Tostie1987
Beginner
- Lid geworden
- dec 3, 2024
Trust Bayo+ Multidevice Ergonomic Wireless Mouse
- Inleiding
Dankzij een prijsvraag hier op Technology Insider heb ik de Trust Bayo+ Ergonomic Wireless Mouse (wat een mond vol) gewonnen. Als tegenprestatie schrijf ik graag deze review. Ik heb specifiek gekozen voor het testen van de muis wegens het feit dat ik reeds enkele weken een pijnlijke pols, wijsvinger en duim had. In de hoop dat deze klachten minder zouden worden. Maar is dit ook het geval? Of heeft het eigenlijk niets geholpen? Je leest het in de review hieronder!
- Uitpakken, bouw en features
De muis wordt geleverd in een mooie, kartonnen verpakking. Wat direct overduidelijk is, is dat zowel de verpakking als de muis van gerecyclede materialen is gemaakt. Persoonlijk ben ik daar een groot fan van. Er staat een mooie afbeelding van de muis op de doos wat mij altijd een fijne uitpakervaring geeft. Binnenin de doos is het niet heel speciaal. Er zit simpelweg bruin karton in. Dit houdt de muis goed vast en zorgt ervoor dat de muis zo min mogelijk beschadigd tijdens transport.
De inhoud van de doos is als volgt:
- 1x Muis
- 1x USB-A naar USB-C kabel van 30 cm
- 1x handleiding
- 1x boekje met juridische gegevens
- 1x Bluetooth adapter (deze zit onder in de muis)
De bouw vind ik middelmatig. Niet goed, niet slecht. Op het eerste 'gezicht' voelt deze wat goedkoop. Maar ja, met een prijs van €38.72 is deze dat feitelijk ook. Ik ben dan ook een Logitech G502 Wireless gewend welke ik ook nog eens verzwaar. De knoppen van de muis voelen prima. Alle knoppen klikken gewoon lekker en het scrollwiel scrolt goed en met weinig geluid. Het scrollwiel heeft tijdens het draaien de constante kleine klikjes. Deze zijn vrijwel niet hoorbaar, maar zorgen er wel voor dat het scrollwiel snel stopt met draaien. Er zit geen knop op de muis waardoor het scrollwiel langer door blijft draaien zoals ik deze wel op mijn Logitech muis heb. Verder heeft de muis net onder het scrollwiel een knop om de gevoeligheid te verstellen. Deze heeft vier standen. In het begin was het even zoeken in welke stand de muis precies stond. Blijkbaar gaat het kleine, rode lampje op het licht grijze gedeelte rood knipperen. Deze knippert dan één keer of meerdere keren, tot aan vier keer maximaal. Aan de linkerzijkant van de muis zitten nog twee knoppen. Deze knoppen zijn voor verder en terug te gaan. Aan de voorkant zit de USB-C poort. Hiermee kan de muis opgeladen worden. Het is niet mogelijk om de muis bedraad aan te sluiten om zo de bluetooth adapter uit de computer te kunnen halen. Je kunt wel gelijktijdig laden en de muis gebruiken (hint Apple).
- Specificaties
De Trust Bayo+ muis is een optische muis met in totaal zes knoppen. De muis kan ingesteld worden op 800 dpi, 1200 dpi, 1600 dpi en heeft maximaal 2400 dpi. De muis is voor rechtshandige personen. Binnenin zit een oplaadbare accu. De hoogte van de muis is 73 mm, de breedte is 77 mm en de diepte is 120 mm. Het totale gewicht van de muis is 116 gram.
- Gamen en dagelijks gebruik
Het meeste game ik op mijn computer. Ik had het idee dat mijn vinger en polsklachten van mijn Logitech muis zouden kunnen komen, dus deze Trust Bayo+ ergonomische muis was meer dan welkom. Ik heb hem dan ook direct getest tijdens het spelen van spellen. Ik heb verschillende spellen uitgeprobeerd waaronder World of Warcraft (MMORPG), PUBG (shooter) en uiteraard heb ik ook Aim Tester gedaan. Er gebeurde hier wat gekke dingen. Ik vond de muis vervelend in het gebruik in games. Ik had het idee dat ik regelmatig mis klikte en vooral het gevoel van de muis in mijn hand als ik snelle bewegingen moest maken was vervelend. Een ander probleem wat ik in games ondervond, was dat ik regelmatig de rechtermuisknop met mijn middelvinger in klikte. Blijkbaar sleep mijn muizen naar rechts door deze steviger vast te pakken met mijn gehele hand en dan vooral de muis te trekken in plaats van met mijn duim te duwen. Sommige muizen hebben tussen de linker- en rechtermuisknop ruimte. Deze muis heeft dat niet. Ik heb het later nog bij mijn Logitech muis getest en ik merk dat ik die ook steviger vastpak en dan juist met mijn ringvinger deze naar rechts trek. De ringvinger is dan geen probleem, want deze zit niet op een knop.
Vanzelfsprekend heb ik mezelf onderworpen aan een Aim Tester en het gekke is, de scores waren vrijwel identiek. Ik heb meerdere tests gedaan en gemiddeld kwam ik maar een paar punten hoger uit met mijn eigen Logitech muis dan deze Trust muis. Hieronder de resultaten.
Aim Tester Trust:
Aim Tester Logitech:
Sterker nog.. Aan de hand van bovenstaande resultaten zou je zelfs kunnen concluderen dat ik eigenlijk preciezer ben met de Trust muis, maar dat ik sneller klik met mijn Logitech muis. De conclusie die ik hieruit trek, is dat het dus weinig uitmaakt welke muis je gebruikt zolang deze maar bij jou past. De vaardigheid zit niet zozeer in de muis, maar in je hoofd en hand(coördinatie). Zo kan een goede gamer met de goedkoopste muis nog goed schieten terwijl deze met een dure muis (die niet goed bij diegene zou passen) waarschijnlijk minder goed richt.
Over het algemeen merk ik dat ik de Trust muis ook niet meer weg wil doen. Sterker nog, voor gaming grijp ik toch terug naar mijn Logitech muis terwijl ik voor dagelijks gebruik de Trust pak, omdat deze toch nóg lekkerder in de hand ligt dan mijn Logitech muis.
- Conclusie
De conclusie mag duidelijk zijn. Ik had het niet verwacht, maar ik blijf de Trust Bayo+ muis gebruiken naast mijn Logitech muis. Ik gebruik de Logitech muis voor het gamen, maar zodra dit stopt, pak ik de Trust Bayo+ ergonomische muis er weer bij. Deze voelt toch lekkerder in de hand dankzij de goede ergonomie. De polsligging en de ligging van de vingers voelt natuurlijker. Van het per ongeluk inklikken van de rechtermuisknop heb ik tijdens het dagelijks gebruik weinig last. Bij de snelle bewegingen grijp ik mijn muis blijkbaar harder vast om zo sneller de beweging tot stand te brengen. In Windows heb ik hier geen last van.
De muis heeft vier verschillende DPI standen wat meer dan voldoende is voor het dagelijks gebruik. Het viel ook op dat het koppelen altijd heel gemakkelijk ging. Simpelweg de bluetooth adapter in de computer doen, één keer klikken op de muis en je kunt gaan. Ik heb dit wel eens anders meegemaakt. Hier was dit gewoon heel erg goed.
De pols en vingerklachten:
Deze zijn duidelijk verminderd. Ik vind het lastig om te zeggen of dit komt door de muis of dat dit komt doordat ik regelmatig Voltaren emulgel erop smeer. Hoe dan ook heeft het gebruiken van de Trust Bayo+ muis zeker geen kwaad gedaan. Dat blijkt er maar weer uit doordat ik hem toch pak voor het gebruik in Windows. Voor een prijs van €38,72 zou ik je aanraden om toekomstige klachten te besparen. Ik raad een ergonomische muis dan ook iedereen aan.
Raad ik dan ook precies deze Trust Bayo+ muis aan? Ja. De prijs is goed, de batterij gaat lang mee op één lading en hij werkt lekker.
In het verleden heb ik met enige regelmaat meegemaakt dat Trust product na verloop van tijd toch snel stuk gingen. Dat is voor mij de reden om geen Trust producten meer te kopen. Ik kan dat natuurlijk niet over deze muis zeggen. Ik heb deze ongeveer twee weken mogen testen en in die twee weken is deze muis goed bevallen.
Laatst bewerkt: