RX 6700 XT werkt weer na 12 minuten in oven te zijn gebakken

Lid geworden
mrt 6, 2017
Volgens een gebruiker van Reddit is het hem gelukt om zijn defecte Radeon RX 6700 XT videokaart weer tot leven te wekken door deze in de oven te leggen. Hoewel dit normaal gesproken niet aan te raden is, is dit ook zeker niet de eerste keer dat het gelukt is om elektronica op deze manier te repareren. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ietwat twijfelachtig verhaal aangezien het smeltpunt van loodvrij soldeer rond de 220 graden ligt. Voor loodhoudende soldeer is dat wat lager, maar dat hoort volgens wetgeving niet thuis in deze relatief nieuwe producten. Dat zou kunnen betekenen dat deze fix wellicht niet erg permanent is.
Het principe klopt overigens wel. Jaren geleden waren er al hordes mensen die hun Xbox en laptop bordjes (die laatste met als ik me niet vergis nVidia GPU) bakten om de boel weer aan de praat te krijgen.
Capictors "Capacitors" heten overigens condenstatoren "condensatoren" in de Nederlandse, technische, taal.

Laatst bewerkt:
tja, zoals je schrijft zal het waarschijnlijk maar tijdelijk zijn want inderdaad het smeltpunt is net ietsje hoger, kan wel zijn dat het masseerbaar is op die temperatuur waardoor als je pcb iets krom hangt die dan net weer contact maakt..
NEt als de fabel dat je je harde schijf in de vriezer moet steken en die dan weer werkt..

Heb destijds ook geregeld oude kaarten zo weer leven " ingebakken". Had wel de temp hoger 200c.
Ik gebruikte hier wel een losse oven specifiek voor dit doel. Ik hoef geen afbakbroodjes met een soldeersmaak... :sneaky:

Heb destijds ook geregeld oude kaarten zo weer leven " ingebakken". Had wel de temp hoger 200c.
Ik gebruikte hier wel een losse oven specifiek voor dit doel. Ik hoef geen afbakbroodjes met een soldeersmaak... :sneaky:
Kan me best voorstellen dat reflowen wel helpt bij sommige problemen, maar wat ik me dan afvraag, helpt dat dan definitief of gaan ze na verloop van tijd weer stuk?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een videokaart stuk gehad.. Wel al een processor al weet ik nog steeds niet hoe die stuk is gegaan.. (was trouwens niet bij een van mijn computers)

Meestal waren het contacten die om wat voor redenen dan ook (deels) losraakten. En het enige wat ik hiermee deed was het pcb verwarmen waardoor de contacten weer "vastsmolten". Dit was idd geen garantie dat het weer ging werken. Denk dat 50% weer werkte.( Veel kennissen wisten mij te vinden met gfx problemen). Kapotte componenten bleven natuurlijk stuk. Het geeft ook geen garantie op lange houdbaarheid van kaarten. Vooral doorhangen van pcb geeft druk. Dus bij langdurig gebruik kan door druk/ rek op bepaalde punten de soldering weer enigIns losraken. Langste gemeten tijd is 5 jaar voor een 7950?(Amd) Kaart.

Daarnaast is het natuurlijk een laatste redmiddel(Hij is al defect). Dit zou ik niet in garantie tijd doen. Ook niet alle componenten op het pcb kunnen goed tegen 200 graden voor een langere tijd. Dus het blijft een gok

Tot slot: vergeet niet eerst alle plastic onderdelen enz eraf te halen

Dat waren afbakkaarten. Die moest je thuis nog afbakken voordat je ze ging installeren🤡
Post automatically merged:

NEt als de fabel dat je je harde schijf in de vriezer moet steken en die dan weer werkt..
Had je er wel RAM bij ingestoken?
Wat voor beepcodes gaven de vriezer?

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh