Review Unifi Express 7

GJanssen

Kenner
Lid geworden
mrt 25, 2024
Ik was op zoek naar een nieuwe oplossing voor mijn netwerk thuis en wilde een geïntegreerde oplossing van switching, wifi en firewall. Ik had al eens een installatie van een ubiquiti gateway gedaan inclusief camera's en wifi. De eenvoud waarmee dit gedaan werd beviel me wel. Het was in elk geval simpeler dan de 2 oplossingen die ik nu thuis had draaien.

Die oplossingen kwamen er door allerlei keuzes die ik maakte en uiteindelijk had ik een firewall en 2 afzonderlijke Wifi-netwerken draaien. Verstand komt met de jaren en ook de kennis neemt dan toe uiteraard. Als je 2 netwerken naast elkaar hebt draaien dan gaan die uiteindelijk met elkaar vechten (zeker op de zeer drukke 2.4GHz band). Ik wilde 2 of zelfs 3 SSID's waardoor ik IOT devices en gewone gebruikers van elkaar kon scheiden en eventueel een gast netwerk kan bieden als we bezoek hebben.

Na al een aantal Mini Flex 1Gb switchen gekocht te hebben en recent een echte Unifi network server te draaien (ervoor draaide ik een dokker met daarin de unifi manager) zag ik wel een voordeel en kocht ik eerst access points (U7lite) welke ik dan integreerde, maar uiteindelijk een dag later toch besloot om een nieuwe gateway te kopen.

Dit is dus de Unifi Express 7 geworden, waarom deze? Prijs/prestaties en de noden die ik had. De ingebouwde access point was een meerwaarde alsook de performance die hij biedt.

Ik heb zelf een aansluiting bij Telenet (in België dus) van 1Gb down en 40 Mb up en met de nieuwe modem die ik dit jaar kreeg kon ik op 2.5Gb aansluiten. Het voordeel is dat je dan niet gebonden bent aan de 1Gb poort interface waar je dus de overhead van TCP/IP moet aftrekken.
Het is niet dat ik nu ineens merk dat ik zoveel sneller verbonden ben of kan downloaden, maar ik moet zeggen dat ik wel een verschil merk.

Ik heb zelf een dokker draaien met daarin Speedtest Tracker (v0.11.17) waarmee ik de kwaliteit van mijn verbinding constant kan zien. In de grafiek kan je duidelijk zien dat vanaf 27 augustus ik een veel stabielere (qua snelheid) verbinding heb met mijn provider. Je ziet nog enkele pieken naar beneden en de grootste werd door mezelf veroorzaakt toen ik onbezonnen een verandering deed in bed en er verder geen erg in had dat dit zorgde dat mijn synology dus niet meer op internet kon.
(voor de technische details, ik had de content filtering van Unifi aangezet zonder na te kijken wat er eigenlijk gebeurde)

Screenshot 2025-09-02 160214.jpg

terwijl ik voorheen tussen de 700Mb en 1Gb zat zit de connectie nu eigenlijk constant op die 1Gb (uiteraard zit daar wel een marge op maar je kan duidelijk zien dat het een hele verbetering is).

Hoe ziet het er allemaal uit:
Je krijgt dus een kartonnen doosje met daarin geen overbodig verpakkingsmateriaal, de router zelf zit op Apple wijze ingepakt in een plastic omhulsel, verder is alles milieuvriendelijk verpakt met karton en zit er ook geen overbodige handleiding bij.
Er zit een adapter bij van 25W met een USB-C stekker. een kort ubiquiti patch kabeltje (waarom die zo kort is vraag ik me eigenlijk af, ik vermoed dat ze denken dat je er ook een switch bij koopt omdat de gateway 1 WAN en 1 LAN poort heeft. verder zit er dus een korte handleiding bij en 4 minuscule rubberen voetjes die je onder het ding kan plakken. Voor mij voelde die dus wel wat goedkoop aan vermits ik ze met heel veel moeite uit kon drukken en op het apparaat plakken.
De adapter en kabels voelen wel heel goed aan en ook de gateway zelf is een solide kastje.
20250827_093955167_iOS.jpg

De gateway heeft aan de voorkant een 0.96" OLED schermpje dat in tegenstelling to het reguliere gamma geen touchscreen heeft. Het laat je het aantal wifi access points zien, het aantal clients en de down en upload snelheden op dat moment. (vermits het vrij moeilijke te fotograferen was eens ik het geïnstalleerd en draaiend had heb ik de afbeeldingen van de site genomen.
Voorkant Unifi 7.jpg

Aan de achterkant zitten 3 aansluitingen en 1 reset opening. De WAN poort is maximaal 10Gb via een RJ45 connector en de LAN heeft een snelheid van 2.5Gb ook via een klassieke RJ45.
achterkant Unifi 7.jpg

Ik heb specifiek voor dit apparaat gekozen voor de geboden snelheden en het ingebouwde access point. Qua snelheden is hij identiek aan de Dream Router 7 maar die heeft dan weer een onhandige bouw voor mij. De grotere modellen hebben een groter aantal poorten, maar hebben dan weer geen ingebouwde Wifi.

De installatie gaat eigenlijk heel erg snel, je sluit hem aan op internet, voegt hem toe aan je account (dit moet je dus wel opzetten op voorhand, maar het voordeel is dat je overal aan je configuratie kan).
Ik weet dat veel mensen zo iets zullen hebben, maar als ik er remote aankan, dan zal iemand van Ubiquiti er ook wel remote aan kunnen.. Dat zal inderdaad wel zo zijn, maar wat valt er voor interessants bij mij thuis te vinden?

Ik ga niet door de hele software lopen maar kan wel even kort laten zien wat er te zien valt in de interface.
Aan de linkerkant zie je de status van alle apparaten in je netwerk, je router, je switches, access points en ook je end user devices.
Voorts zie je hoeveel data er momenteel gebruikt wordt en kan je een speedtest uitvoeren. Voorts zie je ook de bandbreedte die je ingesteld hebt voor je wifi access points en zie je de pingtijden van een aantal services (Microsoft, Google en cloudflare.
interface links.jpg

iets meer naar rechts zie je een overzicht van het internetgebruik van die dag/week/maand/uur. (zoals je ziet had ik die morgen een aantal ISO's gedownload tegen een ongelofelijke snelheid die ik bij mijn vorige firewall nooit haalde.
Daaronder zie je de top Access points (vermits ik er maar 3 heb staan ze er dus alle 3) daarnaast de top clients en daarnaast de top apps.
Uit privacy overwegingen heb ik wel de namen van de PC's niet gekopieerd.
interface rechts.jpg

Daaronder vind je iets heel nuttig, most common devices is niet echt wat ik bedoel maar wel daaronder zie je hoe goed je AP's zijn gesitueerd en hoe goed de overige diensten draaien.
interface rechtsonder.jpg

Voor 216.59€ heb je een degelijke goed uitgeruste gateway welke ook dienst doet als management van je hele (Ubiquiti) netwerk. Het werkt een beetje zoals bij Apple waar eens je in het ecosystem zit je helemaal wordt meegezogen en je er vol voor gaat.

Het managen van mijn internet verkeer was simpel, dat was al zo bij mijn vorige firewall en voor mensen die een set it and forget it willen doen raad ik dit systeem nog altijd aan, maar wil je iets meer mogelijkheden hebben dan is dit zeker ook een te overwegen oplossing.
Het is zeker niet weinig dat je hiervoor betaald, zeker als je er ook nog eens een switch bij moet kopen maar je krijgt er wel wat voor terug. Voor een echte wifi 7 router betaal je volgens mij bij de meer consumer gerichte merken zelfs meer dan de 217€ dat deze Unifi Express 7 kost (zelfs al moet je er nog een extra switch bij kopen.)

Qua voordeel denk ik dat ik alles al gezegd heb, een nadeel is er enkel dat hij wat warmte afgeeft en geen ingebouwde switch heeft.

Bijlagen

• 20250827_093955167_iOS.jpg
    20250827_093955167_iOS.jpg
    514 KB · Weergaven: 65
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh