Review Netac ZX20IV evo Test & Win

GJanssen

Kenner
Lid geworden
mrt 25, 2024
Ik mocht onlangs de nieuwe externe drive van Netac testen van Technology insiders.

Het gaat hier om de Netac ZX20 IV evo

In de verpakking (die er zeer Netac uitziet) zitten de drive, een USB-C naar USB-A kabel, een verloopstekkertje van USB-A naar USB-C en de handleiding.

verpakking.jpg
inhoud.jpg
achterkant.jpg
voorkant.jpg

Dit is een USB 3.2 gen1 externe drive in een soort creditcard formaat (57mmbreed, 92mm lang en 7mm dik)

Hij heeft een afgeronde vorm en is gemaakt van plastic. Hij weeg 36 gram.

Vermits ik vorig jaar een andere Netac drive mocht testen ga ik hem hier ook mee vergelijken, deze ZX20II is wel zwaarder (48gr) maar ook kleiner dan deze evo.

vergelijk.jpg

Online kon ik weinig over deze nieuwe drive terugvinden maar ik las in de handleiding (ja die heb ik dus wel gelezen :) ) dat hij NAND-flash gebruikt. Verder wordt hij herkend als een SATA-schijf in HWInfo met een max snelheid van 6Gb/s. maar vermits de interface van dit schijfje een USB3.2 Gen 1 is is hij beperkt tot 5Gb/s

Netac ZX20IV evo info.jpg

De testen:
Ik heb ditmaal op 2 verschillende manieren getest:
  • Een eerste benchmark via CrystalDiskMark 9 en dit dan zowel op een USB-A poort van mijn PC als een USB-C, de USB-A is max 5Gb/s en de C is max 10Gb/s.
  • De tweede methode is minder wetenschappelijk en meer gericht op dagelijks gebruik. Ik zette 2 Windows 11 ISO’s (totaal 14.2Gb groot) in een folder op mijn interne harde schijf (Kioxia Exceria Plus G3 (PCIe x4 x4)) en kopieerde die naar de USB-drives en dit zowel geconnecteerd via de 5Gb als de 10Gb poort. Ik heb bewust niet getest op een 20Gb poort omdat dit voor de ZX20IVevo geen verschil zou uitmaken. De tijden voor het kopiëren werden manueel opgenomen, er is dus een foutmarge van 1 a 1.5 seconde.
Eerst de Netac ZX20IV Evo. De linkse afbeelding is via de USB-A 5Gb poort, de middenste is via de USB-C 10Gb poort met een NVME profiel getest en de rechtse met een Flash profiel getest. (Deze tip kreeg ik bij een vorige review om dit aan te passen)

Netac ZX20IV evo.jpg
Netac ZX20IV evo USBC 10Gb.jpg
Netac ZX20IV evo USBC 10Gb flash settings.jpg

Als tweede de ZX20II met links de USB-A poort en rechts de USB-C poort getest.

ZX20II.jpg
ZX20II USB C 10Gb.jpg

En als laatste de WD SN750 in een externe UGreen 20Gb behuizing met links wederom de USB-A en rechts de USB-C poort.

speed WD SN750 in external enclosure.jpg
speed WD SN750 in external enclosure usb c 10Gb.jpg

De tweede test door de transfer te meten gaf volgende resultaten:

USB-AUSB-C
Netac ZX20IV evo42s38s
Netac ZX20II39s21s
WD SN72038s20s

Via de 5Gb poort zien we gelijkaardige tijden alsook snelheden bij alle geteste drives, hier is de Evo dus duidelijk in zijn element en zie je dat hij even snel is als de andere drives.

Als je hem aansluit op de 10Gb poort zie je uiteraard dat hij wel iets sneller kan, maar dan zie je toch dat de andere (snellere) drives beter presteren (zij kunnen tot 20Gb/s gaan).

Wat me ook opviel is dat hij bij transfer van data heel stabiel is. hij hield dit aan tot de heel transfer gedaan was (rond de 380-390MB/s), zo zie je dat benchmarks ook maar benchmarks zijn en niet altijd de correcte snelheid aangeven, hier dus gemeten door Windows zelf natuurlijk.

Schermafbeelding 2026-01-25 115152.jpg

Dit was niet bij alle drives zo moet ik zeggen.

Besluit:
Als ik de rauwe data vergelijk zie ik dit als een goede vervanging van een reguliere USB stick. Ik heb dan even mijn snelste en grootste USB stick (die zowel USB-A als USB-C aansluitingen heeft) genomen, een Kingston DT microDuo 3C van 256GB. Deze haalt volgens de specs 200MB/s in read maar in write is dat heel wat minder.. (maximaal 100MB/s)

De ZX20IV evo is dus een goede 5Gb/s drive die licht is, een standaard USB-A kabel meegeleverd kreeg en dus heel degelijk presteert.

Ik kreeg prijzen doorgemaild van deze drive aangezien hij nog nergens leverbaar is, die zagen er op het eerste zich goed uit, maar als ik die ga vergelijken met wat er op de markt is (zelfs van Netac zelf) dan vraag ik me enkel af hoe ze deze gaan prijzen in Europa. De MSRP voor deze 1Tb drive zou rond de $137 liggen. Als ik dan even op Amazon ga rondneuzen zie ik de andere Netac ZX20II die ik testte voor €82.99 te koop staan (ook 1Tb) en de iets oudere ZX20 (welke ook USB 3.2 Gen 2x2 ondersteund) zelfs maar voor €75.99.

Als ik dan bij andere merken ga kijken zie ik vergelijkbare drives (de meesten zijn wel sneller dan de evo) voor tussen de €100 en €150.

Het zal dus van de straatprijzen afhangen of dit een goede koop is of niet. Wat ik al geleerd heb is dat Netac wel kwaliteit levert, dat ze goed leverbaar zijn (in deze tijden geen vanzelfsprekendheid) en een goede service afdeling hebben (dit heb ik ondervonden bij de vorige test).

Mits deze dus competitief geprijsd is, is het een hele goede vervanging voor een USB stick, ik denk dat zijn sterkte vooral ligt bij het universeel inzetbaar zijn.

Even voor de volledigheid, de test werd gedaan op een PC bestaande uit een Asus Prime B860M-A Wifi moederbord met een Intel Core Ultra 7 265K met 32Gb geheugen en de drive waarvan ik kopieerde was dus de Kioxia die als extra drive geconfigureerd was.

Ik gebruikte voor de USB-A connectie (in de Fractal Define 7 compact) de meegeleverde USB-A naar USB-C connector van de evo. Voor de USB-C naar USB-C gebruikte ik de kabel die geleverd werd bij de 20GB/s Ugreen externe behuizing waar ik de SN750 in heb zitten. Beide kabels werden voor alle drives gebruikt.

Ik wilde ook de meegeleverde USB-C naar USB-A convertor uitproberen met de Netac, maar dit lukte me niet. Met de adapter plus kabel en de Netac bleek dit niet te werken, althans niet in Crystaldiskmark. Toen ik hetzelfde probeerde met de Ugreen bleek deze wel te werken, maar wel langzamer dan via een USB-C naar USB-C. Waarom de connectie niet wilde werken met de Netac is mij een vraagteken. Wat ik altijd als vuistregel gebruik bij zulke oplossingen is dat je dit niet moet gebruiken maar best een kabel neemt die hiervoor gemaakt is..

P.S. Ik heb nog even verder getest en het bleek enkel bij de Evo niet te werken, ik heb ook een andere adpater geprobeerd van Ugreen in dit geval en hierbij werkte dit voor de Ugreen NVME behuizing en de Netac ZX20II maar niet voor de evo. Mogelijk ligt dit dus aan de gebruikte protocollen? (ik heb overigens ook een andere USB-A naar USB-C kabel gebruikt maar dit gaf hetzelfde resultaat.)

Bijlagen

• Netac ZX20IV evo.jpg
    Netac ZX20IV evo.jpg
    56.2 KB · Weergaven: 33
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Mooie en complete review, daar kunnen mensen die opzoek zijn naar opslag wel wat mee. (y)

Eerst de Netac ZX20IV Evo. De linkse afbeelding is via de USB-A 5Gb poort, de middenste is via de USB-C 10Gb poort met een NVME profiel getest en de rechtse met een Flash profiel getest. (Deze tip kreeg ik bij een vorige review om dit aan te passen)

Wat is de gedachte erachter?
Ik heb die van mij ook nog even op deze 3 manieren getest, en zal ze ook nog delen in mijn review. Welke is echt relevant voor onze gereviewde drives?

Voor de geïnteresseerden, Techpowerup heeft de ZX20 eens opengewerkt:

Mooie review.

Wat is de gedachte erachter?
Ik heb die van mij ook nog even op deze 3 manieren getest, en zal ze ook nog delen in mijn review. Welke is echt relevant voor onze gereviewde drives?

Voor de geïnteresseerden, Techpowerup heeft de ZX20 eens opengewerkt:

Mooie review.
Je bedoeld voor het testen op zowel USB-A als USB-C of de specifieke setting voor Flash?
De verschillende USB poorten om te zien hoe snel hij zou kunnen zijn omdat een 10Gb interface natuurlijk meer bandbreedte heeft en je dan niet tegen de limiet van de poort zelf zit maar van de controller op de SSD.
bij het testen ga je net iets anders testen, ik zou het even moeten opzoeken, maar eerlijk bij normaal gebruik doe je geen benchmarking maar echte data en dan hangt het af van de data die je kopieert (grote bestanden of veel kleine bestanden.
Een Benchmark is ook maar een benchmark om te vergelijken en het tastbaar te maken net als bij een auto de WLTP cyclus om het verbruik aan te geven zeg maar.. In realiteit klopt die eigenlijk ook nooit ;)

BTW de ZX20 is niet hetzelfde als de ZX20II en al helemaal niet met deze evo, ik dacht ook dat de ZX maar tot 10Gb kan terwijl de II tot 20Gb kan.

Wel bijzonder dat mijn ZX20 III Evo dan weer tot 5Gbit gaat
Maargoed, mijn Ugreen USB4/TB doet het tienvoudige van de Netac III

Wel bijzonder dat mijn ZX20 III Evo dan weer tot 5Gbit gaat
Maargoed, mijn Ugreen USB4/TB doet het tienvoudige van de Netac III
De ZX20 IV evo gaat ook tot 5Gb het is de ZX20II die tot 20Gb gaat en inderdaad USB4 is uiteraard vele malen sneller ;) Ik dacht tot 40Gb?

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh