SCSI PCI verschil tussen een Ultra en een Ultrawide controller?

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Ik wil in een Windows 95 pc een 18GB SCSI hdd plaatsen.
Dit gaat met Scsi wat makkelijker dan met ATA IDE omdat de max van mijn moederbord bios op 8,4GB ligt.. Ik ben zelf op het moment wel wat aan het experimenteren met een LBA 48 bios zodat ik eigenlijk tot maximaal 32GB aan capaciteit zou kunnen gaan wat eigenlijk wel genoeg is.
Ik was zelf meer aan het denken om er een 15GB of 18GB erin te zitten.

Nou heb ik hier een scsi schijf liggen.. (momenteel aan het draaien op het stroom om hem even actief te houden)

Model is Seagate Barracuda ST318417N (volgens mij een SCSI single-end drive)
Nou weet ik niet wat voor performance uit deze drive moet komen, maar verwacht eigenlijk niet veel, maar denk dat het een betere drive is dan een ATA oplossing momenteel (behalve dat high pitch geluid wat er vanaf komt als deze draait)

Ik heb de schijf al nagekeken en zie dat er Termination erop zit, dus heb geen losse terminator nodig die aan het einde van de kabel hoeft.
En dan zou Termpower dus voor active termination moeten zijn klopt dit?

Wat ik van de controller (host adapters) begrijp is dat een Ultra kaart vaak een heel simpele controller is met 1x 50 pin scsi connector erop.
En dat een Ultra wide (UW) host adapter vaak een tweede optie heeft voor een snellere connectie?

Gaat dit verder nog een verschil maken.
Maar ik neem aan dat alleen snellere drive dan op SCSI 68 werken.. En een SCSI 50 een max heeft van 5MB/sec?

Dit is wat ik uit een handleiding hebt gehaald:

The INI-9100U host adapter will support asynchronous SCSI bus transfers to a
maximum rate of 5 MBytes per second and synchronous ultra SCSI bus
transfers to a rate of 20 MBytes per second. The INI-9100UW host adapter will
support asynchronous SCSI bus transfers to a maximum rate of 10 MBytes per
second and synchronous ultra wide SCSI bus transfers to a rate of 40 MBytes
per second, as well as ultra SCSI transfers to a rate of 20 MBytes per second.

Ik dacht misschien haalt deze drive nog 40MBytes per second of zo? En dan zou ik met een Ultra host adapter beperkt worden tot 20 MBytes per second.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ze hebben het elders over een internal speed van 40MB, maar een drive speed van 20MB...
Wat dit betekent, geen idee..

Ben er al achter dat de controller max 20MB doet.. Opzicht geen probleem voor een pentium 100 / 133 / 150 Mhz systeem. Hij loopt immers snel genoeg op dit moment.. En zeker stuk sneller dan een IDE drive die maar 5400RPM draait.

Ik denk dat die 20MB de max is voor de 50 pin.. En aangezien deze enkel op die controller zit is dat het enige wat het bied.
40MB kan je volgens mij dan alleen halen met een 68 pin connector.. Blijkbaar zijn die drives beetje sneller of zo..

Opzicht is scsi me goed bevallen, zou het niet meer uit het systeem willen hebben. (ook voor het feit dat er meer devices aan de chain gekoppeld kunnen worden) (nadeel van IDE blijft dan toch 2 drives per kanaal)

Heb wel een opstart diskette liggen voor windows 95B (aangezien ik voor de 18GB HDD Fat 32 nodig heb)
Voor windows 95B zijn er zeker geen installatie diskettes voor te vinden.

Ben alleen nog niet uit of ik voor een IDE CD_ROM drive ga of voor een SCSI drive.
Weet iemand misschien of dat Windows 95B ook een SCSI drive software matig kan activeren met die boot floppy en of dit specifiek alleen voor IDE drives is.?

Voor windows 95B zijn er zeker geen installatie diskettes voor te vinden.

wel in het engels:

de bovenste

Je moet dan wel met een Winimage je diskettes formatteren naar 1.6MB. Dat waren de originelen voor zover ik weet ook. En zo uit mijn hoofd is de eerste diskette WEL 1.44MB (I.V.M. Bootondersteuning?)

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat er iets wellicht zou kunnen met de bootdisk van windows 95B zal het even zien wat het doet.

Ik dacht dat er iets wellicht zou kunnen met de bootdisk van windows 95B zal het even zien wat het doet.

De autoexec.bat en config.sys aanpassen nadat je een DOS driver hebt gevonden en bij hebt geplaatst op de diskette misschien?

daar staan 4 drivers voor een CDROM op

IDE: NEC, Toshiba, Hitachi
SCSI: Adaptec SCSI driver

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh