding, een USB-C kabel met een extra verlengkabel, de afneembare microfoon, en de dongle om hem via USB-A en USB-C via 2.4GHz aan te kunnen sluiten.

GEEL.

Er zitten 2 druktoetsen op de headset en een draaiknop voor het volume.

Na het aanzetten van de headset krijg je meteen gesproken feedback van de toetsen: gaming of music profile, dongle mode, bluetooth mode, noise cancelling status, etc. Het pairen met mijn (Android) telefoon lukte in eerste instantie niet, maar dat bleek alleen mogelijk te zijn als de koptelefoon in bluetooth-modes stond. Als ik de handleiding gelezen had was dat mogelijk al eerder duidelijk geworden.

Geluid​

Het afspelen van muziek viel alleen wel flink tegen. Geen laag, en een heel vervelend en “boxy” mid-laag. In de HATOR SyncHub-app bleek de oorzaak daarvoor snel gevonden: in de standaard EQ-instelling worden de lage frequenties (31Hz en 62Hz) flink geknepen: tot wel -10dB! De -8dB op 500Hz maakt dat de 125 en 250Hz-frequenties flink opvallen. Bij het spelen van spellen zijn dat frequenties die je misschien niet nodig hebt, maar voor het luisteren van muziek is dat echt een groot gemis.

Screenshot_20260202-173746.png

De rare standaard EQ-instelling.

Het doorlopen van de 9 presets laat de effectiviteit van de 10-bands grafische EQ zien, maar de presets klinken geen van allen goed. De beste preset was “custom”, waar alles op 0 staat. Na het toevoegen van wat “fris hoog” (8-10Khz), wat duidelijkheid (1KHz) en een dip in de lage mids (125-250Hz) is de balans weer voor een groot gedeelte hersteld. Op zich wel raar dat er geen enkele preset is die hier op lijkt.

Screenshot_20260202-173738.png

Correcties om het geluid natuurlijker te krijgen.

Active noise cancelling​

De actieve noise cancelling kan je met de NC-knop op 3 standen zetten: uit, aan en in een transparante modus. De noise cancelling is vrij effectief, maar er komt nog genoeg omgevingsgeluid door om niet claustrofobisch te worden. De transparante modus laat via een microfoon extra omgevingsgeluid door, maar daar zit wel een tikkeltje vertraging op.

Beide ANC-modi hebben invloed op de klank van de headset, dus voor het luisteren van muziek is de beste stand “uit”.

Connectiviteit​

Je kunt de headset op alle manieren aansluiten, behalve analoog: direct via USB, via de dongle en via Bluetooth.

De dongle is gebaseerd op USB-C met een ingebouwde adapter om hem ook op USB-A aan te kunnen sluiten. De USB-C dongle oogt lekker klein maar als ik hem op mijn Framework 13-laptop aansluit dan is hij net iets te breed en rust de laptop dus op de dongle.

IMG_20260202_173638.jpg

De laptop rust op de dongle.

In Linux komt de dongle als “USB Composite Device Analog Stereo” tevoorschijn en werkt meteen. Ook als ik hem in mijn Android-telefoon prik, werkt de dongle meteen, dus ik vermoed dat hij netjes class-compliant is. Hetzelfde geldt voor de PC-modus direct via de USB-kabel.

Het volume is in PC- of donglemodus alleen maar instelbaar met het wieltje op de zijkant. De software mixer van je OS heeft geen invloed op het volume. In Bluetooth-modus werkt de volumeregeling van je telefoon wel.

Latency​

Hator claimt dat de headset in dongle-modus minder dan 20ms vertraging heeft, wat neerkomt op een afstand tot een geluidsbron van 6-7 meter. Het kijken van een film is heel goed te doen met die vertraging, wat met Bluetooth heel vaak niet het geval is. Ook voor gaming zal dit geen probleem zijn, al is de PC-modus wel altijd directer.

Er zitten gaming en music-profiles op, maar er wordt nergens vermeld wat dat inhoudt op de EQ-instellingen na.

HATOR SyncHub-app​

In alle modi kan de app nog gewoon via Bluetooth verbinding maken met de headset, dus je kunt alle instellingen aanpassen, ook als de headset met bijvoorbeeld je PC verbonden is.

In de app kun je de ANC instellen en de RGB-verlichting en de microfoon in- en uitschakelen. De eerder genoemde 10-bands grafische EQ heeft 9 presets en is goed effectief, al is hij wel wat lastig met je vingers te bedienen.

De app is vrij simpel, maar er zitten wel wat slordigheden in. Zo wisselt de EQ-preset wel als je op de koptelefoon 3x op de power-knop drukt om te wisselen tussen de “gaming”- en “music”-profielen, maar de grafische EQ wordt niet bijgewerkt. De link naar de “User agreement” leidt naar een 404-pagina en de schakeloptie “Pop-up” wordt nergens uitgelegd.

Screenshot_20260202-173817.png

Het kleurenschema zorgt ook voor dat de navigatieknoppen onderaan niet meer zichtbaar zijn.

Het schakelen tussen de profielen herstelt ook niet de laatst gekozen EQ-preset, dus die moet je altijd in de app weer handmatig kiezen.

Bij het starten van de app ziet hij de eerder gekoppelde headset ook niet altijd en moet je de app sluiten en weer opnieuw openen om de headset te kunnen kiezen.

Screenshot_20260202-173719.png

Zowel paired, als unpaired?

Conclusie​

Hator heeft een goed betaalbare headset gemaakt met veel features. Qua klank kan hij echter niet tippen aan mijn Grado GW100 die veel helderder is en meer detail in de muziek weergeeft, maar die is dan ook 2-3x zo duur. Met de grafische EQ kun je wel wat corrigeren, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

De open constructie van mijn Grado zorgt er ook voor dat omgevingsgeluid heel natuurlijk in de mix terechtkomt. De transparante modus van de ANC van de Hator klinkt dan weer wat onnatuurlijk en zorgt ervoor dat muziek heel anders klinkt.

De Hator blinkt wel uit in de latency in dongle- of PC-modus, en de microfoon is ook heel duidelijk. Voor meetings is het dus wel een perfecte headset, zeker omdat je daar juist zo min mogelijk gestoord wil worden door je omgeving.

Langdurig de koptelefoon op hebben zorgde bij mij wel voor “hete oren”, maar een paar uur is geen probleem. De memory-foam past zich netjes aan je hoofd aan, ook als je een bril draagt.

Al met al dus een mooie koptelefoon, met vooral wat minpunten in het geluid en wat slordigheden in de software, maar de meesten zullen daar deze koptelefoon niet voor aanschaffen en hebben er een hele fijne draadloze gaming-headset aan met lage latency.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Hele nette review (y) ik maak zelf nooit gebruik van gaming headsets en hou het wat hoofdtelefoons betreft bij de audiofile varianten dus dit gaat het voor mij niet worden, wel leuk om te lezen dat het out of the box werkt met Linux want dat zou op meerdere gebieden wel eens wat vaker voor mogen komen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh