Review Netac ZX20 III Evo 1TB

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Deze review is mogelijk gemaakt door Netac en Technology Insider.

Netac ZX20 III EVO 1TB

1.jpg

Eerder op TI had ik de kans om een 500GB drive te winnen van Netac, maar omdat mijn koude backup al ruim over de 500GB bedraagt, heb ik deze laten gaan. Bijna een week later kwam er een 1TB exemplaar voorbij, en wel de Netac ZX20III EVO 1TB externe SSD die verder aan mijn wensen voldoet. De enige vraag is of je bij het winnen van de SSD een review wilt schrijven op Technology Insider. Dus bij deze!

De specificaties van de SSD Netac ZX20III Evo 1TB luiden als volgt:

• Interface: USB-C
  • Overdrachtsnelheid: 5Gbit USB3.2 Gen 1 (ook wel bekend als USB3.0)
  • Systeemeisen: Windows 7 en hoger, MacOSx10.6 en hoger, Android 5 en hoger.
  • Produktafmetingen: 93mm x 52mm x 9mm (LxBxH)
Linux staat er niet tussen, maar deze zal ook gewoon ondersteund zijn.

Het gereviewde exemplaar van 1TB zit op zo'n €137

Wat zit er in de doos?

De SSD kwam in een omdoos naar mij toe vanaf Frank.

In de doos van de SSD treffen we de SSD aan, en een korte kabel (USB-A naaar USB-C), een handleiding, en een converter van USB A naar USB-C. Op de eerste foto zie je die niet, deze zag ik pas later toen ik het doosje wilde opruimen. Deze kan handig zijn voor gebruik met de telefoon, of wanneer je USB-C naar USB-C nodig hebt. Ik zou zelf liever een USB-C naar USB-C kabel willen. Die converters ben ik altijd vrij snel kwijt.
De handleiding beschrijft nog eens in het kort de specificaties en het gebruik van de SSD. Het blijft noodzakelijk om via het OS eerst de SSD softwarematig los te koppelen van de PC via hardware veilig verwijderen. Doe je dit niet, dan loop je kans op onherstelbare schade of gegevensverlies!

Binnen de verpakking tref ik ook PS plastic (Polysterene) en andere plastic folietjes & foam aan. Naar mijn mening is dat overbodig, en zijn er milieuvriendelijkere oplossingen.

Een paar foto's van het uitgepakte produkt:

3.jpg
4.jpg

5.jpg
1769388753510.png

De converter naar USB-C kwam ik later tegen, deze zat tegen de onderkant geplakt
Omdat ik het gewicht nergens kon vinden, heb ik hem zelf even op de weegschaal gelegd, en kwam tot een kleine 35,6 gram

6.jpg

De tests:

De tests voer ik uit op een Ryzen 7 9700x met een Gigabyte B850 Aorus Elite WiFi7, 32GB DDR5-6000MHz, en Lexar NQ790 1TB. Voor een test op Linux gebruik ik het Ryzen 9800X3D systeem met verder gelijkwaardige samenstelling.

Ik doe de test met benchmark software, maar heb ook een paar tests gedaan met bestanden naar de SSD kopiëren. Voor Crystal Diskmark is er een Linux alternatief, genaamd KDiskMark

Een run Crystal Diskmark leverde deze resultaten op:

CrystalDiskMark_Netac.png

Dezelfde test onder Linux met KDiskMark:

kdiskmark standaard.png

Vervolgens heb ik een run met AS SSD gedaan:

as ssd netac.png

En als laatste heb ik de tool Atto gebruikt, daarvan hieronder de resultaten (MB/S & IOPS)

ATTO MB_s.jpg
ATTO IO_s.jpg

Daarnaast heb ik nog een paar test gedaan met bestanden kopiëren naar de SSD. Eerst een 10GB file, daarna een 50GB ZIP-file.
Zoals je kunt zien gaat het daar goed met nette, maar geen extreme snelheden. De write speed blijft stabiel rond de 340 MB/s

10GB DAT_2.png

Daarna de 50GB ZIP

50GB ZIP.png
50GB ZIP_2.png

Lezen van de 50GB ZIP en kopiëren naar de PC:

1769393575047.png

Daarna heb ik nog een laatste test gedaan, waar het interessant werd. Ik heb 109 GB aan MP3 (bestanden van tussen de 3 en 4 MB per stuk naar de SSD gekopieerd. Gisteren heb ik toevallig deze test ook al eens doorlopen zonder problemen, waarbij ik nette constante schijfsnelheden behaalde. Deze test wil ik nog weer gaan uitvoeren. Maar momenteel blijkt de SSD flink in te kakken, na intensief ruim 100GB geschreven te hebben. Ik had hiervoor dus 2 tests gedaan met een 10 en 50GB file, waarbij ik de laatste 2x heb gedaan.
Daarna dus de MP3 bestanden gekopieerd naar de SSD, waar ik deze resultaten behaalde:

mp3_1.png

MP3_2.png

MP3_3.png

MP3_4.png

Nogmaals, gisteren had ik deze 109GB aan MP3's ook gekopieerd, en ging dat met een nette 240 tot 310MB/S (piek) over het gehele proces.
Hij begint dus duidelijk in te kakken na eerder ruim 100GB geschreven te hebben, en wordt naar mijn mening dan erg traag. En dan is mijn vraag of dit voorkomen had kunnen worden? De SSD zit in een plastic behuizing. De warmte afvoer is daardoor slecht. De plastic behuizing wordt ook wat lauw/warm. Waarschijnlijk had de SSD het veel langer kunnen uithouden in een aluminium behuizing.

(Edit)

En inmiddels heb ik ook een test gedaan met Linux, de gehele drive inhoud (524GB) van de NVME Externe drive naar de Netac gekopieerd. Ook daar vertoont hij hetzelfde gedrag. ook hier daalt hij steeds terug naar ~45MB, om vervolgens een kort moment weer naar de 200-300MB te gaan (~5 seconden)
Duidelijk een warmteprobleem!

linux copy.png

Eindoordeel:

En daarmee kom ik dan ook wel tot de conclusie dat dit een prima produkt is, zolang je er geen extreme gegevensoverdrachten mee doet. Het lijkt een USB stick op moment dat hij inkakt. In de benchmarks lijkt het heel wat, maar als je in de praktijk echt veel gaat schrijven wordt het een probleem.
Zolang je geen extreme dingen ermee doet zoals ik in de test heb gedaan, kun je gerust met 300MB/s naar de SSD schrijven. Het is dan een prima SSD om in de laptop tas te drukken, wat gegevens uit te wisselen, wat backups maken van belangrijke documenten etc. Om het gewicht van 35,6 gram hoef je het niet te laten, en het formaat zit rond een pinpas.

De snelheid van 550MB/s op de doos heb ik nergens kunnen behalen. De prijs zou mij wel tegenstaan. Eerder heb ik een Ugreen USB/TB behuizing getest met NVME drive erin, en dat is een wereld van verschil qua snelheid en stabiliteit. En dat voor een produkt wat op het moment van schrijven toen een meerprijs had van €60 ten opzichte van deze Netac.

3/5 sterren

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    140.5 KB · Weergaven: 34
  • 7.jpg
    7.jpg
    93.2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Linux testje toegevoegd.

Op zulke momenten gaat kopiëren naar een HDD sneller :ROFLMAO: :ROFLMAO:

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh