Review JetKVM. Net zo handig als klein. Remote-beheer via het netwerk.

Lid geworden
mrt 6, 2017
JetKVM is een moderne kijk op de bekende kvm-switch waarmee je vanaf één plek meerdere computers kunt gebruiken. Waar traditionele kvm-switches vereisen dat alle computers fysiek zijn aangesloten, werkt JetKVM volledig via het netwerk. Afstand doet er daardoor niet meer toe, alleen een JetKVM is vereist. Een verrassend leuke, toepasbare en betaalbare Kickstarter. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik kan niet zeggen dat ik erg enthousiast word van dit product. Een beperking zoals "geen geluid" maakt dit product ongeschikt voor een zakelijke machine waarop je bv. Teams gebruikt. Het enige voordeel, t.o.v. softwarematige oplossingen, is dat je geen drivers op de hostmachine hoeft te installeren, wat op zakelijke machines meestal niet zomaar kan. Maar dat levert dus meteen die perkingen op.
Zelf gebruik ik al bijna 6 jaar een KVM switch die ik ooit bij AliExpress gekocht heb. Voor nog geen 40 euro kan ik 4 machines aansturen op 4k @ 60 Hz. Het grootste nadeel: een enorme kabelspaghetti... Gelukkig zit het meeste in de kabelgoot onder het bureaublad.

Goedemorgen, ik denk een én én. Eens dat "geen geluid" net als het 1-richting-klembord, voor bepaalde gebruiksscenario's zeker een beperking kan zijn. Maar voor tal van andere niet. Ik verwacht Teams bijvoorbeeld juist sneller op de pc waar je fysiek achter zit en je dankzij de JetKVM dan zonder enige verder aanpassing noch op eigen noch op remote systeem, toch een andere pc ernaast kunt aansturen. Het zijn verschillende scenario's waarvoor verschillende oplossingen bestaan. Daarom dat ik aan begin ook wat uitgebreid voor een review op alternatieve oplossingen ben ingegaan, om scenario's zoals jij die schetst wel in het verhaal te betrekken. groetjes Edmond

Het beperkte clipboard is juist, voor zakelijk gebruik, een pluspunt want bij de meeste grote bedrijven is het niet toegestaan om informatie van je laptop naar je thuis-PC te sturen. Bij ons (3800 medewerkers) werken we pakweg 3 dagen thuis, en 2 dagen op kantoor. Veel collega's hebben een thuiswerkplek, voorzien van een eigen PC en een docking-station voor de werklaptop. Teams is een van de meestgebruikte applicatie, dus video en audio zijn belangrijk.
Dus voor zakelijk (thuis)kantoorgebruik vind ik dit product ongeschikt. Voor zakelijk serverbeheer zijn er al voldoende uitstekende remote-managementoplossing in de markt. Voor thuisgebruik zie ik ook weinig zinvolle toepassingen. Want hoeveel PC's heb je thuis, die je zonder multimedia gebruikt en remote wil benaderen? Wellicht als je een headless server (of NAS hebt) die je wil kunnen managen. Maar ook daar geldt: heb je dan dit product nodig? Ik draai al 25 jaar thuisservers, altijd headless. In het BIOS hoef ik alleen maar te zijn als er iets qua SSD/HDD's verandert. En andere fysieke toegang (dus KVM) is eigenlijk alleen nodig tijdens de initiele setup, of een heel enkele keer als de machine unrecoverable is. Gemiddeld genomen hoef ik nog niet 1x per jaar een monitor/keyboard aan mijn servers te hangen. Voor de rest worden de machines met RDP benaderd. En cloud access is ook niet nodig, en persoonlijk vind ik dat zelfs onwenselijk. Ik heb een VPN-server in de router draaien, waarmee ik op mijn prive-laptop of telefoon kan aanmelden op mijn eigen LAN en daarna gewoon de servers weer met RDP kan overnemen.

Dus nee, persoonlijk zie ik geen zinvolle toepassing voor dit product.
Maar bedankt voor je uitstekende review! (y)

Dank voor je reactie. Als het gaat om zakelijk gebruik dan zijn er alternatieven zoals jij noemt en ook in het artikel staan. Toch zijn er ook in zakelijke omgevingen voldoende toepassingen van het eenvoudig kunnen overzetten van tekst of bestanden tussen twee pc's of een server en een pc die beide niet fysiek naast elkaar staan. In die gevallen is het niet hebben van een shared clipboard dus een gemis. Maar ook verder snap ik dat jij er geen toepassing voor hebt maar het succes op kickstarter bewijst dat er voldoende anderen zijn voor wie dit wel een bruikbaar apparaat is. Heb het hier thuis ook met plezier ingezet bij twee systemen die heel veel van configuratie wisselen en dankzij deze JetKVM altijd bereikbaar waren en ik zelfs niet hoefde na te denken wat de op dat moment running config was. Dit werkt altijd. Mbt de cloud ben ik het eens, ik ben daar ook geen voorstander van. Maar het is mooi als het kan en uitgezet kan blijven/worden.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh