Review: Synology DS425+ NAS

Tostie1987

Kenner
Lid geworden
dec 3, 2024
De Synology DS425+ is een veelzijdige 4-bay NAS met 2,5GbE, twee M.2-slots en het uitgebreide DSM-platform. In de praktijk levert de NAS goede netwerkprestaties, met maximaal 295,66 MB/s lezen en 278,73 MB/s schrijven via SMB. De SSD-cache voegde in deze test nauwelijks prestaties toe, terwijl versleuteling de schrijfsnelheid wel duidelijk verlaagde. DSM blijft een van de grootste pluspunten dankzij de uitgebreide mogelijkheden voor opslag, back-ups, synchronisatie en beveiliging. Daar staat tegenover dat de Intel Celeron J4125 en 2 GB RAM inmiddels verouderd en beperkt zijn voor zwaardere toepassingen. Voor reguliere NAS-taken is de DS425+ echter nog altijd een complete en gebruiksvriendelijke oplossing.

Pluspunten​

• Software, DSM is zeer volwassen en biedt veel beveiligings-en back-up mogelijkheden
  • Veel bays, M.2 sloten en USB poorten
  • Het energieverbruik is prima
  • Het gebruiksgemak van DSM is groot en toch kan de Tweaker ook zijn genot niet op

Minpunten​

• Prijs, vrij duur voor vier bays met twee M.2 sloten
  • Om een M.2 SSD als opslag te gebruiken moet je Synology's eigen gecertificeerde M.2 SSD's hebben

Eindoordeel​

4 van 5 sterren (Goed)

Synology DS425+ review: sterke 4-bay NAS met 2,5GbE, maar oude hardware​

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2UjMsndaOY_3jenKT96vQUWRcs=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/383141/1X2o8LL3OoXnMskvvYqDgpvHsaPG0K6rYl68lH73cDAFHYxfUm.jpeg?f=620xauto

Inhoudsopgave:

1. Synology DS425+ review: sterke 4-bay NAS met 2,5GbE, maar oude hardware
  2. Vier bays en 2,5GbE
  3. Specificaties
  4. DSM blijft een sterk punt
  5. Veel aandacht voor beveiliging
  6. 2,5GbE maakt daadwerkelijk verschil
  7. SSD-cache: interessant op papier, beperkt in mijn test
  8. Energieverbruik en geluid
  9. De grootste beperking is de hardware
  10. Conclusie
De Synology DS425+ is een 4-bay NAS die vooral opvalt door zijn combinatie van vier SATA-bays, twee M.2-slots, 2,5GbE en het uitgebreide DSM-platform. Synology kiest daarbij niet voor de nieuwste processor, maar voor een Intel Celeron J4125 met 2 GB DDR4-geheugen. De vraag is dan ook of de combinatie van relatief oude hardware en Synology's volwassen software anno 2026 nog voldoende overtuigt.

Ik heb de DS425+ uitgebreid in de praktijk gebruikt en getest. Daarbij heb ik onder meer gekeken naar de snelheid via 2,5GbE, versleuteling, SSD-cache, energieverbruik, geluidsproductie en het gebruiksgemak van DSM. De volledige, veel uitgebreidere test met alle metingen en instellingen is te vinden op TostieTech; hier richt ik me vooral op de belangrijkste bevindingen en mijn uiteindelijke oordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nABLxs50h44xbDkVOZyRPbCuJwo=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/383141/1X2o8MetOdgirXaLQrqk7ytoRYdWBIiQrLDQjTNylDEH3CyCVY.jpeg?f=620xauto

Ook heb ik een unboxing video gemaakt. Deze kun je hier bekijken.​

Vier bays en 2,5GbE​

Qua uiterlijk is de DS425+ een typische Synology. De zwarte behuizing is vrij sober en functioneel en biedt aan de voorkant ruimte aan vier schijflades. Daarin kun je 3,5-inch HDD's of 2,5-inch SATA-SSD's plaatsen. Aan de voorkant zitten daarnaast statusleds, een USB 3.2 Gen 1-poort en de aan-uitknop.

Aan de achterkant vinden we twee 92mm-ventilatoren, twee USB 3.2 Gen 1-poorten en twee netwerkaansluitingen. De belangrijkste daarvan is de 2,5GbE-poort. Daarnaast is een 1GbE-aansluiting aanwezig, die bijvoorbeeld voor failover kan worden gebruikt. De 2,5GbE-aansluiting is een duidelijke verbetering ten opzichte van oudere Synology-modellen die volledig afhankelijk waren van gigabit ethernet.

De DS425+ meet 166 × 199 × 223 millimeter en weegt zonder schijven 2,18 kilogram. Onderaan bevinden zich bovendien twee M.2 2280 NVMe-slots. Dat is interessant, omdat je hiermee NVMe-SSD's kunt toevoegen zonder een van de vier reguliere bays op te offeren. Synology ondersteunt deze slots voor SSD-cache en met geschikte Synology-SSD's kunnen ze ook voor opslag worden gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-Gb4TpMDs11f7sUTvdCE3GFjjU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/383141/1X2o8Mixe4ob7fQUxcWHEU9WcgFZEJZ0UH0gnxynKA1cvSopXT.jpeg?f=620xauto

Specificaties​

SpecificatieSynology DS425+
ProcessorIntel Celeron J4125
CPU4 cores / 4 threads
Kloksnelheid2,0 GHz / tot 2,7 GHz turbo
Geheugen2 GB DDR4 non-ECC
Maximaal geheugen6 GB
Opslag4× 3,5" SATA HDD / 2,5" SATA SSD
M.22× M.2 2280 NVMe
Netwerk1× 2,5GbE + 1× 1GbE
USB2× USB 3.2 Gen 1
RAIDSHR, RAID 0/1/5/6/10
BestandssystemenBtrfs / ext4
Afmetingen166 × 199 × 223 mm
Gewicht2,18 kg
Voeding90 watt
De specificaties laten meteen zien waar de DS425+ sterk en minder sterk is. Vier bays, 2,5GbE en twee M.2-slots zijn anno 2026 nog steeds interessante eigenschappen. De Intel Celeron J4125 en standaard 2 GB DDR4-geheugen zijn echter duidelijk minder modern. Voor een NAS die vooral bestanden opslaat, back-ups uitvoert en synchronisatie verzorgt, hoeft dat geen groot probleem te zijn. Voor zwaardere toepassingen wordt de processor wel sneller een beperking.

DSM blijft een sterk punt​

Waar Synology zich al jaren mee onderscheidt, is DSM. Ook bij de DS425+ is het besturingssysteem een van de grootste pluspunten. De interface voelt meer aan als een desktopbesturingssysteem dan als een traditionele serverinterface. Vanuit het hoofdmenu krijg je toegang tot onder meer File Station, Opslagbeheer, Package Center en Broncontrole.

Daarbovenop kun je de NAS uitbreiden met toepassingen voor bijvoorbeeld back-ups, foto's, synchronisatie en camerabewaking. Ook functies zoals snapshots, gebruikersbeheer en beveiliging zijn uitgebreid aanwezig. Daardoor is de DS425+ veel meer dan alleen een kast met vier harde schijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guVBeHCFg3Y6XBtjeIFZ-s2Fl4E=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MqBVuSn7Ow407dTB7y0d9AD4MKfBoggdXpZkv0H13HMh2.png?f=620xauto

De installatie is eveneens toegankelijk. Na het aansluiten van de NAS kan deze via Synology Assistant of de webinterface worden gevonden en geïnstalleerd. Daarna kun je een opslagpool aanmaken en bijvoorbeeld voor SHR kiezen. Voor thuisgebruikers is dat een prettige oplossing omdat je daarmee relatief eenvoudig redundante opslag kunt configureren en later kunt uitbreiden.

Ik heb het DSM van de NAS ook goed bekeken. Bekijk hier de video.

Veel aandacht voor beveiliging​

Ook op beveiligingsgebied biedt DSM behoorlijk veel mogelijkheden. Je kunt afzonderlijke gebruikers en toegangsrechten instellen, tweefactorauthenticatie gebruiken, firewallregels configureren en automatisch IP-adressen blokkeren bij herhaalde mislukte aanmeldpogingen. Daarnaast is er Security Advisor, dat de configuratie controleert en aanbevelingen doet.

Voor gevoelige gegevens is ook AES-256-versleuteling van gedeelde mappen beschikbaar. Dat heeft echter wel een duidelijke invloed op de prestaties. In mijn praktijktest daalde de schrijfsnelheid van 261 MB/s zonder versleuteling naar 156 MB/s met een versleutelde gedeelde map. Wie beveiliging belangrijk vindt, zal die afweging dus moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwAFnZiRrRji5oVkTHJHHvMMJyw=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MSVT4ICNUGeCVH5uboHeZnV3xWJUWdG6sKGEYVJ3dimb5.png?f=620xauto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lijiUJvFuzoOfcNsDRh3eXOS_Cg=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MsJQ8Rn3mwZ77heLXEoo8AoPDKA8R25fDXWP6bJssgkRn.png?f=620xauto

Een belangrijk punt daarbij is dat een NAS met zoveel mogelijkheden ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. RAID is bijvoorbeeld geen back-up en externe toegang moet bewust worden ingericht. Synology levert hiervoor veel gereedschap, maar de gebruiker moet het wel correct configureren.

2,5GbE maakt daadwerkelijk verschil​

De 2,5GbE-aansluiting is wat mij betreft een van de sterkste eigenschappen van de DS425+. Mijn testopstelling is geschikt voor 10GbE, waardoor de 2,5GbE-aansluiting van de NAS zelf de beperkende factor vormt.

Bij een grote bestandsoverdracht via Windows Verkenner kwam ik zonder versleuteling uit op 261 MB/s. Dat zit dicht tegen de praktische limiet van een 2,5GbE-verbinding aan. CrystalDiskMark kwam via SMB uit op maximaal 295,66 MB/s lezen en 278,73 MB/s schrijven. Daarmee weet de DS425+ de beschikbare netwerkverbinding dus goed te benutten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-Nx3b-sBb2sy-YESCmvcnTr_XY=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MMF4Raz1KiIiuXAkxl6wOpA8jJiND3X0rp7lFVCzOm6qH.png?f=620xauto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37pnsSN_oReVUISQR15MoE26KGo=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8M5I7h7U0Qod9uI8fyrPTSVeVByR2PkwOKNgd4pd9Gb5Md.png?f=620xauto

Voor een moderne thuisomgeving is dat een prettig verschil met 1GbE. Wie al beschikt over een 2,5GbE-netwerk kan de DS425+ daardoor daadwerkelijk sneller benutten dan oudere gigabit-NAS-systemen.

SSD-cache: interessant op papier, beperkt in mijn test​

De twee M.2-slots zijn een leuke toevoeging. Je kunt geschikte Synology NVMe-SSD's gebruiken voor opslag of voor SSD-cache. Met één SSD is een alleen-lezen-cache mogelijk; met twee geschikte SSD's kun je ook een lees-/schrijfcache configureren.

In mijn test leverde de SSD-cache echter nauwelijks winst op. Zonder cache kwam ik uit op 271 MB/s lezen en 262 MB/s schrijven. Met cache was dat respectievelijk 271 en 260 MB/s. In deze specifieke testopstelling voegde de cache dus vrijwel niets toe.

Dat betekent niet dat SSD-cache nutteloos is. De meerwaarde hangt sterk af van de gebruikte workload en het type bestanden. Vooral veel kleine, regelmatig gebruikte bestanden kunnen baat hebben bij caching. Voor grote, sequentiële bestandsoverdrachten over 2,5GbE is het voordeel veel minder vanzelfsprekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMN-ZYT19g6nm7VRbgcZPnpI60Q=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MhL7gzQ5arXiOvyCjyYn6PxIzUqbm6auo3TCZkWG0YM6R.png?f=620xauto

Energieverbruik en geluid​

Een NAS staat bij veel gebruikers dag en nacht aan, waardoor energieverbruik belangrijker is dan bij een pc die slechts enkele uren per dag wordt gebruikt. In mijn test kwam de DS425+ uit op 30,7 watt in idle en 44,2 watt tijdens belasting. In die metingen waren vier HDD's en een NVMe-SSD aanwezig, waardoor het verbruik niet alleen van de NAS zelf afkomstig is.

Ook het geluid heb ik onder belasting gemeten. In idle kwam ik uit op 37 dB(A), terwijl dit onder belasting opliep naar 43 dB(A). De HDD-temperaturen gingen daarbij van 31 naar 33 °C en de NVMe-SSD bleef op 35 °C. De temperaturen zijn daarmee prima, al is 43 dB(A) op korte afstand natuurlijk wel hoorbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYqcJbGiN4ysFsHhNswzmRHcjJA=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/383141/1X2o8Mt2z3KiVFvydOnm1Q9AgDr4xpMebvlRCwAyzlowORU6dz.jpeg?f=620xauto

De grootste beperking is de hardware​

En daar komen we bij het belangrijkste kritiekpunt. De DS425+ heeft een aantal moderne eigenschappen, maar de processor is dat niet. De Intel Celeron J4125 is inmiddels een oudere quad-coreprocessor en het standaard aanwezige geheugen van 2 GB DDR4 is voor een NAS met zoveel functies aan de krappe kant.

Voor traditionele NAS-taken zoals bestandsopslag, back-ups, synchronisatie en fotobeheer is de hardware voldoende. Zodra je echter zwaardere toepassingen wilt draaien, zoals veeleisende virtualisatie of andere workloads die veel CPU- en geheugenresources vragen, loop je sneller tegen de grenzen van het systeem aan. Het maximale geheugen van 6 GB biedt daarbij wel enige uitbreidingsruimte.

Dat maakt de DS425+ een beetje een vreemde combinatie. Aan de ene kant krijg je 2,5GbE, NVMe en een zeer uitgebreid softwareplatform. Aan de andere kant moet dat allemaal worden aangestuurd door hardware die inmiddels duidelijk op leeftijd is.

Conclusie​

De Synology DS425+ is geen NAS die indruk probeert te maken met de modernste processor of enorme hoeveelheden RAM. Zijn kracht zit ergens anders: in de combinatie van vier bays, 2,5GbE, twee M.2-slots en vooral DSM.

De prestaties zijn goed voor het gebruik waarvoor deze NAS bedoeld is. Met maximaal 295,66 MB/s lezen en 278,73 MB/s schrijven in CrystalDiskMark via SMB en 261 MB/s bij een grote bestandsoverdracht wordt de 2,5GbE-aansluiting goed benut. Ook het energieverbruik is voor een 4-bay NAS met vier HDD's en een NVMe-SSD netjes.

De M.2-slots zijn een interessante extra, maar in mijn test leverde SSD-cache nauwelijks prestatievoordeel op. De meerwaarde daarvan zal dus sterk afhangen van de specifieke workload. Versleuteling is daarentegen wel duidelijk merkbaar: de schrijfsnelheid daalde in mijn test van 261 naar 156 MB/s.

De grootste kanttekening blijft de hardware. De J4125 voelt in 2026 gedateerd aan en 2 GB RAM is niet bijzonder ruim voor een NAS met zo'n uitgebreid softwareplatform. Wie echter vooral een betrouwbare 4-bay NAS zoekt voor bestanden, back-ups, synchronisatie, foto's en andere reguliere NAS-taken, krijgt met de DS425+ een complete en volwassen oplossing.

Mijn conclusie is daarom genuanceerd: de DS425+ is niet de krachtigste NAS in zijn klasse, maar dankzij DSM, 2,5GbE en de twee M.2-slots blijft het een veelzijdig systeem. Wie vooral waarde hecht aan Synology's software-ecosysteem en een gebruiksvriendelijke 4-bay NAS zoekt, heeft hier een interessante optie. Wie juist maximale rekenkracht of zware virtualisatie zoekt, kan beter naar modernere hardware kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF1mFeHvf-pMCgrU9IrWJYNJaXM=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1X2o8MNIyWTzuBIPfpFitvzEm4HL00KT1iI8lXWl9Jf2eeFGm0.png?f=620xauto

Mijn volledige TostieTech-review gaat veel dieper in op DSM, beveiliging, opslagconfiguratie, SSD-cache en de afzonderlijke benchmarks. Daar vind je ook alle screenshots, uitgebreide meetresultaten en de volledige praktijktest van de DS425+. Dat is precies de verdieping die we voor TostieTech willen behouden. Lees deze uitgebreidere review op TostieTech.nl.

TostieTech-4-sterren-award.png
Vier sterren van TostieTech!

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh