Tostie1987
Nieuweling
- Lid geworden
- dec 3, 2024
TP-Link Tapo D235 video deurbel review

TP-Link is lekker bezig met het uitbreiden van haar assortiment van smart home apparaten. Zo nu ook met de D235 video deurbel. Zoals we inmiddels van TP-Link gewend zijn, is ook de D235 gewoon een prima apparaat. Het werkt zoals het hoort, de bediening is gemakkelijk en de kwaliteit is gewoon goed. Maar nog niet perfect. Wil je weten waaraan dat ligt? Lees de review hieronder!

De TP-Link D235 video deurbel wordt geleverd in een mooie, kartonnen doos. Op de doos staat een duidelijke afbeelding van het product dat erin zit. Ik houd ervan! Wat mij betreft voegt dit iets toe aan het plezier dat ik ervaar bij het uitpakken van het product. Binnenin de doos zit eierdoos-achtig karton om zo de spullen die erin zitten te beschermen. Zodra je de doos opent, zie je meteen de videodeurbel. Deze zit nog verpakt in een wit beschermfolie. Hieronder en daarnaast zitten de andere spullen als bijvoorbeeld het ophangmechanisme en de chime (externe bel).
Hieronder een afbeelding van de inhoud van de doos:
Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, zitten de volgende onderdelen in de doos:
- De videodeurbel
- De chime
- USB kabel
- Verschillende ophangmechanismen waaronder een wigje in een hoek van 15 graden
- Hulppapier om de bel op de juiste manier op te kunnen hangen
- Verschillende zakjes met muurpluggen en schroeven
- Zakje met verlengstuk om zo de batterij van stroom te voorzien
- Het 'snelle installatieboekje'
De bouw van de deurbel is prima. Hij is lekker zwaar en voelt degelijk aan. Ik heb altijd van mijn vader geleerd om de bijgeleverde schroeven niet te gebruiken, dus deze heb ik meteen vervangen door mijn eigen schroeven. De pluggen zijn meer dan prima. Ook de chime voelt goed en degelijk aan. Deze is eveneens lekker compact, maar kan een hard genoeg geluid produceren (tot wel 98 dB). De wigjes om de deurbel mee op de muur te hangen zijn van wit plastic en voelen goed aan.
Hieronder een afbeelding van de achterkant van de deurbel. Zoals je kunt zien zitten er op de achterkant drie knoppen. De eerste knop is de sync/reset knop. Met deze knop wordt de externe chime gesynced met de deurbel. Bij bellen speelt er zowel een geluid af op de deurbel zelf als op de chime (als je dit wilt). De chime kun je waar dan ook in huis plaatsen, zolang deze maar een werkende WiFi verbinding heeft. Er is ook nog een knop in het midden. Dit is blijkbaar de anti-diefstal knop. Hoe dit precies werkt, ben ik niet achter gekomen. De rechter knop is de on/off knop. Naast deze drie knoppen zit ook nog een plastic flapje. Hierachter kan de microSD worden geplaatst. Ik heb ervoor gekozen dit wel te doen, zodat ik geen apart cloud abonnement hoef af te sluiten. Eveneens zit hieronder ook een USB-C poort om de deurbel op te laden. De D235 beschikt over een 10.000 mAh batterij. Ikzelf heb ervoor gekozen om de deurbel van netstroom te voorzien.
De belangrijkste features van de deurbel zijn:
- Tot 2K beeldkwaliteit op maximaal 20 fps
- Ingebouwde microfoon en luidspreker
- Werkt met Google Assistant en Amazon Alexa
- Een 10.000 mAh batterij, maar kan ook op netstroom
- Toegang voor een microSD kaart tot 512 GB
- Cloud abonnement kan afgenomen worden maar is niet verplicht
- Zowel een infrarood sensor als nachtzicht in kleur
Uiteraard beschikt de deurbel over meer features. Deze zijn te vinden via de volgende link:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/cloud-camera/tapo-d235/#specifications

De D235 deurbel was gemakkelijk op de muur te monteren. Het gehele installatieproces werd overzichtelijk gemaakt door middel van een bijgeleverd boekje. Hierin staat precies hoe je de deurbel op de muur moet installeren. De eerste keer dat je een video deurbel installeert, kost dit wat meer tijd. Omdat ik reeds van een ander merk een deurbel had hangen, was het voor mij helemaal een fluitje van een cent. Ik hoefde enkel de andere deurbel te verwijderen, een extra gaatje boren (want deze had niet dezelfde hoogte/afmeting als de D235), die kabels weer aan te sluiten op de D235, de muurbeugel erin schroeven, deurbel erop en klaar. Dit gehele proces duurde denk ik zo'n 15 minuten en dat is inclusief de boormachine pakken, plug in de muur, etc.
Als het de allereerste keer is dat je een deurbel installeert dan moet je uiteraard twee gaten boren. Hiervoor heeft TP-Link een handig papiertje bijgevoegd waarop precies de juiste maten van de te boren gaten staan. Zodra de gaten zijn geboord duw je de plug erin. Vervolgens doe je de muurbeugel erop en dan schroef je de muurbeugel vast op de muur. Het erop zetten van de deurbel zelf gaat door deze er op een bepaalde manier op te klikken. De deurbel klikt dan vast. TP-Link levert ook nog een 15 graden wigje erbij om zo de deurbel in een hoek te kunnen plaatsen.
Ikzelf heb ervoor gekozen om de deurbel te voorzien van stroom zodat ik nooit meer de batterij op hoef te laden. Dit had ik ook al gedaan bij mijn andere deurbel en dat maakte dit proces ook ontzettend snel en gemakkelijk. Zoals op onderstaande foto (met de 1) is te zien, hangen de draden al uit mijn muur. Hierover installeer je de muurbeugel (2). Vervolgens zet je de draden op de deurbel zelf (3) en als laatste verbind je de draden van de deurbel met de draden die uit de muur komen (4). Een kind kan de was doen.
Zoals op onderstaande foto (4) te zien is, heb ik ervoor gekozen om het wigje eronder te zetten. Dit komt doordat aan de linkerkant meteen de deur zit met een muur. Ik wilde liever ook wat meer naar rechts beeld hebben, vandaar dat ik ervoor gekozen heb het wigje eronder te zetten. Uiteraard kun je gewoon het wigje ondersteboven plaatsen om zo de deurbel naar rechts te laten kantelen.
Hieronder een afbeelding van alle bijgeleverde spullen. Rechtsboven het papiertje om de hoogte van de te boren gaten te bepalen met daarnaast de muurbeugel en het wigje. Het rode plasticje onderin is ook een achterstuk voor de muurbeugel. Hieraan zit 3M lijm zodat deze op hout geplakt kan worden. Op deze manier hoeven er geen gaten geboord te worden.
Hierna kon begonnen worden met het instellen van de deurbel via de app. Uiteraard moet de deurbel toegevoegd worden in de Tapo Care app. Omdat ik meerdere TP-Link apparaten heb, ziet het er bij mij als volgt uit:
Er staan al een aantal functies standaard ingesteld. Denk hierbij aan een standaard geluid dat de deurbel maakt zodra er wordt aangebeld of op hoeveel pixels de video deurbel opneemt. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen in te stellen. Deze worden besproken in het volgende hoofdstuk.
Zodra de deurbel is toegevoegd kom je in het menu op de afbeelding hieronder terecht. Zoals te zien is, heeft de lens/camera van de deurbel een behoorlijke fish-eye lens. Dit is echt wel even wennen als je hiervoor een andere deurbel had welke dit niet had. Door op het vergrotingstekentje rechtsonder te klikken wordt het beeld horizontaal op de telefoon of tablet weergegeven (tweede afbeelding hieronder).
Zodra je als gebruiker de bovenstaande stappen hebt doorlopen, ben je er eigenlijk wel. De volgende dingen werken of staan standaard aan:
- De deurbel hangt
- Hij is voorzien van stroom (en dus loopt de batterij nooit leeg)
- De deurbel neemt op en geeft een notificatie zodra er iemand wordt gedetecteerd
- Bij aanbellen geeft de deurbel een bepaald geluid, gaat de chime in huis af en krijg je een notificatie op je telefoon dat er iemand belt
- Er kan uit 5 'snelle reacties' worden gekozen (allemaal Engels)
Voor de gemiddelde gebruiker is het voldoende. De deurbel is geïnstalleerd en doet zijn werk. Uiteraard wil ik, en de gemiddelde Tweaker met mij, nog meer dingen instellen. Denk hierbij aan een andere 'ringtone', het veranderen of toevoegen van de 'snelle reacties' of het aanpassen van hoe de notificaties richting de telefoon gaan. Hierover gaan we verder in het volgende hoofdstuk.

Hieronder twee afbeelding van de instellingen van de deurbel
Wat voor de één geavanceerd is, is dat niet voor de ander. Ik maak hierin keuzes waarvan ik denk dat deze interessant kunnen zijn om aan te passen. Te beginnen met het aanpassen van de snelle reacties. De snelle reacties die je standaard kunt selecteren zijn allemaal in het Engels tenzij je een andere taal hebt gekozen. Helaas is Nederlands nog niet beschikbaar. Dit is gek, want alle menu's in de app zijn gewoon wel Nederlands. Het gaat hier dus enkel om de taal vanuit de snelle reacties.
Ik gebruik de snelle reacties vooral wanneer er een pakketbezorger voor de deur staat of als er kinderen voor de deur staan die bezig zijn met een ruilactie en ik niet thuis ben (ja, dit gebeurt in een dorp).
Uiteraard kun je ook zelf spraakberichten inspreken. Deze worden dan toegevoegd aan de snelle reacties. De spraakreacties kunnen tot 15 seconden lang zijn en er kunnen in totaal vijf persoonlijke snelle reacties toegevoegd worden. Wat opviel is dat het opgenomen spraakbericht kraakhelder was. Uiteraard niet zo helder als dat ik iets live uitspreek, maar het zat er niet ver vanaf. Echt heel goed van TP-Link met de D235. Het toevoegen van een persoonlijke snelle reactie is simpel. Je gaat naar snelle reacties. Onderaan klik je op 'snelle reactie toevoegen' en je spreekt een bericht in. Je geeft deze een naam en klaar. Hieronder een afbeelding van hoe het er op dat moment uitziet (ik had er 5 ingesproken).
Op het moment van testen zit er nog wel een kleine bug in. Zie bovenstaande afbeelding. Mijn eerste reactie heb ik 'pakket bij deur neerzetten' genoemd. De tweede reactie die ik insprak, noemde ik 'pakket bij buren'. Om de een of andere reden blijft de app nog het laatste stukje van de vorige snelle reactie toevoegen. Zo ook bij de opvolgende reacties. Ik kreeg het niet weg. Ik heb de reactie aangepast, de volledige naam weggehaald, dit werkte allen niet. Ik vind het niet heel kwalijk, maar het is wel irritant. Op dit moment (12-11-2024) is er al een kleine hotfix gekomen zodat de naam in ieder geval goed aangepast kan worden. Je kunt dit doen door de gehele reactie te verwijderen en een nieuwe reactie toe te voegen. Deze moet je dan natuurlijk ook opnieuw een naam geven. Hierna treed het probleem niet meer op. TP-Link geeft aan ermee bezig te zijn om ook een fix uit te brengen om de namen direct aan te passen zonder dat het geluid opnieuw opgenomen moet worden.
Wat tegenvalt is dat de Engelse snelle reacties niet verwijderd kunnen worden. Ik ga deze nooit gebruiken en ik wil ze gewoon weg hebben. Tot nu toe kan dit niet. Ik hoop dat TP-Link dit in een toekomstige software update aanpakt. De eigen gemaakte snelle reacties kunnen wel boven de Engelse reacties geplaatst worden. In de praktijk maakt het weinig verschil. Wat je als gebruiker doet is dat je een snelle reactie kiest die je automatisch af wilt laten spelen na een bepaalde tijd. Deze tijd kan zijn na 1 seconde, 5 seconden, 10 seconden, 15 seconden, 20 seconden, 25 seconden en 30 seconden. Uiteraard kan er ook voor gekozen worden om wel een snelle reactie in te spreken (dan heb je ze in ieder geval), maar dat deze niet wordt afgespeeld. Je krijgt dan enkel een melding op je telefoon zonder dat er verder een bericht uit de deurbel wordt afgespeeld voor degene die voor de deur staat.
Wat ik ook een leuke optie vind, is de optie om 'gebeld' te worden op de telefoon zodra er aangebeld wordt. Dit staat standaard uit. Wat er standaard gebeurt, is dat er een melding op de telefoon komt zodra er wordt aangebeld (en de chime gaat natuurlijk af). Wat je dus ook kunt instellen is dat je wordt gebeld op je telefoon zodra er iemand aanbelt. Op een Iphone ziet het er als volgt uit:
Er kan worden gekozen om te weigeren of op te nemen. Zodra er wordt geweigerd, kun je gewoon weer verder op je telefoon. Bij accepteren wordt direct de app geopend en zorgt de app ervoor dat je meteen kunt praten als je dit wenst. Al met al is het een snelle manier om te zien wie er bij de deur staat.
Ikzelf heb het niet aanstaan. Ik vind het niet fijn dat, wanneer ik op mijn werk ben, ik 'gebeld' wordt wanneer er iemand aan mijn deur staat. Ik heb liever dan een melding welke ik kan negeren zonder verder nog een handeling toe te moeten passen. Dat de functie bestaat, vind ik dan wel weer tof.
Een ander onderdeel wat ik graag benoem is het afspelen en downloaden. Via afspelen en downloaden kunnen de opgenomen beelden teruggekeken worden. Zodra je hierop klikt verschijnt het laatst opgenomen filmpje. Daaronder zie je een soort tegel met daarop de lengte van het filmpje en hoe laat de opname is gestart. Als er meerdere filmpjes op die dag opgenomen zijn, dan kun je uiteraard naar beneden scrollen om andere 'gebeurtenissen' te bekijken. Je kunt ook een andere dag selecteren om zo een specifieke gebeurtenis op te zoeken en te bekijken. Al met al ziet het er logisch uit en werkt het intuïtief. Het afspelen gaat ook lekker snel en er is zeer weinig vertraging tussen het selecteren van het filmpje en het daadwerkelijk afspelen. Wat ik graag verbeterd wil zien, is de functie van zoeken binnenin een filmpje. Op dit moment krijg je een soort tijdbalk, maar deze is op het eerste gezicht niet te zien. Zodra je helemaal inzoomt, krijg je een blauwe balk te zien. Door horizontaal te scrollen op deze balk kunnen je terugspoelen of vooruit spoelen in het filmpje. Het balkje is (zelfs bij een filmpje van 1 minuut) vrij klein. Hierdoor spoel je al snel te ver heen of terug. Het is slim als TP-Link de balk vindbaar maakt zonder helemaal in te zoomen en ook het balkje een stuk breder maakt zodat spoelen gemakkelijker gaat. Dit alles is op te lossen met een software update.
Door onderaan de tegel op downloaden te klikken, wordt de video gedownload naar de microSD kaart. Op deze manier blijft de video bewaard, zelfs als de microSD kaart vol zit. Ook is deze natuurlijk gemakkelijker terug te vinden. Eveneens worden screenshots hier opgeslagen.
De software is zo geschreven dat, bij een volle microSD kaart, nieuwe video's oude video's overschrijven. Met een grote microSD kaart van (in mijn geval 128GB) gaat het jaren duren voordat deze vol is.
Standaard staat de resolutie ingesteld op 2K (5MP) oftewel 2560p*1920p. Dit is de hoogste resolutie dat de D235 kan laten zien. Ook staat de D235 standaard ingesteld op 15 fps. De resolutie kan worden verlaagd naar 1280p*960p. Het aantal fps kan worden verhoogd naar 20 fps. Ikzelf heb ervoor gekozen voor de hoogste resolutie met 20 fps. De clips worden niet significant groter, maar het kijkt wel lekkerder. Het liefst zie ik nog 30 of zelfs 60 fps, maar deze opties zijn niet beschikbaar.
In ditzelfde menu zijn er ook privacy zones in te stellen. Dit zijn zwarte
TP-Link geeft bij de instellingen aan dat een hogere resolutie met meer fps de batterij sneller leeg laat lopen. Voor mij is dat geen probleem, aangezien de D235 toch van stroom wordt voorzien. En de microSD kaart van 128 GB is groot genoeg om duizenden video's op te slaan.
In de instellingen is er ook een optie om slimme acties toe te voegen. Slimme acties zijn geautomatiseerde acties, 'if this, than that'. Zo kun je bijvoorbeeld de actie maken dat, zodra je uit huis vertrekt, de stofzuiger automatisch aangaat. Of je maakt een actie aan dat ervoor zorgt dat, zodra de deurbel een beweging detecteert de spotlamp van de andere camera en die van de D235 zelf aangaat.
Een ander voorbeeld van een slimme actie is de volgende:
Zoals je op bovenstaande afbeelding kunt zien, heb ik op dit moment de slimme actie zo ingesteld dat (wanneer ik binnen 100m van mijn huis kom) bijvoorbeeld de stofzuiger stopt met zuigen of dat de privacy modus van mijn camera aangaat. Dit alles is ook zo in te stellen dat het tussen bepaalde tijden werkt.
Een ander voorbeeld van een slimme actie is dat de lampen in huis automatisch aangaan zodra er op de deurbel wordt gedrukt.
De slimme acties vind ikzelf een leuke toevoeging aan het gehele smart home principe wat TP-Link probeert te creëren. Zo zie ik wel het nut van het aanzetten van de spotlamp van mijn C425 camera zodra ik de voordat benader wanneer het donker is. Dit is met name handig om de juiste sleutel te vinden en potentiële inbrekers schrikt het wellicht af. Natuurlijk is deze functie ook in te stellen via de instellingen van de externe camera zelf. De Tapo app integreert alle apparaten op zo'n slimme manier met elkaar dat het toch goed aanvult om eigenlijk een functie van het ene apparaat via het andere apparaat in te stellen. Petje af weer voor TP-Link.
De AI detectie werkt goed. De meldingen die ik krijg zodra er een persoon, beweging, dier of zelfs pakketbezorger zijn vrijwel altijd juist. De enige keer dat de melding niet juist was, was toen er een maaltijdbezorger voor de deur stond. In theorie zou je kunnen zeggen dat dit ook een pakketbezorger is, dus het was ook weer niet helemaal onjuist. Wat ook een leuke toevoeging in de software is, zijn de instelbare zones. Zo kan door middel van de AI detectie de deurbel een pakket herkennen. Het pakket moet dan wel groter zijn dan 10x10 cm en in een bepaalde zone liggen.
Als laatste geavanceerde instelling wil ik het nachtzicht bespreken. Er zijn drie afzonderlijke modi te selecteren:
- Infraroodmodus
- Deurbelmodus
- Kleurmodus
Als je de deurbel instelt op infraroodmodus dan zal bij nacht zwart-wit beeld getoond worden. Bij deurbelmodus kies je voor een soort hybride mode. Zo schakelt de spotlamp in om beelden in kleur weer te geven terwijl de deurbel bij geen detectie zwart-wit beelden toont. Bij kleurmodus schakelt de spotlamp de gehele nacht in voor heldere kleuren. De spotlamp van de deurbel zelf is niet sterk. Zoals op een afbeelding bovenaan de review te zien is, is de spotlamp een ring van LED. De sterkte kan ingesteld worden van 1 t/m 5. Bij sterkte 5 kun je prima kijken welke sleutel je moet hebben, maar verwacht geen felle lamp die een aantal meter kan halen. Hieronder twee afbeeldingen van zowel de infraroodmodus als de kleurmodus.
Persoonlijk heeft de kleurmodus mijn voorkeur. Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, heb ik ook nog een lampje hangen in de hoek. Dit helpt uiteraard mee met het weergeven van de juiste kleuren. De kleuren worden goed weergegeven en personen zijn duidelijk herkenbaar. De D235 is natuurlijk geen bewakingscamera, maar het helpt wel mee in situatie als de camera de opgenomen persoon zo waarheidsgetrouw mogelijk opneemt.

Voordelen
De D235 is gewoon een prima deurbel. De installatie op de muur zelf ging gemakkelijk. Ook voor de leek of iemand met twee linker handen is het goed te doen doordat de snelle installatiegids van duidelijke informatie voorziet. Ook het instellen van de software is gemakkelijk, gaat snel en voelt goed aan. De standaard instellingen zijn verder OK, maar het kan nog beter. Denk bijvoorbeeld aan het aantal fps.
De kwaliteit van de deurbel zelf is ook goed. Hij voelt lekker zwaar en degelijk aan.
Ook bij de D235 blijkt dat de software weer ontzettend goed is geschreven, al is deze niet helemaal vrij van bugs of imperfecties. Zie hiervoor de nadelen hieronder.
De bijgeleverde chime is gemakkelijk te koppelen en geeft een heel hard geluid als je dit wilt. Zelf oma met haar gehoorapparaat wordt nog wakker als deze op zijn allerhardst staat.
Wat ikzelf altijd heel fijn vindt bij TP-Link is dat ze geen maandelijks cloud abonnement verplichten om te gebruiken, maar dat het wel kan. Ook hier biedt TP-Link het Tapo care abonnement. Dit zorgt ervoor dat je 'rijke meldingen' krijgt op de telefoon. Dit houdt in de praktijk in dat je ook direct een screenshot krijgt van de waargenomen gebeurtenis. Ook is het met een Tapo care abonnement mogelijk om de beelden niet lokaal op te slaan, maar in de cloud. In de praktijk maakt dit weinig verschil (op de éénmalige kosten van een microSD kaart na) of je beelden lokaal opslaat of in de cloud. In beide gevallen zijn de opgenomen beelden overal ter wereld te bekijken.
Verder bieden de slimme acties leuke toevoeging. Een andere leuke toevoeging vind ik dat je de software zo in kunt stellen dat je gebeld wordt op je telefoon zodra er wordt aangebeld. Ook de grote batterij van 10.000 mAh is fijn én het feit dat de D235 ook gewoon van netstroom kan worden voorzien.
Nadelen
De software is heel goed geschreven, maar niet vrij van blaam. Denk hierbij aan de bug die nu nog in de software zit bij het benamen van een ingesproken bericht.
Verder is de fish-eye lens even wennen. Zoals op verschillende screenshots te zien is, zorgt de fish-eye lens ervoor dat rechte dingen krom lijken. Zie bijvoorbeeld de strepen op de deur. Deze zijn toch echt recht en niet krom. In de praktijk merk je het verder niet, want de opgenomen persoon staat natuurlijk in het midden van het beeld. Deze zijn dan goed zichtbaar.